2011-03-11, 23:08
Medlem
Badade min långhåriga katt i förrgår. Han hade en del tovor o jag har en väldigt vass (och dyr) sax och råkade klippa i hans hud Jag vet att katter har många lager hud. Detta har hänt tidigare och jag har då använt väteperioxid för att göra rent såret och att det ska läka fortare vilket det oxå gjort. Ringde till veterinären o de sa att användning av väteperioxid är gammalt och kan resultera i att såret inte läker alls och att jag i stället ska tvätta med vanlig natriumklorid (saltlösning) det har jag gjort.

Nu till min fråga. Katten gömmer sig hela tiden, antingen ligger han under sängen eller nån annanstans. Varför gör han så? Är han rädd för mig eller beror det på nåt annat? Jag vet att väteperioxid gör ont för katten när man häller på det men dagen efter använde jag natriumklorid som inte gör ett dugg ont (står det på förpackningen i alla fall).

Så vad menar min kisse egentligen? Har han ont eller är han skraj för mig ?
Citera
2011-03-11, 23:13
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjaux
Badade min långhåriga katt i förrgår. Han hade en del tovor o jag har en väldigt vass (och dyr) sax och råkade klippa i hans hud Jag vet att katter har många lager hud. Detta har hänt tidigare och jag har då använt väteperioxid för att göra rent såret och att det ska läka fortare vilket det oxå gjort. Ringde till veterinären o de sa att användning av väteperioxid är gammalt och kan resultera i att såret inte läker alls och att jag i stället ska tvätta med vanlig natriumklorid (saltlösning) det har jag gjort.

Nu till min fråga. Katten gömmer sig hela tiden, antingen ligger han under sängen eller nån annanstans. Varför gör han så? Är han rädd för mig eller beror det på nåt annat? Jag vet att väteperioxid gör ont för katten när man häller på det men dagen efter använde jag natriumklorid som inte gör ett dugg ont (står det på förpackningen i alla fall).

Så vad menar min kisse egentligen? Har han ont eller är han skraj för mig ?

Klart som fan att katten gömmer sig för dig. Först klipper du hans skinn och sen häller du på stinkande smörja som svider! Jag var med min sönderrivna katt till veterinären igår och han tog bara bomullsvabbar med kallt vatten och torkade rent. Sen fick jag recept på penicillin till katten. Men hans skinn var sönderrivet å det jävligaste. Han hade aldrig en sett en så söndertrasad katt förut. Ena ögat var också rivet.
Citera
2011-03-11, 23:21
Medlem
Stackars din katt ....

Till saken hör är att det inte är första gången min katt har tovor o jag klippt bort dem o använt väteperioxid och då har detta inte hänt och han är van vid bad. Nu har han gömt sig i 2 dagar ... (obs han är en innekatt förstås)
Citera
2011-03-11, 23:45
Medlem
han kommer komma ut igen och kela med dig igen katter är verkligen inte lång synta...

själv brukar jag dra min katt i svansen och då lägger han sig ner på golvet o vill kela ...

gör han nått dumt så kan jag snärta till han på öronen så han lär sig att han inte får göra så...

men du behöver inte oroa dig han kommer ut när han är hungrig och då kommer han stryka sig mot dig och jama och vara som vanligt igen men han kommer nog springa när han ser dig plocka fram saxen
Citera
2011-03-12, 01:03
Medlem
Tog fram honom under sängen och la mig med honom o gosade och han började till slut att spinna. Nu har han vågat sig ut i lägenheten igen Nä denna sax ska inte användas nåt mer den är för vass och går igenom rejält. Har ingen lust att investera i en trimmaskin heller då det rör sig om tovor på vissa ställen. En bra trimmer kostar ju 2.000 kr.

