2011-03-11, 18:13
Medlem
Hejsan, jag ska skriva ett paper medan jag är ute på fältstudie på ett ställe som fungerar som en mötesplats för olika människor som känner sig ensamma. De flesta har haft drogbekymmer, psykologiska störningar osv, eller helt enkelt känner sig ensamma. Mötesplatsen fungerar som ställe man komma till och bara vara, spela spel, äta bullar, dricka kaffe, läsa tidningen. De ställer inga krav på att du måste ha en viss diagnos eller liknade. Jag kommer inte på någon perfekt frågeställning som jag kan använda för den här typen av verksamhet. Har dock funderat på den här:

Vad skulle det betyda om MÖTESPLATS och liknade intuitioner lades ner? Utifrån brukare och socialarbetarens synpunkt. Speciellt MÖTESPLATS då det pratats mycket om det, och nedskärningar görs överallt. Hur motiverar man ett sådant beslut? Vad betyder gemenskapen och eftervården för dessa personer? Vad ger MÖTESPLATS deras brukare som de inte annat fått?

Man måste även utgå från en teori, såsom jag känner i det här fallet känns det som gruppteorin ligger närmast till hands.

Vad tycker ni?
Citera
2011-03-13, 12:08
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillzoor
Man måste även utgå från en teori, såsom jag känner i det här fallet känns det som gruppteorin ligger närmast till hands.
På vilket sätt då?
Citera
2011-03-15, 09:03
Medlem
Gruppteorin jag tänker på är hur en grupp kan hjälpa en till självhjälp... Genom att man inte känner sig ensam kan man bli hjälpt av varandra, man hjälper en och blir hjälpt tillbaka! Det är lite så den här institutionen jobbar.
Citera
2011-03-15, 09:16
Medlem
Jag skulle finna intressant att få reda på vad dessa mötesplatser säger om samhällets samtida situation (jämfört med historien kanske). Kanske ett samhälle som är liberalt nog att ta hänsyn till sådana behov (det har alltid funnits ensamma människor, men inte alltid sådana mötesplatser, eller?), men samtidigt ett samhälle som måste ta det ansvaret då den är verksam i skapandet av hur dessa människor känner sig. Dessa mötesplatser låter iaf som ett bra ställe för att få en konkret uppfattning av ett existentiellt ämne som är dominant i vår västerländska tradition. Jag skulle gå dit för att filosofera =).
Citera
2011-03-15, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikigai
Jag skulle finna intressant att få reda på vad dessa mötesplatser säger om samhällets samtida situation (jämfört med historien kanske). Kanske ett samhälle som är liberalt nog att ta hänsyn till sådana behov (det har alltid funnits ensamma människor, men inte alltid sådana mötesplatser, eller?), men samtidigt ett samhälle som måste ta det ansvaret då den är verksam i skapandet av hur dessa människor känner sig. Dessa mötesplatser låter iaf som ett bra ställe för att få en konkret uppfattning av ett existentiellt ämne som är dominant i vår västerländska tradition. Jag skulle gå dit för att filosofera =).

Jag tycker ditt förslag låter väldigt intressant, då det verkligen ligger något i att det är vi som skapar de ensamma människorna med hur vi här i västernländerna lever! Ska undersöka saken med hur det såg ut då och nu! Känns som att dessa mötesplatser är mer åt filantropi hållet och förespråkar att man ska leva med personerna, och de ska leva med varandra för att förstå och lära av varandra. Där är även en annan aspekt som hade varit rolig och se, att dessa mötesplatser känns lite Jane Addams Hull-house. Kom gärna med mer förslag!
Citera
2011-03-16, 18:02
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillzoor
Gruppteorin jag tänker på är hur en grupp kan hjälpa en till självhjälp... Genom att man inte känner sig ensam kan man bli hjälpt av varandra, man hjälper en och blir hjälpt tillbaka! Det är lite så den här institutionen jobbar.
Ja jo, men bör inte det heta något annat än gruppteori, om det har något namn? Mig (och wikipedia) veterligen är gruppteori enbart ett matematiskt begrepp.
Citera
2011-03-17, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Ja jo, men bör inte det heta något annat än gruppteori, om det har något namn? Mig (och wikipedia) veterligen är gruppteori enbart ett matematiskt begrepp.

Får skylla på att min lärare inte är så duktig på sitt ämne då En bra bok är iaf Grupppsykologi, som tar upp det här fenomenet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in