Flashback bygger pepparkakshus!
2011-03-12, 12:33
Medlem
Ja, kanske aningen vag formulering i rubriken.

För att komma till kärnan av problemet:

Jag mår inte bra. Blev pappa för inte så länge sedan, och det är inte bra mellan mig och tjejen. Hon har gått och blivit djup deprimerad under mammaledigheten, och jag är väldigt säker på att jag lider av dystymi, som jag hanterat med johannesört och meditation. Dock har läget förvärrats där hemma samt på jobbet, och jag känner inte att det är hållbart att äta 7- 8 Neurokan om dagen, när rekommenderad daglig dos är 2 st.

Således:

Jag vill söka hjälp. Dock arbetar jag på en plats där sånt kan komma ut, och är livrädd att någon på arbetsplatsen får reda på mina besvär via en handling, journal eller motsvarande. Har stor kontakt med kommunen, och vet därför inte hur jag ska söka hjälp utan att bli påkommen.
-Kan jag få antidepressiva medel utskrivna utan att det loggas nånstans?
-Kan jag få tillgång till KBT, terapeut, psykolog, motsvarande utan att det skrivs ner i en journal?

Jag vill som sagt inte att detta kommer ut.

Tack på hörhand.
Senast redigerad av Ca.pricorne. 2011-03-12 kl. 12:38.
Citera
2011-03-12, 17:41
Medlem
Rejvarens avatar
Du kommer nog inte kunna få antidepp utskriva utan att det loggas. Vad är det för jobb du har som verkar ha tillgång till dessa journaler? Alla psykologer och arbetande inom psykiatrin har ju tystnadsplikt. Om din journal skulle komma ut till dina kollegor så har ett allvarligt tjänstefel uppstått.

En lösning kan ju vara att söka hjälp i en annan kommun. Om det går dvs.
Senast redigerad av Rejvaren 2011-03-12 kl. 17:48.
Citera
2011-03-13, 03:42
Medlem
Spyrrans avatar
Alla besök inom sjukvården brukar ju föras in i journalen. Oavsett om det är ett akutbesök (tex på akuten eller jourmottagning på en vårdcentral), eller ett planerat besök (tex hos psykolog eller läkare). Även telefonrådgivning kan i vissa fall hamna i journalen.

Om du får mediciner eller annan behandling (tex KBT) så ska detta skrivas in i journalen. Det beror på att allt viktigt/nödvändigt ska finnas där. Allt från undersökningar, eventuell diagnos, beslut om behandling och varför man får den behandlingen. Om du tex får antidepp, så ska läkaren motivera det beslutet i din journal.

Vårdpersonal har skyldighet att dokumentera allt i patientjournaler. Det som står i patientjournalen skyddas av sekretess, det vill säga alla uppgifter skyddas mot att obehöriga får tillgång till den och kan sprida innehållet. Det är bara den hälso- och sjukvårdspersonal man blir vårdad av som har rätt att läsa journalen. Så din arbetsplats och dina kollegor kan inte läsa din journal. Om du inte begär en kopia och visar upp den. Om du faktiskt arbetar inom vården, så får ingen på din arbetsplats läsa din journal ändå. Det krävs att du vårdas där eller ger ditt medgivande.
Citera
2011-09-03, 11:37
Medlem
Cielles avatar
Lånar tråden.

Hur mycket kan ens framtid ändras om det finns en diagnos med i bilden?
till exempel Aspergers (kombinerat med något annat?) eller liknande?

Kan man radera en diagnos även om inte läkare säger att man är frisk?
Citera
2011-09-04, 11:13
Medlem
Hej Ca.pricorne!

Alla landsting har någon form av journalprogramvara, cosmic m.m.

I dessa programvaror finns all data om alla patienter som varit någonstans inom vården, men dessa journaler kan självklart inne alla inom vården kolla på. Och speciellt inom psykiatrin så är det strikta begränsningar på vilka som får och inte får se journalerna.

Om du söker hjälp för dina besvär, vilket jag skulle rekommendera så prata med läkaren och berätta att du inte vill att detta ska komma ut på din arbetsplats eller till dina bekanta.

Jag vet inte hur pass bra kontakt du har med mamman, men förlossningsdepression är ett allvarligt tillstånd och om hon inte sökt hjälp för det, få henne att göra det.

Lycka till, PMa mig vid behov / Perssonarne
Citera
2011-09-04, 12:46
Medlem
dumtekteks avatar
enkelt svar: ja
Citera
2011-09-04, 19:29
Medlem
majak0vskijs avatar
Jag har erfarenhet av datorbaserade journalsystem samt konspirationsteorier och kan berätta att ja det loggas de mediciner du får, dina besök etc MEN det går att begära att journalen beläggs med sekretess, ingen får öppna den utan ditt tillstånd, inte familjen , inte någon.

Vidare så är journalerna ALLTID klinikbundna, alltså medicinska sekreterare (vilka skriver din journal) från andra kliniker får inte öppna dem utan tillstånd. Det loggas vilka journaler som öppnas från andra kliniker och medför åtgärder om någon obehörig skulle öppna din journal.

Om man skulle jobba inom sjukvården på t ex kirurgkliniken kan du inte öppna ens din egen journal från psyk klin utan att ha brutit en regel och då följer åtgärder (avsked).
Så ser det ut i Norrland iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in