Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Alla som följde t ex Tjernobyl vet dessutom att det stora problemet inte är akuta strålnivåer utan de långsiktiga effekterna när ämnen anrikas i växter och djur. Därvid är plutonium särdeles elakt och oroande vilket motiverar myndigheternas höjda hotbild och beredskap.
I Tjernobyl blev ett litet antal människor akut strålsjuka och dog. Ytterligare ett antal fick ganska snart skjöldkörtelcancer av totalt beräknat ca 10 000 offer. Hur många akut sjuka eller slutligt antal offer för detta vi får kan idag knappast ens estimeras då vi är tidigt i processen. De ständiga bakslagen man drabbas av gör att man fortfarande inte kan utesluta en mångdubbelt värre kontamination nära tätbefolkade områden.
Jag vill inte förringa den här katastrofen men hur kan man veta att det är de långsiktiga effekterna som är värst? Allt sådant är ju bara uppskattningar. För de på plats som dog lär det långsiktiga inte ha varit intressant. Så där menar jag att vi har att göra med en subjektiv bedömning.
För att inte sväva ut i det blå mer, ta t. ex. en titt på de 3 arbetare som fördes till sjukhus. Lär de tycka att det långsiktiga är viktigare: kanske inte?
I slutändan kan det mycket väl bli så att vi får en form av sarkofag, och att man inte kommer kunna detektera högre strålningsnivåer hos allmänheten. Man kan då fråga sig vad som orsakade mest död. Vem vet om det inte kan ha varit farligare att evakuera än att sitta kvar och ta risken om att få cancer?
Allt man gör medför ju risker och vi vet ju från Sverige hurusom helgtrafik kan orsaka flera tragiska dödsfall. Vad jag sett av strålningen från f1 verkar det som att det knappast har orsakat ett enda dödsfall. Det är förstås ändå trist.
Men man kan jämföra med jordbävningen och tsunamin där vi kanske till sist kommer att få se 50 000 döda.