2011-03-12, 12:55
Medlem
Efter lite slösurfande på Wikipedia hamnade jag på kategorin "American politicians of Swedish descent", och det var något som jag tyckte var märkligt - nästan alla första generationens svenskamerikaner var republikaner. Varför? Berodde på den simpla anledningen att republikanerna var/är ett parti för vita och kristna konservativa eller fanns det någon annan betydande faktor?
Senast redigerad av Ron.Paul 2011-03-12 kl. 13:44.
Citera
2011-03-12, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ron.Paul
Efter lite slösurfande på Wikipedia hamnade jag på kategorin "American politicians of Swedish descent", och det var något som jag tyckte var märkligt - nästan alla första generationens svenskamerikaner var republikaner. Varför? Berodde på den simpla anledningen att republikanerna var/är ett parti för vita och kristna konservativa eller fanns det någon annan betydande faktor?

För att republikanerna fram till New Deal-tiden var det liberala vänsterpartiet i USA, och dominerade i typ... alla de delstater till vilka svenskar flyttade (Illinois, Minnesota, Wisconsin, Kalifornien etc)? Svenskarna befann sig inte i samma liga som vita anglosaxiska nativister vilka tillsammans med södern utgjorde demokraternas väljarbas*. Skandinaver sågs knappast som "fellow brothers" av amerikanerna, även om de stod högre i kurs än "White Niggers" (irländare). Det var inte förrän invandring från Syd/Östeuropa började få fart mot början av 1900-talet som skandinaver började höja sin status.

*Hört talas om begreppet solid south? Från Lincoln fram till 60-talet var sydstaterna demokraternas starkaste fäste. Det var egentligen inte förräns McGovern fick demokraternas nominering 1968, Goldwater nominerades för republikanerna 1964 och Reagan vann 1980 som republikanerna en gång för alla hamnade till höger om demokraterna.
Senast redigerad av Tjaeng 2011-03-12 kl. 15:14.
Citera
2011-03-12, 18:40
Medlem
Avsiktarens avatar
Vad jag har förstått var republikanerna tidigt stora bland bönder i västra USA och många svenskamerikaner var bönder i västra USA.
Citera
2011-03-12, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
För att republikanerna fram till New Deal-tiden var det liberala vänsterpartiet i USA, och dominerade i typ... alla de delstater till vilka svenskar flyttade (Illinois, Minnesota, Wisconsin, Kalifornien etc)? Svenskarna befann sig inte i samma liga som vita anglosaxiska nativister vilka tillsammans med södern utgjorde demokraternas väljarbas*. Skandinaver sågs knappast som "fellow brothers" av amerikanerna, även om de stod högre i kurs än "White Niggers" (irländare). Det var inte förrän invandring från Syd/Östeuropa började få fart mot början av 1900-talet som skandinaver började höja sin status.

*Hört talas om begreppet solid south? Från Lincoln fram till 60-talet var sydstaterna demokraternas starkaste fäste. Det var egentligen inte förräns McGovern fick demokraternas nominering 1968, Goldwater nominerades för republikanerna 1964 och Reagan vann 1980 som republikanerna en gång för alla hamnade till höger om demokraterna.
Liberalt vänsterparti är väl att ta i, men ett väldigt bra svar annars.
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Vad jag har förstått var republikanerna tidigt stora bland bönder i västra USA och många svenskamerikaner var bönder i västra USA.
Det var väl snarare i Midwestern-området som man flyttade till, men ett bra och sammanfattande svar.
Citera
2011-03-12, 20:12
Medlem
Citat:
Liberalt vänsterparti är väl att ta i

Det ska ju ses i förhållande till den politiska kartan under varje given tidpunkt. Höger/Vänster-skalan i USA definieras av centrala stridsfrågor som ändras över tid. Slaveri (1850-talet), interventionism (gilded age), new deal (1930-talet), civil rights (50-60-talet), Vietnam (60-70-talet) och så Roe v. Wade, vapenlagar och medicare, som tyckts bitit sig fast för lång tid framöver.

Både (R) och (D) har och hade olika falanger. 1800-talets slut karakteriserades av att reconstruction-eran hade lett till att demokraterna fick sisådär 150% av rösterna i syd vid varje val. I ett system där alla väljare är fundamentalkristna och båda partier är pro-business måste GOPs ståndpunkter för alkoholförbud, för tullar, för expanderad stat och för svartas rättigheter anses vara "vänster" i sammanhanget. Å andra sidan kallas hela tidsperioden för "progressive era" och drevs mer av enskilda personer och faktioner än partierna som helhet.

Nutida republikanska partiets dominerande conservative-falang är f.d dixiecrats, svallvågor sedan reagans tid samt tea-partygänget. Det finns lite sorgliga rester kvar av det som utgjorde Republikanernas kärna en gång i tiden, dvs liberals/moderates från industristater i nordöstra USA. Exempel på en sån som fortfarande lyckas hålla sig kvar är Olympia Snowe.
Citera
2011-03-12, 21:46
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Det var väl snarare i Midwestern-området som man flyttade till, men ett bra och sammanfattande svar.

Med västra menar jag mellanvästern och väster om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in