2011-03-29, 08:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Om du anser att jag skriver domedagsinlägg behöver du lära dig läsa. Jag länkade till artiklar skriva av tex Kyodo News och CNN. Om du anser att de skriver domedagsprofetior, få du fan klaga på dem istället för mig.
Eller anser du att man enbart bör lägga ut länkar till fakta som just lilla du tycker är rätt och riktiga?
"Lilla jag" tycker att man ska vara källkritisk och tänka efter om den som publicerar något tjänar något på att föra fram just den nyheten. Nu i efterförloppet har det ju visat sig att värdena låg runt normal förekomst (ingen källa på det utan ur tråden) och två fläckvis förhöjda värden på en plats som varit helt översvämmad är ju inte heller direkt alarmerande.
återigen "mycket skrik för lite ull sa den som klippte grisen"...
Citera
2011-03-29, 09:00
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Ändrade rekommendationer om jodtabletter och resor till Japan

De förändrade rekommendationerna lyder:

* Det finns inte längre någon anledning att äta jodtabletter för svenskar i Japan. (Tidigare rekommenderade Strålsäkerhetsmyndigheten att svenskar inom en radie av 25 mil från Fukushima skulle äta jodtabletter.)
* Undvik icke nödvändiga resor till Japan. (Tidigare rekommenderade Strålsäkerhetsmyndigheten att alla resor till Japan skulle undvikas.)

Citat:
Har läget vid det japanska kärnkraftverket Fukushima blivit bättre nu när ni ändrar era rekommendationer?
Läget är fortsatt allvarligt, men mer stabilt, bland annat börjar man få el till kärnkraftverket och infrastrukturen har förbättrats. Strålsäkerhetsmyndigheten följer utvecklingen i Japan dygnet runt och enligt vår senaste bedömning ser vi inte längre något som föranleder en avrådan från alla resor i hela Japan. Vår rekommendation till UD är att svenskar ska avstå från icke nödvändiga resor till Japan. Strålsäkerhetsmyndighetens rekommendation att svenskar inte ska vistas inom en radie av 80 kilometer från kärnkraftverket kvarstår.

I övrigt vill jag tillägga att Borgmästaren på den lilla Amerikanska ön Amity Island nu meddelat att man fångat den Haj som skrämt turister och att det nu återigen är säkert att bada vid Amity Islands stränder.

http://iaea.org/newscenter/news/tsunamiupdate01.html
Senast redigerad av GanjaThorulf 2011-03-29 kl. 09:48.
Citera
2011-03-29, 09:34
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
goseigen skrev
Spontant känns det inte som att det kommer att fungera, såvida de under de gångna veckorna inte har vattnat avsevärt mer än de behöver.

Edano "lovar" att vattnet inte skall hamna i havet, men jag tror att det i efterhand snarare kommer visa sig ha varit en målsättning. I en kamp mellan mer vatten och stopp för utsläpp i havet är jag säker på att havet slutligen får stryka på foten.

Men kanske kan de gräva nya bassänger tillräckligt snabbt. Vem vet.

Du har nog helt rätt i det antagandet. Vi får hoppas att de Franska experter som TEPCO kallat in kan hjälpa dom att komma fram till en vettig lösning.
Senast redigerad av E.Merckx 2011-03-29 kl. 09:50.
Citera
2011-03-29, 09:40
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubbe11
"Lilla jag" tycker att man ska vara källkritisk och tänka efter om den som publicerar något tjänar något på att föra fram just den nyheten. Nu i efterförloppet har det ju visat sig att värdena låg runt normal förekomst (ingen källa på det utan ur tråden) och två fläckvis förhöjda värden på en plats som varit helt översvämmad är ju inte heller direkt alarmerande.
återigen "mycket skrik för lite ull sa den som klippte grisen"...

Då tycker jag att du skall fundera innan du kritiserar. Hade jag länkat till suspekta bloggar hade jag förstått din synpunkt, men att kalla mig för domedagsprofet för att jag länkar till kyodo news' artiklar är enbart löjligt.
Citera
2011-03-29, 09:41
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
dumboear skrev
Nej, såg inte kartan faktiskt.

Men den visar ju egentligen bara vad jag menade på, att förhöjda värden är uppmätt där de har haft verksamhet, men inte där de egentligen inte haft någon verksamhet.

Just därför är det så svårt att utan en längre mätserie entydigt säga att dessa förhöjda värden verkligen är ett resultat av nuvarande händelser.

Men med kartan som utgångspunkt kan man faktiskt fundera på andra orsaker. Som vindriktning osv.

Fler mätningar behövs.

