Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
LOL
typiskt svar från folk som har brist på idèer...
anser du inte att sverige är ett i-land? varför ska man inte ta itu med i-länders problem när de finns där bara för att sådana som du säger ungefär som karlsson på taket "men det där är ett världsligt problem" så fort en fråga dyker upp som är obekväm.
bara för att det finns länder som har avsevärt värre problem att tampas med betyder det inte att man kan luta sig tillbaka och tycka att vi inte behöver göra någonting åt de förhållandevis små men svårlösta problem som vi har. ditt argument med "i-landsproblem" håller därmed inte och skulle alla tänka som du skulle sverige förkomma till ett utvecklingsland inom en snar framtid.
Jag skulle uppskatta att Sverige utvecklades som land. Man kanske skulle börja kalla Sverige för U-land så man slutar ta allt för givet och kanske får tummen ur så att säga. Jag ser inte problem, jag ser uppgifter, så var inte så fördomsfull mot min filosofi. Jag skulle definiera ett I-landsproblem som att man börjar i fel ände. Du vill ha billigare tåg till flyget, jag vill ha ett effektivare tågsystem till Sverige. Löser du ditt problem så åker du billigare till arlanda, löser jag min uppgift så åker du billigare till arlanda och resten av Sverige åker billigare och snabbare vart fan de vill. Om kostnaden för arlandatåget är ditt största problem så måste du ha ett jävla bra liv i övrigt, men du är förmodligen för ego för att fatta det som många andra som gnäller på I-landsproblem.
Tar jag tåget till arlanda någon gång så kommer jag att ha ett leende på läpparna hela vägen tack vare din tråd. Om det stör dig så bekräftar du min slutsats i det översta stycket. Dessutom så har jag gett ett tips som kan spara dig pengar om du ska åka tåg till Arlanda, men du kommer ändå inte vara nöjd förän jag plockar upp dig i limosin och skjutsar dig dit.
Men nu ställde ju du en fråga som är obekväm, då ska jag svara på den. Det handlar om utbud och efterfrågan. Staten och privata aktörer har löst finansieringen på ett sätt som inte är lika ekonomiskt som järnvägsförbindelser överlag brukar vara. Tågen till Arlanda kan ha högre prioritet i spårnätet och när det gäller resurser, eftersom det går till internationella förbindelser och får värre konsekvenser vid ev. förseningar. Kan det stämma?