Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
Men vad är då lokalt? hela japan är ju lokalt relativt till stilla havets storlek

Jag har ju varit rätt kritisk mot japanerna och Tepco för deras sätt att hantera olyckan.
Men när det gäller val av plats har dom faktiskt tänkt till: Fukushima-verket ligger i ett av Japans mest glesbefolkade områden och om man lägger in den ruta om 15*20 mil som jag räknade fram i tidigare inlägg så är det bara norra delen av ön Honshus östkust som är drabbad.
Nordön Hokkaido, de sydliga öarna Shikoku och Kyushu samt hela Japans västsida kommer med största sannolikhet inte att påverkas.
Och österut från Fukushima är det bara Stilla Havet i flera hundra mil.
Havsströmmar är jag inte expert på, men det verkar som om det kommer en kall ström norrifrån som kan föra vattnet söderut en liten bit från Fukushima. Men där möter en varm ström som går mot ost-nordost och för vattnet ut i stilla havet.
Så om det blir ett större läckage kommer kommer 10-20 mil av kusten och det kustnära havet runt Fukushima att beläggas med fiske- och badningsförbud.
Och gissningsvis kommer inga utom de redan evakuerade personerna att behöva flytta. Av de evakuerade kommer förmodligen ganska många att kunna flytta tillbaka så snart skadorna från Tsunamin åtgärdats.