2011-03-13, 23:09
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
visst kan man åka så, men det är omständligt och man vet aldrig om det verkligen kommer en buss.

SL skulle kunna lösa problemet ganska elegant genom att ha bussar som går direkt till arlanda varje halvtimme utan extra kostnad utöver den vanliga taxan för 3 zoner. det är ju inte direkt så att man får något "mervärde" av flygbussarna, det är ju inte så att de skulle komma på tanken att hjälpa en med bagaget eller så om man nu inte skulle sitta i rullstol.

Med tanke på att SL till hälften är betald av skattepengar ser jag lite skäl till att man skulle utöka trafiken till Arlanda. Idag kan man åka till Arlanda med SL/UL för en billig penning förutom de 60(?) kr som tas ut för att täcka den avgift som A-train tar ut för varje passagerare som åker till eller från Arlanda med tåg.

Att införa någon direkttrafik, på skattebetalarnas bekostnad, mellan Bromma flygplats och Arlanda ser jag ingen anledning till då denna trafik borde vara närmast obefintlig.
Citera
2011-03-13, 23:19
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Jag har rest runt en hel del här i världen, men Stockholm Arlanda tar fanemej rekord i att vara långt bort från staden den är avsedd att betjäna och vad gäller höga priser för att ta sig dit eller därifrån. Flygbussen går på 119:- för en simpel resa från city och expresståget kostar 240:-. Jag ska för tusan inte köpa sätet jag sitter på under resans gång, den lämnar jag kvar i fordonet när jag stiger av. Tar jag däremot tunnelbanan mellan Farsta Strand och Hässelby strand går resan på 60:-.

Varför trafikerar inte SL båda flygplatserna till normala priser? Till och från Bromma verkar det i alla fall gå bra.

Varför finns det ingen ordentlig transfer mellan Bromma flygplats och Arlanda? Ska man verkligen behöva ta taxi mellan de 2 flygplatserna? Det finns visserligen en busslinje som lär trafikera de båda flygplatserna, men sist jag skulle åka var all trafik inställd (nej, det var inte snöstorm) och jag fick ta taxi istället. Ska det vara så jävla svårt att ordna med adekvata och prisvärda färdmedel till/från flygplatserna i Stockholm?
Jag åkte tåg till Västerås från Stockholm, via Arlanda, Uppsala och sala för strax över 100 kr. Värt att tänka på?
Citera
2011-03-14, 07:41
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Med tanke på att SL till hälften är betald av skattepengar ser jag lite skäl till att man skulle utöka trafiken till Arlanda. Idag kan man åka till Arlanda med SL/UL för en billig penning förutom de 60(?) kr som tas ut för att täcka den avgift som A-train tar ut för varje passagerare som åker till eller från Arlanda med tåg.

Att införa någon direkttrafik, på skattebetalarnas bekostnad, mellan Bromma flygplats och Arlanda ser jag ingen anledning till då denna trafik borde vara närmast obefintlig.

varför då? betalar inte turisterna som kommer (tupp till 25 % moms) och de som ska på semester skatt? och de som jobbar där?

du skriver att man kan åka till arlanda för en billig penning. hur tänker du då? SJ som färdmedel är krångligt och man vet aldrig om det verkligen kommer ett tåg och det till utsatt tid. 60:- i avstigningsavgift bara för att det är stationen som ligger i källaren på arlanda är bara löjligt, men jag ska se över detta alternativ. annars kan man köpa biljett till nästa station och ändå bara stiga av på arlanda, även om man riskerar straffavgift eller dyl..

hur vet du att trafiken mellan bromma och arlanda är obefintlig? bromma har mest inrikestrafik och arlanda både inrikes och utrikes. det är väl självklart att många flyger inrikes till bromma för att det saknas alternativ till arlanda eller för att biljetten till bromma är betydligt lägre för att sedan flyga vidare utrikes från arlanda.

som jag skrev i trådstarten: jag har aldrig sett en flygplats som:
a) ligger så långt bort från staden den är avsedd att betjäna och
b) är så oerhört dyr att ta sig till
Citera
2011-03-14, 09:27
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:

