Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-03-11, 14:59
Medlem
Niilzs avatar
Tjenare, tänkte fråga vad ni tror det beror på. När jag brukar köra spel på min bärbara så hänger spelet sig efter ett tag , ca 20-30 minuter. Det börjar att hacka och efter ca 5 minuter går det att spela tills det händer igen.

Jag har laddat ner SpeedFan och kört programmet direkt efter jag stängt av spelet och GPU:n var uppe i 96 celcius. När jag inte spelar något utan bara tittar runt på internet så ligger GPU:n på 75-80 C.

Kan det vara fläkten som inte fungerar riktigt som den ska? Kan man ta reda på det på något okomplicerat sätt?
Tack för mig

EDIT: CPU ligger på ca 75 C utan att något spel är på. Låter det inte lite väl mycket?
Senast redigerad av Niilz 2011-03-11 kl. 15:19.
Citera
2011-03-11, 15:16
Bannlyst
Ja du, låter som att fläkten/fläktarna har slutat funka, alt. är det jäkla mycket damm i datorn.
Öppna den och blås ut med tryckluft på burk, eller munnen
Citera
2011-03-11, 15:18
Medlem
Niilzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrSvensson
Ja du, låter som att fläkten/fläktarna har slutat funka, alt. är det jäkla mycket damm i datorn.
Öppna den och blås ut med tryckluft på burk, eller munnen

Fan också.
Tror du en som är okunnig kan öppna en bärbar dator utan att ställa till något haha?
Citera
2011-03-11, 16:08
Medlem
Niilzs avatar
Kan det vara fel på GPU:n? Var uppe nyss i 110 C efter att jag försökt spela men nope de börja lagga efter 10 min.
Det konstiga är att det slutar lagga efter 1 minut, så kan man köra kanske 3-5 minuter tills det händer igen. osv osv
Citera
2011-03-11, 16:10
Medlem
Det låter som datorn blir för varm. Du borde försöka dammsuga eller lämna in den nånstans till någon som kan. Kolla också så alla fläktar fungerar som dom ska.

Brukar datorn stänga av sig ibland? För att det gör dem flesta datorer när CPUN blir överhettad.
Senast redigerad av L1nk123 2011-03-11 kl. 16:12.
Citera
2011-03-11, 16:37
Medlem
Niilzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L1nk123
Brukar datorn stänga av sig ibland? För att det gör dem flesta datorer när CPUN blir överhettad.

Datorn brukar inte stängas av men den brukar hänga sig i 1 sekund ibland, har även hänt att den hänger sig så men går inte tillbaka till det ''normala'' utan man måste hålla in power knappen. Vet inte om det kan ha någonting men detta o göra.
Citera
2011-03-11, 18:24
Medlem
Paranormalens avatar
Skriv gärna vad du har för dator(modell) - lättare att hjälpa till då.
Citera
2011-03-11, 18:42
Medlem
Niilzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paranormalen
Skriv gärna vad du har för dator(modell) - lättare att hjälpa till då.

Yes, har en Asus G50V-AK020K inköpt 2008 tror jag.
Citera
2011-03-11, 18:51
Medlem
nej-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niilz
Tjenare, tänkte fråga vad ni tror det beror på. När jag brukar köra spel på min bärbara så hänger spelet sig efter ett tag , ca 20-30 minuter. Det börjar att hacka och efter ca 5 minuter går det att spela tills det händer igen.

Jag har laddat ner SpeedFan och kört programmet direkt efter jag stängt av spelet och GPU:n var uppe i 96 celcius. När jag inte spelar något utan bara tittar runt på internet så ligger GPU:n på 75-80 C.

Kan det vara fläkten som inte fungerar riktigt som den ska? Kan man ta reda på det på något okomplicerat sätt?
Tack för mig

EDIT: CPU ligger på ca 75 C utan att något spel är på. Låter det inte lite väl mycket?

Dammsug inte i själva laptopen efter att du skruvat upp den då ere kört.
Mitt tips till dig är att köpa tryckluft på burk (biltema/clas ohlson vad som helst). Man brukar oftast få med ett litet rör så det får plats mellan "gallren" där fläkten sitter och blås på ordentligt så att allt lossnar och flyger ut.
Känner du dig händig så kan du alltid skruva upp datorn (kolla upp guide eller nåt på google/youtube hur man öppnar) sen blåser du rent allt och lägger på lite ny kylpasta på gpu/cpu.
Citera
2011-03-11, 19:19
Medlem
Paranormalens avatar
Kolla denna bild: http://images.anandtech.com/galleries/252/asus-g50v-internals-bottom-open1.jpg
Du ser fläkten där - är bara några skruvar för att få bort bottenplattan för att komma åt den, inget märkvärdigt om man har en passande skruvmejsel - ta bort batteri och nätadapter innan bara.

Blås i in i fläkt-utblåset som sitter på datorn kant, sida - detta borde lossa den dammatta som förmodligen bildats på kylflänsen mellan fläkt och utblåset på sidan - blås hårt.

Detta borde hjälpa dig med överhettningsproblemet.
Senast redigerad av Paranormalen 2011-03-11 kl. 19:22.
Citera
2011-03-11, 19:26
Medlem
Niilzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paranormalen
Kolla denna bild: http://images.anandtech.com/galleries/252/asus-g50v-internals-bottom-open1.jpg
Du ser fläkten där - är bara några skruvar för att få bort bottenplattan för att komma åt den, inget märkvärdigt om man har en passande skruvmejsel - ta bort batteri och nätadapter innan bara.

Blås i in i fläkt-utblåset som sitter på datorn kant, sida - detta borde lossa den dammatta som förmodligen bildats på kylflänsen mellan fläkt och utblåset på sidan - blås hårt.

Detta borde hjälpa dig med överhettningsproblemet.

Fan vad sjysst bild. Tack mannen.
Undrar bara en sak till, ska jag blåsa in genom sidan eller öppna datan och rakt på fläkten?
Citera
2011-03-11, 19:35
Medlem
Paranormalens avatar
Som jag skrev så blåser du från sidan - hårt.
Locket(bottenplattan) tar du av för att kunna plocka bort dammet som kommer fram när du blåser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in