Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-03-12, 04:17
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har funderat några år på att köpa mig en fritös men problemet är att jag inte har någon köksfläkt och kan av olika orsaker inte ha köksfönstret öppet mer än 4cm, är det möjligt att köra med fritös trots den dåliga ventilationen eller kommer köket bli "oljigt" eller på något annat sätt ta skada?

Har tittat lite på en fritös på clas ohlson, en coline med "evighetsfilter i locket", vad kan det va för typ av filter?
/Arne.Anka

Fritös Coline.
Plast med tätslutande lock och inspektionsfönster. Dolt värmeelement, löstagbar oljebehållare i nonstickmaterial, digital timer för inställning av tillagningstid. Steglös inställning av temperatur från 130-190 °C. Evighetsfilter i locket. För 2 liter olja. 220-240 V/1500-1800 W.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=158118917
Citera
2011-03-12, 04:29
Medlem
Helt klart är det ju bättre om du har ventilation, med tanke på alla ånga. Men funkar gör det ju utan, bara att du kommer få fettfläckar och det kommer dofta kraftigare det du nu tänker fritera där du bor.
Citera
2011-03-12, 04:40
Medlem
StigAllans avatar
Ska egentligen inte yttra mig om en fritös med kolfilter.
Men jag skulle inte ställa mig och starta upp en fritös i ett kök utan fungerande ventilation utom någon enstaka gång.
Det är en hel del os av diverse slag som ska ut ur lokalen.
Möjligt att ett kolfilter klara av detta men jag tvivlar.
Intressant att se fler med verklig erfarenhet som svarar.
Citera
2011-03-12, 09:16
Medlem
dePauls avatar
Ett provisoriskt filter kan man faktiskt tillverka själv med små medel. Köp en sådan där sak som är tänkt att lägga över en stekpanna för att undvika fettstänkt. Den liknar en stor pingisracket.

Klipp sedan ut två tygbitar ur en tät bomullsduk som är lite större i diameter än "nätfiltret". Sy ihop dem genom att placera nätfiltret i mitten och tygbitarna på en sidan. Den andra lämnas fritt så att man kan ta av hela skapelsen.

I samband med fritering så blöter du ner fodralet och kramar ur det ordentligt därefter. Sedan trär du över det över nätfiltret och placerar över frityrgrytan. De blötlagda bomullsfibrerna sväller och fångar upp det mesta av oljeoset.

Självklart funkar det inte till hundra % men bättre än ingenting. Om du vill så kan du varje gång förstärka funktionen genom att placera en bit hushållspapper mellan tygbitarna, dessutom. Risken är dock att pappret blir mättat fortare än tyget, varför du bör upprepa det här några ggr under friteringens gång.

~Paul~
Citera
2011-03-13, 11:00
Medlem
Einar Bergs avatar
Tänk också på att en fritös på 2 liter är ganska liten. Du kan inte fritera så mycket på en gång med den.
Citera
2011-03-13, 15:57
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megrabb
bara att du kommer få fettfläckar
Det jag är rädd för :/
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Men jag skulle inte ställa mig och starta upp en fritös i ett kök utan fungerande ventilation utom någon enstaka gång.
Skulle nog inte bli mer än 4-5ggr per månad det friteras, men har tittat lite på om jag kan knö in en kanalfläkt i ventilationsventilen och trycka ut allt os genom ytterväggen.
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ett provisoriskt filter...
Får testa det på måndag.
Citat:
Ursprungligen postat av Einar Berg
Tänk också på att en fritös på 2 liter är ganska liten. Du kan inte fritera så mycket på en gång med den.
Mat till 1 person, bl.a pommesfrites.
Citera
2011-03-16, 04:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Funkade hyffsat att ställa fritösen på en stol vid ett öppet fönster med bordsfläkten igång så det mesta oset blåstes ut men blev lite kallt i köket

Citat:
Ursprungligen postat av Einar Berg
Tänk också på att en fritös på 2 liter är ganska liten.
Jotack såg att korgen inte va större än en näve typ så det blev en fritös av absolut sämsta kinakvalité från öb med 3.5L oljevolym som skvätter ut både olja och vatten på underlaget och manöverenheten dränks i ånga så den kommer nog inte hålla så länge.

Ps, innan nån öppnar käften om fritösen så var det ett medvetet val att köpa billig(299kr) skit, kommer köpa nåt bättre om fritös är något för mig.
Citera
2011-08-21, 00:10
Medlem
comm_ons avatar
Blir det ingen "skada" alls i lägenheten om man har köksfläkt och kör på hög effekt?
Citera
2011-08-21, 01:22
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av comm_on
Blir det ingen "skada" alls i lägenheten om man har köksfläkt och kör på hög effekt?
Det sätter sig väl i köksfläkten om jag inte gissar fel. Så den måste rengöras. Inte efer varje gång men oftare än om du inte använder den alls.. Ähh, du fattar vad jag menar.
Citera
2011-08-21, 03:11
Medlem
comm_ons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Det sätter sig väl i köksfläkten om jag inte gissar fel. Så den måste rengöras. Inte efer varje gång men oftare än om du inte använder den alls.. Ähh, du fattar vad jag menar.
Absolut, tack för svaret!

Sätter det sig i tapeter och dylikt annars?
Citera
2011-08-21, 10:33
Medlem
Om man har gott om pengar kan man använda jordnötsolja. Det luktar inte alls lika gatuköksaktigt. Optimalt till pommes, dessutom.
Citera
2011-08-21, 15:14
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av comm_on
Absolut, tack för svaret!

Sätter det sig i tapeter och dylikt annars?

Mja, det tenderar att lägga sig ovanpå köksskåp om dom inte går hela vägen upp (vilket dom inte gjorde i min förra lägenhet) och i andra utsug för ventilation. Ang tapeter så skulle tro, men jag gissar lite nu, att det hellre kondenseras på fönstret pga att det är kallare.

Annars, bjud grannen på käk. Men laga det hemma hos honom/henne.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in