Starta en egen flygplats som är bättre istället för att sitta och gnälla. Värre I-landsproblem får man leta efter. Du kanske tycker att jag gnäller, men det är du som ställer frågor du redan kan svaret på.
Citera
2011-03-14, 09:47
Medlem
Svizzeras avatar
LOL

typiskt svar från folk som har brist på idèer...

anser du inte att sverige är ett i-land? varför ska man inte ta itu med i-länders problem när de finns där bara för att sådana som du säger ungefär som karlsson på taket "men det där är ett världsligt problem" så fort en fråga dyker upp som är obekväm.

bara för att det finns länder som har avsevärt värre problem att tampas med betyder det inte att man kan luta sig tillbaka och tycka att vi inte behöver göra någonting åt de förhållandevis små men svårlösta problem som vi har. ditt argument med "i-landsproblem" håller därmed inte och skulle alla tänka som du skulle sverige förkomma till ett utvecklingsland inom en snar framtid.
Citera
2011-03-14, 11:28
Medlem
Von0bens avatar
Man borde helt klart inrätta bättre kollektivtrafikanslutningar till flygplatsen. Flygplatsen bör ingå i den övriga infrastrukturen och inte vara ett dyrbart "låst" resmål. I de flesta europeiska städer kan man åka lokaltrafik till flygplatsen - man har byggt lokaltåg och tunnelbanenät till flygplatsen i t ex Köpenhamn, Paris, Madrid..

I Stockholm går det att åka lokaltrafik till flygplatsen, men det uppmuntras inte direkt. Man får åka pendeltåg till Märsta och sedan ta bussen därifrån till Arlanda. Känns lite knökigt.
Citera
2011-03-14, 12:02
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
LOL

typiskt svar från folk som har brist på idèer...

anser du inte att sverige är ett i-land? varför ska man inte ta itu med i-länders problem när de finns där bara för att sådana som du säger ungefär som karlsson på taket "men det där är ett världsligt problem" så fort en fråga dyker upp som är obekväm.

bara för att det finns länder som har avsevärt värre problem att tampas med betyder det inte att man kan luta sig tillbaka och tycka att vi inte behöver göra någonting åt de förhållandevis små men svårlösta problem som vi har. ditt argument med "i-landsproblem" håller därmed inte och skulle alla tänka som du skulle sverige förkomma till ett utvecklingsland inom en snar framtid.
Jag skulle uppskatta att Sverige utvecklades som land. Man kanske skulle börja kalla Sverige för U-land så man slutar ta allt för givet och kanske får tummen ur så att säga. Jag ser inte problem, jag ser uppgifter, så var inte så fördomsfull mot min filosofi. Jag skulle definiera ett I-landsproblem som att man börjar i fel ände. Du vill ha billigare tåg till flyget, jag vill ha ett effektivare tågsystem till Sverige. Löser du ditt problem så åker du billigare till arlanda, löser jag min uppgift så åker du billigare till arlanda och resten av Sverige åker billigare och snabbare vart fan de vill. Om kostnaden för arlandatåget är ditt största problem så måste du ha ett jävla bra liv i övrigt, men du är förmodligen för ego för att fatta det som många andra som gnäller på I-landsproblem.

Tar jag tåget till arlanda någon gång så kommer jag att ha ett leende på läpparna hela vägen tack vare din tråd. Om det stör dig så bekräftar du min slutsats i det översta stycket. Dessutom så har jag gett ett tips som kan spara dig pengar om du ska åka tåg till Arlanda, men du kommer ändå inte vara nöjd förän jag plockar upp dig i limosin och skjutsar dig dit.

