Larmet kom in till polisen klockan kvart i ett i dag. En person hade hittat ett dött, nyfött barn på perrongen till Blåsut tunnelbanestation i Stockholm. Det döda barnet låg gömt bakom en pelare och en sandlåda.
Spädbarn hittat på tunnelbaneperrong i Stockholm
Vittne" Jag trodde jag såg i syne"
Ett dött spädbarn har hittats på en tunnelbaneperrong i Stockholm.
Chockade passagerare såg det barnet ligga på marken bakom en pelare vid perrongen.
Larmet kom in till polisen klockan kvart i ett i dag. En person hade hittat ett dött, nyfött barn på perrongen till Blåsut tunnelbanestation i Stockholm.
Det döda barnet låg gömt bakom en pelare och en sandlåda.
"Söker vittnen"
Polisen är just nu på platsen och de har spärrat av för en teknisk undersökning. Kroppen är fortfarande kvar på platsen.
– Ja, det är ett foster. Vi pratar med den som ringde in det här och söker vittnen just nu. Vi vet inte vad det blir för rubricering på det här i slutändan, säger Stefan Färdigs på länskommunikationen i Stockholm.
Såg ut att vara dumpat
Passagerare har ringt till Aftonbladet och berättat att spädbarnet låg på perrongen med moderkakan kvar. Ett vittne som Aftonbladet talat med såg det ligga på stenplattorna på perrongen.
– Jag trodde inte det var sant, jag trodde jag såg i syne, säger hon.
– Det var inte så mycket blod runt omkring. Det såg ut som att någon tagit det med sig och dumpat det där.
Fyfan. Varför skulle man dumpa ett foster på en tunnelbanestation?!
Kunde ge mig fan på att det var Hökarängen, men så såg jag att det var Blåsut. Nära iaf!
Ja, av alla ställen att dumpa oönskade (eller kanske klantigt behandlade?) barn på. Mår illa vid tanken, dels på vad den som upptäckte detta kände, och varför man måste tänka i de här banorna från första början.
Dyker upp då och då, främst ute i förorterna.
Kan vara någon som gjort abort själv, medvetet dödat det nyfödda barnet - eller, och det här är den teori jag håller mig för nu - Fött barnet utan att veta att hon var gravid innan och fått en chock.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!