2011-03-12, 06:31
Medlem
Det är något jag har fått för mig av någon anledning. Jag gör det ibland för att vända till dygnet på helger när jag inte ska göra något viktigt. T ex nu. Har det några långsiktiga negativa effekter om vi antar att man gör det, säg, 1 gång i månaden? Nu pratar vi en natt.

mvh
Citera
2011-03-12, 06:43
Medlem
Det här är intressant för mig också. Jag dygnar betydligt oftare än andra, runt två gånger i veckan.
Citera
2011-03-12, 06:50
Medlem
https://www.flashback.org/t1178639p2

Var visst lite dålig på att söka, så hittade den här. Dock tycker jag inte det framgick huruvida det är farlgit vid enstaka tillfällen, så jag vet inte varför jag skriver det här aja, matnyttigt om man är intresserad antar jag.
Citera
2011-03-12, 06:52
Medlem
DarthNickes avatar
Att dygna ska ju förmodligen inte vara så farligt så länge det håller sig under 48h sträcket.

Då jag också gärna är en av dom som sitter uppe dygnet runt så har jag lite personlig erfarenhet i detta, och jag har inte märkt någon som helst negativ inverkan.

Det mesta ligger på den positiva sömnen man får sen, otroligt skönt att somna efter 36h uppe

Självklart om du ska sitta uppe länge så behöver kroppen mer hjälp att hålla igång, så tugga i dig ordentlig mat och vatten regelbundet. (Dvs inge Monster / Red Bull).

P.S Kan ju lägga till att det finns enstaka negativa inverkningar, dock tror jag inte det är något farligt om man inte överdriver med en 2-3 ggr i veckan.

Att dygna innan prov, eller att plugga medan man dygnar är inget att rekommendera, ingenting fastnar.
Citera
2011-03-12, 06:58
Medlem
Är van dygnare också, så att säga, så har koll på att kognitiva funktioner nedsätts osv. Det är mest långsiktiga effekter jag syftar på. Alltså, blir man helt återställd verkligen efter man sovit ut?
Citera
2011-03-12, 07:03
Medlem
Lactoss avatar
Även jag gör detta någon gång i månaden. Har märkt en defintiv negativ inverkan på immunförsvar på kortsiktig tid ibland. Vid dessa tillfällen är det dock oftast i kombination med i övrigt dåliga vanor dagarna före i form av dålig sömn dagarna innan, värdelös kost, för långa pluggpass, och lite mer stress än vanligt. Har inte märkt av några negativa effekter långsiktigt.
Citera
2011-03-12, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lactos
Även jag gör detta någon gång i månaden. Har märkt en defintiv negativ inverkan på immunförsvar på kortsiktig tid ibland. Vid dessa tillfällen är det dock oftast i kombination med i övrigt dåliga vanor dagarna före i form av dålig sömn dagarna innan, värdelös kost, för långa pluggpass, och lite mer stress än vanligt. Har inte märkt av några negativa effekter långsiktigt.

Du studerar, så jag antar att du kanske är för ung för att ha märkt av potentiella långsiktiga effekter. Ungefär hur gammal är du och hur när började du dygna regelbundet?
Citera
2011-03-12, 09:04
Medlem
sphinxen_111s avatar
Nej! du behöver inte oroa dig. Lyssna på kroppen bara.
Citera
2011-03-12, 19:56
Medlem
Lactoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av subsanity
Du studerar, så jag antar att du kanske är för ung för att ha märkt av potentiella långsiktiga effekter. Ungefär hur gammal är du och hur när började du dygna regelbundet?

Jo, det håller jag med om. Jag är 20 år och har väl hänt lite då och då under hela min uppväxt. Med någon form av regelbundenhet skulle jag säga 1 gång i månaden i 1,5 år period som bästa uppskattning.

En annan fråga på samma område: jag brukar försöka undvika att vända dygnet extremt (under en natt) när det går. Jag gör det alltså successivt ("frammåt", inte "vända tillbaka dygnet" som normla människor), med ca 2-5h /dag.

Det gör alltså att jag vaknar/somnar/äter/pluggar/går ut på olika tider ibland under en veckas period (alla aktiviteter blir förskjutna frammåt 2-4h dygn).

Vill då veta hur detta påverkar hälsan också? allting från immunförsvar till koncentration (personligen har jag märkt av ökad koncentration men kanske inbillar mig?)
Citera
2011-03-13, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lactos
Jo, det håller jag med om. Jag är 20 år och har väl hänt lite då och då under hela min uppväxt. Med någon form av regelbundenhet skulle jag säga 1 gång i månaden i 1,5 år period som bästa uppskattning.

En annan fråga på samma område: jag brukar försöka undvika att vända dygnet extremt (under en natt) när det går. Jag gör det alltså successivt ("frammåt", inte "vända tillbaka dygnet" som normla människor), med ca 2-5h /dag.

Det gör alltså att jag vaknar/somnar/äter/pluggar/går ut på olika tider ibland under en veckas period (alla aktiviteter blir förskjutna frammåt 2-4h dygn).

Vill då veta hur detta påverkar hälsan också? allting från immunförsvar till koncentration (personligen har jag märkt av ökad koncentration men kanske inbillar mig?)

Det beror nog ganska mycket på när din kropp producerar meltotin och serotin och vad allt det där heter... hamnar sömnen under fel timmar kan du få för lite djupsömn, men kanske har du något annorlunda period och lyckas 1-2 av dessa dagar pricka in bättre tider för dig att sova. Är ingen expert inom området, men tror att sånt är svårt att säga! Märker du ökad koncentration skulle jag tippa på att du borde fortsätta
Citera
2011-10-27, 06:52
Medlem
Flues avatar
Det är lugnt. Jag känner en som va vaken i 96 timmar fast han sov dock 1 timma men ändå :P
Citera
2011-10-27, 22:21
Medlem
fanskithelvetes avatar
Har precis "dygnat" av den anledning att mina mediciner stör ut sömnen + att jag inte behöver sova så mycket. Det sker kanske i snitt 3 ggr i veckan, märkt av att inlärningsförmågan mattas av, men man sover ju så skönt när man skippat en natt. Längre än 48 timmar gör mig bara risig, håller man sig till att bara vara vaken en natt och följande dag så verkar det inte som varken psyke eller kropp far illa av det.

Ska sova helst till från idag 00:00 till lördag 16:30, men då är jag också redigt nermedicinerad så sömnen förlängs ytterligare. För sen ska kag åka på konsert som innebär 25-30 mils bilkörning plus att det inte drar igång förrens 21:30, då är det bra att ha justerat om klockan så kväll känns som förmiddag, och man slipper stå och lyssna på sin husgud kvällstrött och smågäspig.

Så nej, det är ingen fara tror jag, tagit upp det med sjukvården, dom tyckte inte det var bra men mest beklagligt, men eftersom jag inte märkbart far illa av det så nämndes inga eventuella faror med att skippa sömnen en natt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in