Citat:
Ursprungligen postat av versio-vulgato
Jung har inte kommit på dessa vokabulär det är senare, jag tror det var en amerilkansk psykologforskare givetvis, de brukar förenkla personligheter för att de är lättare att forska. Jag har namnet i någon av litteraturen på upphovsmannen. När jag läste till socionom togs dessa olika vokabulär upp men jag var skeptisk redan då till att kategorisera människor i dessa enkla termer. Till exempel kan en människa vara både extrovert och introvert. Det finns betydligt fler avacerade tester att bedöma en persons personlighet.
Ja, vem som kom på det hela vet jag inte riktigt. Wikipedia säger i alla fall följande:
Citat:
The terms introversion and extroversion were first popularized by Carl Jung.[2] Virtually all comprehensive models of personality include these concepts. Examples include Jung's analytical psychology, Eysenck's three-factor model, Cattell's 16 personality factors, the Big Five personality traits, the four temperaments, the Minnesota Multiphasic Personality Inventory, the Myers Briggs Type Indicator, and Socionics.
http://en.wikipedia.org/wiki/Introvert
Och alla modeller är naturligtvis förenklingar. Om jag läser beskrivningarna för personlighetstyperna som finns enligt MBTI så ser jag att jag stämmer in på flera av dem. Jag kallade mig därför för en INXX. Men så var det just I och N som jag hade höga värden på.
Men även fast det är ett lite trubbigt verktyg så går det att kategorisera. Och man kan naturligtvis göra en ännu mer avancerad modell och komma ännu närmare sanningen. Vi är dock överens om att det är svårt att kategorisera och strukturera upp, och då blir det ju ännu mer tydligt hur svårt det är att få fram ett totalvärde för vad som är arv och miljö.
Men jag är dock ganska säker på att många saker i min personlighet var något jag fick med mig från födseln. Jag vet under vilka förhållanden jag växte upp och vilka influenser jag kan ha fått. Jag vet också att mina föräldrar tyckte att jag var märklig eftersom jag från mycket unga år satt där och byggde, tog sönder, skruvade, bankade och höll på utan att de, eller någon annan, försökte påverka mig.
Jag vet också att vissa personer har sin musiksmak. Vissa kan lära sig tycka om annat och andra är fast. Vissa är väldigt intresserade och andra inte. Vissa går att påverka och andra inte.