OK! Tack för svaret. Vi får hoppas att det kommer fler mätresultat från TEPCO idag.
Citera
2011-03-29, 09:43
Bannlyst
Sällan man ser så mycket kvasivetenskapliga kärnkraftskramare på en och samma plats som försöker ljuga till olika saker och ge sken av att de begriper. Hoppas ni omfamnar världsnyheten från Tepco att man visserligen hittat plutonium men att detta plutonium är fullständigt ofarligt och att det räcker med ett lager papper för att skydda sig.

Om det skulle vara så att någon av de som skriver sådant trams faktiskt har någon koppling till faktisk kärnkraftsdrift får man hoppas att någon ansvarig följer det hela och avskiljer sådana från verksamheten. Alla som faktiskt jobbar med sådant här förstår naturligtvis hur katastrofalt och desperat läget är. Läget är fortfarande akut och man fortsätter att skjyla över. Franska kärnkraftexperter på plats förstod det och har visat sig ha rätt. Vi har helt säkert Härdsmältor och man är i nuäget inte ens i närheten av att få kontroll på läget. Tusentals ton med högaktivt vatten måste tas omhand med livet som insats utan att man har klart för sig exakt hur det kontamineras eller var man skall kunna förvara det. 1760 ton utbränt kärnbränsle + de havererade reaktorerna måste tas om hand under överskådlig tid med insatser av tusentals arbetare som kommer att utsättas för hälsofarliga doser. Strålningsnivåerna är sådana att man borde utöka evakueringszonen.

Fakta: Japanska Myndigheter har senaste dygnet höjt beredskapsnivån på grund av fynd av Plutonium som faktiskt gjordes redan för någon vecka sedan. Arbetet att säkra t ex kylning har avbrutits på grund av höga strålningsnivåer. Ingen lösning finns på hur man skall kunna ta omhand det dödliga megamängderna radioaktivt vatten eller hur man skall långsiktigt säkra de skadade reaktorerna.

Enligt myndigheterna har alltså läget förvärrats inte förbättrats.

Alla som följde t ex Tjernobyl vet dessutom att det stora problemet inte är akuta strålnivåer utan de långsiktiga effekterna när ämnen anrikas i växter och djur. Därvid är plutonium särdeles elakt och oroande vilket motiverar myndigheternas höjda hotbild och beredskap.

I Tjernobyl blev ett litet antal människor akut strålsjuka och dog. Ytterligare ett antal fick ganska snart skjöldkörtelcancer av totalt beräknat ca 10 000 offer. Hur många akut sjuka eller slutligt antal offer för detta vi får kan idag knappast ens estimeras då vi är tidigt i processen. De ständiga bakslagen man drabbas av gör att man fortfarande inte kan utesluta en mångdubbelt värre kontamination nära tätbefolkade områden.
Senast redigerad av uddis(s) 2011-03-29 kl. 09:52.
Citera
2011-03-29, 10:03
Medlem
E.Merckxs avatar
Även Chief Cabinet Secretary Yukio Edano tycker att fynden av plutonium är allvarligt:
Citat:
Japan's top government spokesman says the detection of trace amounts of plutonium in ground at the Fukushima Daiichi nuclear power plant means the situation there is extremely serious.

Chief Cabinet Secretary Yukio Edano said Tuesday that the density of plutonium found in soil samples taken from the plant a week ago was about the same as that found in the environment from past nuclear tests abroad.

But he said 2 of the samples appeared to contain the type of plutonium used in nuclear fuel, making it most likely that reactor fuel rods were the source.

Edano said that the traces of plutonium, combined with the detection of highly radioactive water, back up the view that nuclear fuel rods have partially melted.
http://www3.nhk.or.jp/daily/english/29_15.html

Notera att proven är tagna för en vecka sedan. Tar det sådan lång tid att analysera sådana prov? Om inte, varför har TEPCO inte informerat om det tidigare. Det är ju många personer som arbetar på platsen.
Citera
2011-03-29, 10:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Sällan man ser så mycket kvasivetenskapliga kärnkraftskramare på en och samma plats som försöker ljuga till olika saker och ge sken av att de begriper. Hoppas ni omfamnar världsnyheten från Tepco att man visserligen hittat plutonium men att detta plutonium är fullständigt ofarligt och att det räcker med ett lager papper för att skydda sig.

Massa textdravel uteslutet i citat

Fakta: Japanska Myndigheter har senaste dygnet höjt beredskapsnivån på grund av fynd av Plutonium som faktiskt gjordes redan för någon vecka sedan. Arbetet att säkra t ex kylning har avbrutits på grund av höga strålningsnivåer. Ingen lösning finns på hur man skall kunna ta omhand det dödliga megamängderna radioaktivt vatten eller hur man skall långsiktigt säkra de skadade reaktorerna.

