2011-03-25, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nej; nu tror jag att det är dags för oss alla att att ta en paus. Min sammanfattning:
- Mycket hårt arbete återstår med att säkra olycksplatsen
- Ca 10 år kommer man att jobba där (liksom på många andra platser, varför följa just denna..?)
- Det kommer att stabiliseras mer och mer, ingen katastrof kommer att ske
- Nivåerna av radioaktivitet i mat i norra japan (nu ganska ofarliga) kommer att minska mer och mer
Kul att du fortfarande är så positiv, men tyvärr har du haft fel så många gånger att vi tvivlar även nu på att du har rätt.
Senast redigerad av Nibiru2011 2011-03-25 kl. 20:51.
Citera
2011-03-25, 20:34
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Tyvärr anknyter artikeln ganska väl med det mailet jag fick tidigare. Vi har ju redan tidigare konstaterat mycket höga aktivitetsnivåer i systemdelar där aktivitetsnivån borde ligga betydligt lägre.

Det här kan betyda att olyckan går in i en ny och allvarligare fas, både när det gäller kärnkraftspersonalen och omgivningen.

Situationen och arbetsförhållandena vid F1 har kraftigt försämrats under dagen, men hur är det med risken för nya stora luftutsläpp (och vattenutsläpp) har de ökat nu också?

Igår hade Tepco presskomferens kl 04:00 JST. Klockan är nu 04:30 JST, är det någon som vet om presskonferens pågår nu eller när nästa ska börja?

Ska bli intressant att höra när du har mer "inside information" att rapportera. Det verkar som om det inte kommer vara positiva nyheter.
Senast redigerad av Madagascar 2011-03-25 kl. 20:48.
Citera
2011-03-25, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nu la tydligen Reuters ner sin liveblogg också. Den har ju visat sig bli ett tillhåll för allmänna domedagsprofeter, vart ska de ta vägen?

Nej; nu tror jag att det är dags för oss alla att att ta en paus. Min sammanfattning:
- Mycket hårt arbete återstår med att säkra olycksplatsen
- Ca 10 år kommer man att jobba där (liksom på många andra platser, varför följa just denna..?)
- Det kommer att stabiliseras mer och mer, ingen katastrof kommer att ske- Nivåerna av radioaktivitet i mat i norra japan (nu ganska ofarliga) kommer att minska mer och mer

En katastrof har ju redan skett. Har du missat det?

Hur det här utvecklar sig vet ingen än. Man får avvakta och se.
Citera
2011-03-25, 20:37
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Det går som vanligt fram och tillbaka beträffande uppgifterna därifrån, enda timmen låter det positivt och nästa timme har det vänt igen. Hur lång tid kommer det att ta innan dom kan blåsa faran över? Eller tvärtom då ifall det vore så? Det här verkar ju vara en väldigt lång process..
Citera
2011-03-25, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alpi
Lite läsning här. http://www.analys.se/lankar/Bakgrunder/2004/Bkg%201-04.pdf
(se sid 3) "Denna s.k. resteffekt sjunker snabbt och en timme efter snabbstoppet är den kvarvarande effekten hos bränslet cirka en procent av fulleffekt. Efter ungefär en månad har den kvarvarande effekten sjunkit till ca 0,1 procent."
Det var nog tur att tsunamin kom först en timme efter snabbstoppen. Nu har det gått två veckor och självklart är faran för livshotande utsläpp till omgivningen nu över.

En elektrisk reaktoreffekt på typ 500 MW, som är ca 1500 MW i värmeeffekt, kommer då efter en månads avstängning av kraftverket ge en resteffekt på ”bara” 0.1 % av 1500 MW (1500 000 000 watt *0.001 = ) 1500 000 watt, eller 1.5 MW!
Är de inte ungefär vad ett normalstort vindkraftverk kan producera?

Vindkraftverk:

Dom har alltså motsvarande ett ”vindkraftverk” i reaktorn som de måste kyla av.
Citera
2011-03-25, 20:49
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
En elektrisk reaktoreffekt på typ 500 MW, som är ca 1500 MW i värmeeffekt, kommer då efter en månads avstängning av kraftverket ge en resteffekt på ”bara” 0.1 % av 1500 MW (1500 000 000 watt *0.001 = ) 1500 000 watt, eller 1.5 MW!

Vindkraftverk:

Jag beskrivs ofta som naiv och fattar lite trögt. Du är dessutom ny här tror jag, välkommen förresten. So, spell it out to me. Vad är din poäng?

Det räcker med 1 liter vatten i sekunden för att kyla 1.5 MW.
Senast redigerad av Madagascar 2011-03-25 kl. 20:57.
Citera
2011-03-25, 21:05
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1

Vindkraftverk:

Nja, vindkraftverk har en verkningsgrad på ca 20-40%, beroende på placering. Så det motsvarar effekten från 3-4 vindkraftverk.

Jämför man med exempelvis den mängd vatten som behöver förångas för att kyla härden motsvarar 1.5 MW ca 0.6-0.7 kg/s.

Sedan var den termiska effekten på reaktor 2 och 3 närmare 2300 MW.
Citera
2011-03-25, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag beskrivs ofta som naiv och fattar lite trögt. Du är dessutom ny här tror jag, välkommen förresten. So, spell it out to me. Vad är din poäng?

Det räcker med 1 liter vatten i sekunden för att kyla 1.5 MW.

Liknelsen med vindkraftverk förstog jag inte heller, men det är då fortfarande en sjuhelvetes massa jävla energi i omsättning. således känns situationen fortfarande ganska så volatil.
Citera
2011-03-25, 21:13
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Kan en härdsmälta brinna så kraftigt att den bränner sig ner i magman och göra en ny vulkan?

Nej! Kinasyndromet är en myt. Jag såg en siffra (snälla be mig inte leta upp den) att en härdsmälta i värsta fall kan göra en grop på ca 10 meter i berggrunden. Sedan beror det på konstruktionen av reaktorn i sig också.
Citera
2011-03-25, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
... Jämför man med exempelvis den mängd vatten som behöver förångas för att kyla härden motsvarar 1.5 MW ca 0.6-0.7 kg/s.

Sedan var den termiska effekten på reaktor 2 och 3 närmare 2300 MW.

Precis! Att tillföra ca 1 kg vatten per sekund till en stor reaktor verkar vara överkomligt .... krävs ingen brandslang för det. En man med en hink klarar att pytsa upp den mängden.
Citera
2011-03-25, 21:27
Medlem
Madagascars avatar
Jaha, trist dag idag...

Vi kan försöka glädjas lite över att luftmätningar av strålning vid "Main Gate" fortsätter sjunka. Senast 03:30 JST, 170uSv/h

http://www.tepco.co.jp/en/nu/monitoring/11032602a.pdf
Citera
2011-03-25, 21:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nej! Kinasyndromet är en myt. Jag såg en siffra (snälla be mig inte leta upp den) att en härdsmälta i värsta fall kan göra en grop på ca 10 meter i berggrunden. Sedan beror det på konstruktionen av reaktorn i sig också.

Aha, tack! Det kan väl vara illa nog antar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in