Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-03-12, 11:45
Medlem
Jag tycker den där tårtjämförelsen blir lite märklig. För det första innehåller tårta i allmänhet rejält mycket mer kalorier per 100g än öl, vilket gör att vi måste jämföra en mindre tårtbit med en större mängd öl. Det andra jag invänder mig mot är att tårtor inte är en homogen grupp. Alla tårtor har inte samma mängd kalorier.
Citera
2011-03-12, 20:50
Medlem
Men en sak jag funderar över är att med öl så får man ölmage, med tex hamburgare/tårta osv. så blir man ju bara bred, låren blir bredare och fettvalkarna syns om man överdriver lite. Så jag undrar, varför blir man oftast fet på olika sätt av öl och fet mat? Om det är kalorierna man kollar på? Är inte så insatt i ämnet men har alltid funderat på detta
Citera
2011-03-12, 21:09
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xovvox
Men en sak jag funderar över är att med öl så får man ölmage, med tex hamburgare/tårta osv. så blir man ju bara bred, låren blir bredare och fettvalkarna syns om man överdriver lite. Så jag undrar, varför blir man oftast fet på olika sätt av öl och fet mat? Om det är kalorierna man kollar på? Är inte så insatt i ämnet men har alltid funderat på detta
Det är mängden kalorier som gör att man blir fet, hur fettet lägger sig på kroppen har att göra med kroppskonfigurationen, inte med vad man äter/dricker. Jag tror inte att någon kan se på en människa om den har blivit fet av öl eller hamburgare. Det går ju också oftast hand i hand, öl och skräpmat.
Citera
2011-03-15, 02:20
Medlem
ArmeCykels avatar
Undrar du om man blir tjock av öl? Det blir man, iallafall jag. Har en redig ölmage som jag brukar gnugga på mina polares huvuden. Men det finns fler fördelar:

En ölmage ger bättre värme på vintern än en vanlig mage.
En ölmage dämpar fallet när du flyger över styret på din militärcykel.
En ölmage visar att du inte är fattig.
En ölmage kan användas som matbord och ölbord.
Citera
2011-05-14, 09:08
Medlem
Alkohol är en del kalorier, men sen kan du ju också vara så att man vill ha gott käk till ölen, fyllekäk och dagen efter
Citera
2016-05-21, 05:55
Medlem
Cineastens avatar
Dags att väcka tråden efter 5 år...

För oss ölnördar som uppskattar stark öl, typ 10-15% a la imperial porter, stout, barley wine etc..vad ligger kalorimängden på där?
Jag drack en flaska 65cl Omnipollo Agamemnon häromkvällen och den ligger på 12,5%. Kalorimängden bör därmed vara rent hiskelig. Eller?
Citera
2016-05-21, 11:03
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten

För oss ölnördar som uppskattar stark öl, typ 10-15% a la imperial porter, stout, barley wine etc..vad ligger kalorimängden på där?
Jag drack en flaska 65cl Omnipollo Agamemnon häromkvällen och den ligger på 12,5%. Kalorimängden bör därmed vara rent hiskelig. Eller?
Borde ju vara jämförbart med vin?
Citera
2016-05-21, 11:55
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Borde ju vara jämförbart med vin?

Det borde väl vara mer socker i ölen? Enligt en kaloritabell innehåller rödvin (12 %) 72 kcal/100 g.
Portvin (20 %) innehåller 150 kcal/100 g. Starkvinsglögg (16 %) 179 kcal/100 g.

Min okvalificerade gissning är att en kvalitetsöl på runt 12 % innehåller något mindre socker än portvin och lite mer socker än en vanlig lager.

Har velat lite fram och tillbaka. Min chansning landar på 100 kcal/100 g.
Citera
2016-05-24, 11:09
Medlem
Hundastronauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten

Vi borde kunna uppskatta det iallafall! Googlade energimängden i etanol och utgår från det värdet:

Energi från etanolen (7kcal/g): 7,0 kcal/g x 650 g x 12,5 % = 570 kcal/flaska (motsv ungefär 100 g chips)

Sen får vi lägga på några kcal för den malt som inte bildat alkohol. Tog ett värde för en annan stout vilket gav 65 kcal/100 ml. Men där är alkoholen inräknad så den får vi subtrahera: 7,0 kcal/g x 100 g x 6,7 % = 47 kcal/100ml. 65 kcal/dl - 47 kcal/dl = 18 kcal/dl. Sen var det ju en stor flaska: 18 kcal/dl x 6,5 dl = 117 kcal/flaska.

Etanolen och de andra sockren sammanlagt blir 687 kcal/flaska. Ung. 200 kcal mer än vad motsvarande mängd vin ger.

Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Det borde väl vara mer socker i ölen? Enligt en kaloritabell innehåller rödvin (12 %) 72 kcal/100 g.
Portvin (20 %) innehåller 150 kcal/100 g. Starkvinsglögg (16 %) 179 kcal/100 g.

Min okvalificerade gissning är att en kvalitetsöl på runt 12 % innehåller något mindre socker än portvin och lite mer socker än en vanlig lager.

Har velat lite fram och tillbaka. Min chansning landar på 100 kcal/100 g.

Vi hamnade jävligt nära varandra du trots helt olika förfaringssätt! Min uppskattning blev 105kcal/100g
Senast redigerad av Hundastronaut 2016-05-24 kl. 11:14.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in