2004-09-09, 20:47
Medlem
Beasts avatar
Någon som har några tips på hur man gör detta smidigast, kan personerna sakna svenska medborgarskap?

Låt oss säga att man har ett AB som har gått så långt att ägare och styrelse har betalningsskyldighet efter som årsresultatet är har en större negativ post än halva aktivärdet. Kan man då överlåta AB till andra personer som övertar betalningsskyldigheten?

tacksam för alla svar!!
Citera
2004-09-09, 21:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Beast
Någon som har några tips på hur man gör detta smidigast, kan personerna sakna svenska medborgarskap?

Nej.

Citat:
Låt oss säga att man har ett AB som har gått så långt att ägare och styrelse har betalningsskyldighet efter som årsresultatet är har en större negativ post än halva aktivärdet. Kan man då överlåta AB till andra personer som övertar betalningsskyldigheten?

tacksam för alla svar!!

Nej, idag är det ganska svårt - då det ganska klart kommer synas att det é en sken affär.

Sen är det ganska svårt att ge tips - då olika situationer kräver olika åtgärder.

Nu är det så att bolag som förverkat mer än hälften av aktiekapitalet är likvidationsskyldiga. Det innebär att när mer än hälften av aktiekapitalet är förbrukat måste en bolagstäma göras (ett enkelt protokoll) samt balans och resultat rapport, då inträder än tidsbegränsad period om 8 mån att/om se en lösning att få rätt sida eller gå i konkurs.

Om det gått så långt att man sitter riktigt i 'skiten' skulle jag föreslå. Undersök ungefär när likvidationsplikten inträffade , dvs förbrukat mer än 50% av aktiekapitalet. Gå bak i tiden, gör ett protokoll från bolagstämma, upprätta en balans och resultat rapport. (du kan gå 8 månader bak i tiden). Se till att ha bokföringen i någorlunda bra ordning. Lämna in konkurs till tinget.
Samspråka med en förvaltare/advokat innan du lämnar in konkursen.

Om det inte går - förklara mer hur situationen ligger till..
Citera
2004-11-13, 16:13
Medlem
Beasts avatar
Om man som företagare borgar för vissa av företagetslån..
Hur går man då tillväga för att föra över dessa lån på någon mindre seriös person.

Någon som överlåtit ett bolag till sånna som håller på med att ta emot företag som går lite knagligt? Har de någon chans att ta över eventuella borgensförbindelser som man som delägare i ett AB har.

tips?
Citera
2004-11-13, 21:52
Medlem
kaks avatar
Citat:
Hur går man då tillväga för att föra över dessa lån på någon mindre seriös person.

Någon som överlåtit ett bolag till sånna som håller på med att ta emot företag som går lite knagligt? Har de någon chans att ta över eventuella borgensförbindelser som man som delägare i ett AB har.

tips?
Om det vore så enkelt så skulle nog ingen någonsin få ett lån.
Citera
2004-11-14, 20:51
Medlem
Beasts avatar
Men är det inte relativt enkelt att få lån i sverige då?
Jag var typ 15 bast när jag fick lån på några hundra tusen. Dock borgade farsan..
Men redan vid 18års ålder utan inkomst eller något av värde i mitt ägo så fick jag ha kvar lånen poch skriva av borgenförbindelsen
Citera
2004-11-15, 17:19
Medlem
Falstaff Fakirs avatar
Citat:

tips?

Har du gått i personlig borgen för företagets lån är det du som är betalningsskyldig för dem om företaget låter bli att betala av någon anledning. Det ansvaret kan du aldrig smita från oavsett vad som händer med företaget. Man skall alltid tänka sig för vad värsta senariot är innan man skriver på en borgensförbindelse oavsett om det är för eget/annans företag eller släkting/kompis. Hela tanken med borgen är att den som lånar ut pengar får en ställföreträdande syndabock om det hela skiter sig
Citera
2004-11-15, 20:32
Bannlyst
Kan inte åldern vara förmildrande? Som 15-åring har man väl "fördelen" av att inte vara myndig. Borde därför inte målsman kunna göras ansvarig? Om inte formellt, så finns väl möjligheter att betrakta avtal som ogiltiga om de är oskäliga.

Åven om det inte har varit så, så har jag hört politikerprat om att föräldrar inte ska få skriva över skulder på sina barn. Kanske en sån regeländring skulle kunna få konsekvenser map på hur domstolar bedömer sånt här retroaktivt?
Citera
2004-11-23, 11:53
Medlem
Beasts avatar
För att återgå till frågan.
Någon som gjort en överlåtelse av AB med skulder där ägarna borgar.
Hur funkade det rent pappersmässigt? Brukar banker gå med på att man skriver överskulden på en "dålig betalare" om denne har en borgenär.
Citera
2004-11-23, 12:31
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
För att återgå till frågan.
Någon som gjort en överlåtelse av AB med skulder där ägarna borgar.
Hur funkade det rent pappersmässigt? Brukar banker gå med på att man skriver överskulden på en "dålig betalare" om denne har en borgenär.

Jag tror inte att den som lånat ut pengarna går med på att du skriver öcver skulderna på alkis-Berra utan några garantier för att skulden betalas. Sen har du problemet med att du kan bli ansvarig för skulder som ingåtts under den tid som du ägde bolaget.

Men jag är väldigt intresserad av detta då jag skulle villja göra det samma om det går...
Citera
2004-11-23, 14:48
Medlem
Vad är det för nonsens det skrivs här då? Klart man inte måste ha svensk medborgarskap för att äga ett svenskt AB. Det räcker med att du är EES-medborgare eller bor i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in