2013-08-22, 13:34
Medlem
Gällande uppröjningsarbetet i reaktorerna och vad som väntar dom där inne.Jag laddade upp en dokumentär på youtube om hur det ser ut inne i Sarkofagen i Tjerobylverket 1996.Jag annser att detta klipp är relevant i denna tråden då samma helvete borde vänta i fukushima.Och dom har flera reaktorer.Fy fan.Helvetet på jorden utan tvekan.https://www.youtube.com/watch?v=hvE_PiUmuSI
Citera
2013-08-22, 14:22
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Summa summarum så skulle det bli ett stort lokalt havsproblem, men inte något globalt dito.
Men vad är då lokalt? hela japan är ju lokalt relativt till stilla havets storlek
Citera
2013-08-22, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Men vad är då lokalt? hela japan är ju lokalt relativt till stilla havets storlek

Japan är ett litet land, bara 84% av Sveriges storlek, men har ändå en befolkning på drygt 127 miljoner. När de nu "lokalt" drabbas av förstört fiske, fördärvat grundvatten, problem för flora och fauna samt ett radioaktivt ytskikt över stora arealer som man börjar misströsta om att kunna sanera så borde man väl överväga att utrymma betydligt större delar runt Fukushima och nordöstra Japan?

Eftersom norra Sverige på grund av sin låga befolkningstäthet av EU klassas som ödemark, så vore det väl lämpligt att där ta emot nukleära flyktingar från Japan? Vi skulle lätt kunna ta emot 35 miljoner i Norrland ändå ge dem större yta per person än hemma. Det vore både humant och på sikt troligen även bra för BNP som arbetskraftsinvandring betraktat. (tills dess Forsmark, Barsebäck och Ringhals händelsevis skulle råka haverera, förstås, för då får vi alla fly).
Citera
2013-08-22, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vad tusan är det de sagt på Ekot hela morgonen, att olyckan höjts från en etta till trea på Inesskalan? Va fan, den har ju klsdsats som sjua sedan länge. Eller menar man bara en del av olyckan nu typ att vattenutsläppet betraktas som en separat olycka?
-
-
Helknäppt sätt att räkna. Det är ju samma olycka - som förvärrats av komplikationer i samband med uppstädningen. Det går ju inte att ge den ett lägre olycksvärde på ines-skalan.
Citera
2013-08-23, 00:05
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powertotheflower
"Lokalt havsproblem", alltså vet du ens vad du snackar om? Det avfallet som hamnar i haven kommer troligen finns kvar där i flera hundra år, om inte tusen år. Det stannar inte på ett ställe, det kommer färdas runt hela jorden och om kanske 30-40-50 år tror jag vi kommer se ödesdigra konsekvenser av denna "olycka"... Jag tror detta kan vara en av de värsta katastroferna som drabbat livet på vår planet tyvärr
Om utsläppet färdas i havet runt jorden kommer det att spädas ut så det knappt är mätbart.

Även om allt det radioaktiva vatten som nu ligger i tankar skulle läcka ut så blir det definitivt inte en av de värsta katastroferna som drabbat livet på jorden.

Du kan kontrollräkna själv utifrån mitt exempel. Det är bara vanlig högstadiematte.

Och jag vill också passa på att "varudeklarera" mig själv: Jag har en omfattande utbildning inom fysik (inkl atom- och kärnfysik) och matematik, men jag har inte, och har aldrig haft, någon anknytning till kärnkraftindustrin. Och inte till någon annan energiform heller. Men jag gillar att hålla mig uppdaterad och är hyggligt insatt i många energislag, deras funktion, marknad etc.

Jag har ingen åsikt för eller emot något energislag och är egentligen inte särskilt engagerad i energifrågor. Men eftersom jag nu är moderator här och dessutom hyggligt insatt så tycker jag att jag lika gärna kan skriva och förklara litet då & då.
Citera
2013-08-23, 00:09
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
-
-
Helknäppt sätt att räkna. Det är ju samma olycka - som förvärrats av komplikationer i samband med uppstädningen. Det går ju inte att ge den ett lägre olycksvärde på ines-skalan.
Jag tror - men informationen är litet knapphändig, så det går inte att vara helt säker - att det förhåller sig på det här viset:

- Den ursprungliga olyckan, när flera reaktorbyggnader exploderade och radioaktivitet kom ut i luften, bedömdes som en sjua.

- Det nu upptäckta läckaget av radioaktivt vatten från en tank räknas som en separat olycka och klassades först som en etta. Men när man nu vet hur mycket som läckt ut har det höjts till en trea.

Summa summarum: En plats. Flera olyckor.
Citera
2013-08-23, 00:19
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Jag har ju varit rätt kritisk mot japanerna och Tepco för deras sätt att hantera olyckan.

Men när det gäller val av plats har dom faktiskt tänkt till: Fukushima-verket ligger i ett av Japans mest glesbefolkade områden och om man lägger in den ruta om 15*20 mil som jag räknade fram i tidigare inlägg så är det bara norra delen av ön Honshus östkust som är drabbad.

Nordön Hokkaido, de sydliga öarna Shikoku och Kyushu samt hela Japans västsida kommer med största sannolikhet inte att påverkas.

Och österut från Fukushima är det bara Stilla Havet i flera hundra mil.

Havsströmmar är jag inte expert på, men det verkar som om det kommer en kall ström norrifrån som kan föra vattnet söderut en liten bit från Fukushima. Men där möter en varm ström som går mot ost-nordost och för vattnet ut i stilla havet.

Så om det blir ett större läckage kommer kommer 10-20 mil av kusten och det kustnära havet runt Fukushima att beläggas med fiske- och badningsförbud.