Men nu ställde ju du en fråga som är obekväm, då ska jag svara på den. Det handlar om utbud och efterfrågan. Staten och privata aktörer har löst finansieringen på ett sätt som inte är lika ekonomiskt som järnvägsförbindelser överlag brukar vara. Tågen till Arlanda kan ha högre prioritet i spårnätet och när det gäller resurser, eftersom det går till internationella förbindelser och får värre konsekvenser vid ev. förseningar. Kan det stämma?
Citera
2011-03-15, 02:13
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
varför då? betalar inte turisterna som kommer (tupp till 25 % moms) och de som ska på semester skatt? och de som jobbar där?

du skriver att man kan åka till arlanda för en billig penning. hur tänker du då? SJ som färdmedel är krångligt och man vet aldrig om det verkligen kommer ett tåg och det till utsatt tid. 60:- i avstigningsavgift bara för att det är stationen som ligger i källaren på arlanda är bara löjligt, men jag ska se över detta alternativ. annars kan man köpa biljett till nästa station och ändå bara stiga av på arlanda, även om man riskerar straffavgift eller dyl..

hur vet du att trafiken mellan bromma och arlanda är obefintlig? bromma har mest inrikestrafik och arlanda både inrikes och utrikes. det är väl självklart att många flyger inrikes till bromma för att det saknas alternativ till arlanda eller för att biljetten till bromma är betydligt lägre för att sedan flyga vidare utrikes från arlanda.

Att köpa biljett till nästa station funkar inte idag då det är biljettspärr på Arlanda C. Där tvingas du betala stationsavgiften (60:-) för att komma ut från stationen.
Citera
2011-03-20, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Vad tror du det kostar att köpa in mark, bygga snabbspår, lok o kringutrustning? för dubbelspår i drygt 45 km.
Sen betala personal och underhåll.
Bygg o anskaffning går på flera miljarder.
Sen har du driftskostnader o underhåll, dela det med antalet passagerare så fattar du att priset blir som det blir.
Men visst vi kan sänka priset till 60 kr och lägga mellanskillnaden på SL biljetterna om du vill, så kanske du får pröjsa 70 kr hos SL istället.
Men då blir frågan vilket du åker oftast o vad som blir dyrast? + varför ska tant Hilda som aldrig åker utomlands pröjsa för att du ska åka billigt på Arlanda express.

Nu är det så att A-Train AB endast byggt förgreningen norr om Upplands Väsby (Skavstaby) över Arlanda till Myrbacken, söder om Knivsta. Vilket ger drygt 2 mil järnväg + tre stationer på Arlanda.

Dåvarande Banverket (nu Trafikverket) stod för byggkostnaden av fyrspåret Skavstaby - Karlberg.
Citera
2011-03-20, 15:35
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Nu är det så att A-Train AB endast byggt förgreningen norr om Upplands Väsby (Skavstaby) över Arlanda till Myrbacken, söder om Knivsta. Vilket ger drygt 2 mil järnväg + tre stationer på Arlanda.

Dåvarande Banverket (nu Trafikverket) stod för byggkostnaden av fyrspåret Skavstaby - Karlberg.
Oavsett vem som byggde vad så är det jag skriver giltigt, det är inte "gratis" bara för att banverket byggde en del och den delen får A-train betala för att trafikera.
Citera
2011-03-20, 15:45
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Du kan väl ta pendeltåget till en ort som heter Märsta, och där byta till buss till Arlanda. Det kan man väl komma undan med för under 50 kronor?

Jag flög från Skavsta (nära Nyköping) nyligen. Ryanairs flygbiljett var nästan helt gratis! Men att parkera bilen vid flygplatsen kostade ungefär 600 kronor! Och då var det ändå en grusplan med obekvämt gångavstånd från incheckningen. Och flygbuss hade bara varit marginellt billigare (för oss två). Inte heller taxi till och från en gratis parkering i området hade sparat många slantar.

Tänk att det kostar mer att åka till flygplatsen, eller snarare att hyra en bit grusplan att parkera bilen på, kostar mer än att flyga till Medelhavet med ett fantastiskt jetplan i nästan tusen kilometer i timmen!

Beror på att ryan air tjänar sina pengar på annat än direkt på flygbiljetten.
Citera
2011-03-20, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Oavsett vem som byggde vad så är det jag skriver giltigt, det är inte "gratis" bara för att banverket byggde en del och den delen får A-train betala för att trafikera.

Visst är det stora investeringar som fortfarande ska täckas. Sju tågsätt, hela anläggningen m m. Ville dock bara påpeka att A-Train inte byggde 45 km järnväg.

Banavgiften till Trafikverket är obetydlig i sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in