Hur gör ni andra som har långhåriga katter och hittar tovor ?
Citera
2011-03-12, 01:57
Medlem
kissflickans avatar
Citat:
Hur gör ni andra som har långhåriga katter och hittar tovor ?
jag försöker borsta ut dem i den mån det går, bäst funkar borstar med tunna ståltrådsliknande borst, som en ullkarda. när det har gått för långt och blivit en stor tova brukar jag klippa, men jag försöker inte klippa av hela tovan på en gång. och jag klipper inte längs med huden utan utifrån och in, så att tovan delas upp i flera dreadlocks. då är den oftast lättare att få bukt med på sikt, inte minst för katten själv. det är ett långsiktigt och pilligt jobb, men om man försöker klippa av hela tovan på en gång riskerar man att klippa katten i huden.

vassa saxar är nödvändiga för detta; att klippa med trubbig sax är inte att rekommendera. men försök hitta en sax utan spetsar, alltså en som är rundad i ändarna (och berätta för mig när du hittat den, jag letar själv efter en).
Citera
2011-03-12, 04:08
Medlem
Tack då förstår jag hur jag ska göra med stora tovor Den saxen jag använde o skadade min kisse i huden med är spetsig men den ska jag använda till att försöka göra som du skrev, klippa i delar.

Sax med rundade ändar har jag alltid haft (ganska liten sax den är 9 cm). Jag har perser o köpte en sådan sax på utställning och den använder jag till att klippa bort päls precis ovanför ögonen med och till att klippa bort små tovor. Finns inte sådana saxar i djuraffärer?
Senast redigerad av Mjaux 2011-03-12 kl. 04:19.
Citera
2011-03-12, 10:54
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Finns inte sådana saxar i djuraffärer?

Googla på trimning, pudel mm. Lyckliga fåret skärsliperi har saxar från ca 300:- o uppåt (men gissar att att du inte vill spendera 2000 på en sax...).

http://www.lyckliga.nu/?cat_id=33
Citera
2011-03-12, 11:27
Medlem
Jag skulle rekommendera en kortklippt frisyr om katten har mycket underhull. Själv så ställer jag ut så klippning är inget alternativ. Här får det bli bad med redigt med balsam för att dela håren först. Att bada då och då hjälper emot tovor.
Vid borstning så använd lite manglans eller liknande, det hjälper att dela håren i tovan så du inte behöver klippa så mycket (om du vill ha en fullpälsad katt). Det finns i en uppsjö varianter, lokala djuraffären har säkert något passande. Denna tvättar man inte ur, utan borstar in i pälsen. Glöm inte ögonen och nosen som brukar samla en del smuts.
Citera
2011-03-12, 14:34
Medlem
Mr Hectors avatar
Jag tycker jag det är säkrast att klippa med en böjd trubb/trubb. Det trubbiga gör ju att du inte råkar spetsa ofrivilligt och att den är böjd gör att man inte råkar klippa i huden med ändarna. Jag har inte lyckats klippa nån häst, katt eller hund i huden ännu men risken finns ju såklart.

En annan fördel med en böjd sax är att den klipper bra också, det faktum att den är böjd gör ju att eggen på de båda skänklarna hela tiden pressa mot varandra. Sen blir det kanske inte utsällningsfrisyrer
med en dylik sax men det är ju inget jag bryr mig om.

Här finns det sådana saxar.
http://shop.swevet.se/sv/instrument/saxar/

Denna hade jag i tankarna.
http://shop.swevet.se/sv/instrument/saxar/sax-trubbtrubb-bojd-15-cm-tysk.html
Citera
2011-03-12, 21:53
Medlem
maccuss avatar
köp en tovkniv det är en lite böjd kniv med små rakblad på insidan du kan inte skada katten med denna kniv men den skär bort tovor i kattens päls kanonbra min katt hade en massa tovor förut så jag köpte en sån för 79kr och fick bort alla tovor på 30min ur kattens päls se länk vart du kan köpa den

http://djurbiten.com/shop/?artnr=2409&cat_id=83
Citera
2011-03-12, 22:48
Medlem
teslasmattes avatar
Har provat olika kardor, tovkniv, sax, trimmaskin till vår långhåriga katt, han var ute jämt och fick hur mycket tovor som helst. Det jag tycker funkade bäst var att klippa bort lite i taget, och kanske en halv centimeter från hudet som närmast, för nästmast huden brukade det inte vara nån riktig tova utan det löste upp sig. Då riskerade jag inte att klippa i huden. Dock var han så väldigt tovig så förra våren tog vi honom till veterinären och rakade av tovorna, han blev superglad! nu bor han hos grannen och är tovfri
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in