Och gissningsvis kommer inga utom de redan evakuerade personerna att behöva flytta. Av de evakuerade kommer förmodligen ganska många att kunna flytta tillbaka så snart skadorna från Tsunamin åtgärdats.
Citera
2013-08-23, 00:22
Medlem
TorkelSnorkels avatar
En sak att hålla koll på:

Det verkar som om planen är att flytta bränslestavarna till ett bättre lagringsställe inom det närmaste året.

Denna process förbereds naturligtvis oerhört noga eftersom det kan bli stora konsekvenser om något går fel.

Gissningsvis har Tepco lagt stora resurser på detta projekt och det kommer förmodligen att avlöpa utan större problem.

Men skulle något gå fel kan det bli olika sorters utsläpp som i värsta fall kan bli stora och påverka andra områden.
Citera
2013-08-23, 05:47
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Det verkar som om planen är att flytta bränslestavarna till ett bättre lagringsställe inom det närmaste året.
Läste lite kort om de, de ska redan ha flyttat 2st test-stavar utan att stöta på problem.
Citera
2013-08-23, 08:58
Medlem
Citat:
Jag tror - men informationen är litet knapphändig, så det går inte att vara helt säker - att det förhåller sig på det här viset:

- Den ursprungliga olyckan, när flera reaktorbyggnader exploderade och radioaktivitet kom ut i luften, bedömdes som en sjua.

- Det nu upptäckta läckaget av radioaktivt vatten från en tank räknas som en separat olycka och klassades först som en etta. Men när man nu vet hur mycket som läckt ut har det höjts till en trea.

Summa summarum: En plats. Flera olyckor.

Ok - så varje olyckstillbud ska ha sin egen bedömning: Betyder i så fall att den totala ratingen för Fukushima-platsen blir rätt hög.
Citera
2013-08-23, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Japan är ett litet land, bara 84% av Sveriges storlek, men har ändå en befolkning på drygt 127 miljoner. När de nu "lokalt" drabbas av förstört fiske, fördärvat grundvatten, problem för flora och fauna samt ett radioaktivt ytskikt över stora arealer som man börjar misströsta om att kunna sanera så borde man väl överväga att utrymma betydligt större delar runt Fukushima och nordöstra Japan?

Eftersom norra Sverige på grund av sin låga befolkningstäthet av EU klassas som ödemark, så vore det väl lämpligt att där ta emot nukleära flyktingar från Japan? Vi skulle lätt kunna ta emot 35 miljoner i Norrland ändå ge dem större yta per person än hemma. Det vore både humant och på sikt troligen även bra för BNP som arbetskraftsinvandring betraktat. (tills dess Forsmark, Barsebäck och Ringhals händelsevis skulle råka haverera, förstås, för då får vi alla fly).

Här finns aktuella dosrater:

http://www.world-nuclear-news.org/RS-Fukushima_zone_fully_redesignated-0808134.html

Så skulle man göra som du säger skulle troligen många av de förflyttade japanerna få högre stråldoser pga granitberggrunden. Det är inget som helst problem att mäta upp 6-7 microSievert per timme i opåverkad svensk natur.

Det du säger är alltså rena dumheterna. Finns inget motiv till någon sådan förflyttning. Då hade vi måst utrymma stora landområden redan på grund av den naturliga radioaktiviteten. Samt förbjuda all civil flygtrafik. Man tar nämligen 3-4 microsievert hård gammastrålning extra per flygtimme på grund av den höga höjden. Räknat på alla som flyger skulle den extra stråldosen globalt resultera i 4000 extra cancerdödsfall. Enligt LNT-hypotesen.

Citat:
"Lokalt havsproblem", alltså vet du ens vad du snackar om? Det avfallet som hamnar i haven kommer troligen finns kvar där i flera hundra år, om inte tusen år. Det stannar inte på ett ställe, det kommer färdas runt hela jorden och om kanske 30-40-50 år tror jag vi kommer se ödesdigra konsekvenser av denna "olycka"... Jag tror detta kan vara en av de värsta katastroferna som drabbat livet på vår planet tyvärr

Nej. Någon större påverkan kommer inte att kunna spåras. Och det mesta av radioaktiviteten är cesium 137 och tritium. Cesiet har en halveringstid på 30 år varav följer att hälften är borta om 30 år och inte existerar mer. Om 90 år är 87,5 % borta. Därutöver inlagras det kontinuerligt i bottensedimenten och där gör det ingen som helst skada på någonting alls.

Tritiums halverings tid är drygt 12 år och därmed försvinner det ännu snabbare.
Citera
2013-08-24, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starke Adolf
Tritiums halverings tid är drygt 12 år och därmed försvinner det ännu snabbare.

Jod-131 har ändå kortare halveringstid, men är ändå livsfarligt för människan:

"Vissa organ och vävnader, som sköldkörtel, spottkörtlar, mjölk- körtlar, placenta och tarm- slemhinna har benägenhet att uppta och ansamla jod. Vid jämviktstillstånd finns ca 50 % av kroppens totala innehåll av jod-131 i sköldkörteln och resten fördelas i övriga organ och vävnader. "

Därför delas det ut jodtabletter till boende runt kärnkraftsverk att tas vid händelse av olycka.

Även cesium tas upp av kroppen, i det närmaste 100% av mag- tarmkanalen. strontium till ca en tredjedel. Strontium är också mycket mer lättrörligt i naturen än cesium.

överhuvudtaget är biologisk ackumulering en stor fara vid miljöexponering via luft, jord eller vatten av radioaktiva ämnen. Det handlar inte bara om fysik, det är också viktigt att kunna biologi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in