Massa textdravel uteslutet i citat

stycke1: nivåerna av plutonium är ju runt normalnivån för mark. inget värde överstiger gränsnivån.
förstår inte din kritik utifrån dessa fakta.

Stycke2: källhänvisning till det du påstår saknas. utifrån information som jag läser så pågår arbetet och man säger tvärt om att man planerar framåt ( se http://iaea.org/newscenter/news/tsunamiupdate01.html )
Myndigheterna har på inget sätt gett upp. de påstår ingenstans vad jag kan hitta att det inte längre finns någon lösning. Visa gärna en officiell källa som styrker det du påstår.
Citera
2011-03-29, 10:10
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Alla som följde t ex Tjernobyl vet dessutom att det stora problemet inte är akuta strålnivåer utan de långsiktiga effekterna när ämnen anrikas i växter och djur. Därvid är plutonium särdeles elakt och oroande vilket motiverar myndigheternas höjda hotbild och beredskap.

I Tjernobyl blev ett litet antal människor akut strålsjuka och dog. Ytterligare ett antal fick ganska snart skjöldkörtelcancer av totalt beräknat ca 10 000 offer. Hur många akut sjuka eller slutligt antal offer för detta vi får kan idag knappast ens estimeras då vi är tidigt i processen. De ständiga bakslagen man drabbas av gör att man fortfarande inte kan utesluta en mångdubbelt värre kontamination nära tätbefolkade områden.

Jag vill inte förringa den här katastrofen men hur kan man veta att det är de långsiktiga effekterna som är värst? Allt sådant är ju bara uppskattningar. För de på plats som dog lär det långsiktiga inte ha varit intressant. Så där menar jag att vi har att göra med en subjektiv bedömning.

För att inte sväva ut i det blå mer, ta t. ex. en titt på de 3 arbetare som fördes till sjukhus. Lär de tycka att det långsiktiga är viktigare: kanske inte?

I slutändan kan det mycket väl bli så att vi får en form av sarkofag, och att man inte kommer kunna detektera högre strålningsnivåer hos allmänheten. Man kan då fråga sig vad som orsakade mest död. Vem vet om det inte kan ha varit farligare att evakuera än att sitta kvar och ta risken om att få cancer?

Allt man gör medför ju risker och vi vet ju från Sverige hurusom helgtrafik kan orsaka flera tragiska dödsfall. Vad jag sett av strålningen från f1 verkar det som att det knappast har orsakat ett enda dödsfall. Det är förstås ändå trist.

Men man kan jämföra med jordbävningen och tsunamin där vi kanske till sist kommer att få se 50 000 döda.
Citera
2011-03-29, 10:15
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Även Chief Cabinet Secretary Yukio Edano tycker att fynden av plutonium är allvarligt:

http://www3.nhk.or.jp/daily/english/29_15.html

Notera att proven är tagna för en vecka sedan. Tar det sådan lång tid att analysera sådana prov? Om inte, varför har TEPCO inte informerat om det tidigare. Det är ju många personer som arbetar på platsen.

Jag har inget svar på den frågan, men den information vi får har passerat en mängd instanser. Edano står inte bara och läser ur papper han fått i sin hand.

Jag tror det är fullt möjligt att olika byråkratiska regler gör så att den information som läcker ut kan vara skapad av mätningar för en vecka sedan. Sådan är byråkrati och så fungerar institutioner.
Citera
2011-03-29, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Jag såg en intervju med Edano nu på NHK. Han sa att prioritet var att vattna så att värmen inte stiger och bränslestavarna inte blottläggs. Dom sa också att dom skall bygga upp vallar med cement och sandsäckar runt dikena för att förhindra att radioaktivt vatten skall rinna ut i havet.
Varför är man så rädd för att radioaktivt vatten skall rinna ut i havet?
Jag kan förstå att det kanske inte är "politiskt" gångbart, men i havet späds ju radioaktiviteten snart ut till omätbara nivåer. (Jag har sett havet, det är väldigt stort...)
Visst är det betydligt bättre med radioaktiva utsläpp i havet än i luften?

/T
Citera
2011-03-29, 10:31
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
För att inte sväva ut i det blå mer, ta t. ex. en titt på de 3 arbetare som fördes till sjukhus. Lär de tycka att det långsiktiga är viktigare: kanske inte?

Jag tror absolut att dessa tre ansåg/anser det långsiktiga vara viktigare, t.o.m. så viktigt att dom offrat/riskerar att offra sina egna liv.

Jag kan inte förstå människor som inte förstår riskerna med att försöka gräva ner i jorden saker som med lätthet dödar människor om tiotusentals år.

Kärnkraft i sin nuvarande form är en sinnessjuk företelse som är så fullständigt oansvarig inför framtiden att det inte nog går att beskriva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in