Hejsan, jag ska skriva ett paper medan jag är ute på fältstudie på ett ställe som fungerar som en mötesplats för olika människor som känner sig ensamma. De flesta har haft drogbekymmer, psykologiska störningar osv, eller helt enkelt känner sig ensamma. Mötesplatsen fungerar som ställe man komma till och bara vara, spela spel, äta bullar, dricka kaffe, läsa tidningen. De ställer inga krav på att du måste ha en viss diagnos eller liknade. Jag kommer inte på någon perfekt frågeställning som jag kan använda för den här typen av verksamhet. Har dock funderat på den här:
Vad skulle det betyda om MÖTESPLATS och liknade intuitioner lades ner? Utifrån brukare och socialarbetarens synpunkt. Speciellt MÖTESPLATS då det pratats mycket om det, och nedskärningar görs överallt. Hur motiverar man ett sådant beslut? Vad betyder gemenskapen och eftervården för dessa personer? Vad ger MÖTESPLATS deras brukare som de inte annat fått?
Man måste även utgå från en teori, såsom jag känner i det här fallet känns det som gruppteorin ligger närmast till hands.
Vad tycker ni?