• 2
  • 3
2011-03-16, 20:43
Bannlyst
Citat:
Varför söker vi efter yttre materiella ting när vi har allt inom oss?
Den andliga perioden för människor tog slut efter atlantis sjönk. Vi förlorade våra andliga förmågor som telepati, anslutningen till det astrala osv. Vi har återskapat materiella motsvarigheter för våra andliga förmågor, som telefoner som fungerar som telepati och internet som är som det astrala ljuset där allt sparas i.

Nån gång kommer vi inse alltet inom oss själva igen, men just nu är det dom materiella grejerna som gäller. Det materiella är inte mer satanitiskt än det andliga, det är precis lika bra. Vi behöver inte telepati, vi har iphone.
Citera
2011-03-16, 20:52
Medlem
versio-vulgatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkes
Vad har bristande självkänsla att göra med att man automatiskt inte föredrar det "enkla" i vardagen. Att läsa uppbyggande böcker, lyssna på fågelkvitter och kolla på träd är bättre än att kolla på en serier på vilket sätt? Vad är det för fundamental skillnad på fågelkvitter och dataspel?
Är det att fågelkvittret är så enkelt som gör att deckare i förhållande är så pass ytligt?

Det låter som att du tror att man per definition någonting om saker och ting blir för komplicerat. Det tar inte ifrån ens liv att ha den senaste mobilen, oftast innebär det istället att man får något behov tillgodosett, inte nödvändigtvis ett viktigt behov, men en mobil kan fylla en funktion av att föra in lite extra smidighet i vardagen. Varför skulle man tacka nej till det?
Jag är inte intresserad att fylla varje stund i mitt liv med enkelhet, det är tröttsamt i längden.
Ja, jag vet inte hur jag ska bemöta ditt inlägg och det är lite affektivt. ja det alltså är lite otydligt, jag tycker du får svar i mitt inlägg.
Angående en god självkänsla blir vi mer inifrånstyrda och egna materiella behov blir mindre viktiga och jag kan se andra behov som essentiella så som kärlek till med människor och känna lycka i det lilla i livet medan självförtroende som påverkas av kritik och beröm riskerar att göra oss mer utifrånstyrda.

Självkänslan handlar alltså vidare om hur du ser på ditt eget värde som människa. Om du gillar dig själv för den du är och inte bara för sådant du gör. När självkänslan är hög tycker du att du duger även om du ibland gör fel och misslyckas med saker. När självkänslan är bra kommer du närmare ditt verkliga jag, fåer tid och möjlighet att vända dig inåt. Och då återvände självkänslan, den känslomässiga tryggheten som många är på väg att förlora.

Att sträva efter en materiell mångfald för att få trygghet ger ingen verkligen lycka utan ger bara en status och en kortvarigt lycka. Lycka kan liknas vid en känsla av att se en mycket djup mening med sitt liv. Lycka beskriver också förmågan att känna tacksamhet och trygghet i tillvaron, samt att kunna uppleva kärlek till livet och allt levande runtomkring oss. Verklig lycka är inte kopplad till materiella ting och är helt oberoende av yttre villkor. Den är baserad på en villkorslös kärlek till livet.

Fösök att genomföra en inre introspektion och tänk över vad som är viktigt för dig i livet.

Slutningen vill jag säga att jag inte vill moraliser över andras liv. Varje människa har ett okränktbart val att välja hur de vill leva sina liv.
Senast redigerad av versio-vulgato 2011-03-16 kl. 20:59.
Citera
2011-03-16, 22:19
Medlem
majsbajss avatar
Vi köper materiella ting för att stimulera allt vi har inom oss.

Det finns folk som redan insett vad som är viktigt, det finns de som VET vad som är viktigt och det finns de som GÖR det viktiga.

Dom som insett och vet men inte gör något åt det, har inte nått till slutet på linan dem drar i.

Alla kommer hitta sin tid, och själva se det ur ett perspektiv, men bara för det betyder inte det att dom slutar med materiella ting. Det betyder att dom själva är medvetna över det beslutet de kommer ta.
Citera
2011-03-17, 00:18
Medlem
Folkess avatar
Jag håller med dig helt om vad självkänsla är för något, och också hur viktigt det är att man inte grundar sin självkänsla på några externa förgängliga omständigheter, typ prestationen av att äga saker.
Och där skiljer sig fågelkvitter och grönska från platt-tv och serier. I just ägandet. Och det är illa om man baserar sin självkänsla däri, men det är ju verkligen inte en förutsättning för att man ska tycka om att äga mycket saker av andra anledningar.
Men när det kommer till hur de förhåller sig till oss är de precis lika förgängliga och externa som ägandet.
I det avseendet är det ingen skillnad, därför förstår jag inte distinktionen.

Citat:
Ursprungligen postat av versio-vulgato
Verklig lycka är inte kopplad till materiella ting och är helt oberoende av yttre villkor. Den är baserad på en villkorslös kärlek till livet.

När det kommer till lycka verkar vi ha helt skilda uppfattningar. Min lycka baseras till stor del på yttre villkor, min kärlek till livet är inte villkorslös. Just nu uppfyller den dock villkoren med råge. Men om jag skulle bli allvarligt sjuk, tappa hörseln och synen, eller förlora mitt hem, min familj och mina vänner skulle jag säkerligen omvärdera min kärlek till livet.

Jag kan bara få det till att fågelkvitter och grönska egentligen inte skiljer sig från att äga en platt-tv. Det handlar i båda fallen om en bit tillfällig lycka. Jag tycker inte något av dem är varken bättre eller sämre på något sätt.
Citera
2011-03-17, 02:34
Medlem
versio-vulgatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkes
Jag håller med dig helt om vad självkänsla är för något, och också hur viktigt det är att man inte grundar sin självkänsla på några externa förgängliga omständigheter, typ prestationen av att äga saker.
Och där skiljer sig fågelkvitter och grönska från platt-tv och serier. I just ägandet. Och det är illa om man baserar sin självkänsla däri, men det är ju verkligen inte en förutsättning för att man ska tycka om att äga mycket saker av andra anledningar.
Men när det kommer till hur de förhåller sig till oss är de precis lika förgängliga och externa som ägandet.
I det avseendet är det ingen skillnad, därför förstår jag inte distinktionen.

När det kommer till lycka verkar vi ha helt skilda uppfattningar. Min lycka baseras till stor del på yttre villkor, min kärlek till livet är inte villkorslös. Just nu uppfyller den dock villkoren med råge. Men om jag skulle bli allvarligt sjuk, tappa hörseln och synen, eller förlora mitt hem, min familj och mina vänner skulle jag säkerligen omvärdera min kärlek till livet.

Jag kan bara få det till att fågelkvitter och grönska egentligen inte skiljer sig från att äga en platt-tv. Det handlar i båda fallen om en bit tillfällig lycka. Jag tycker inte något av dem är varken bättre eller sämre på något sätt.
Som jag skrev, alla människor har en unik rätt att forma sitt liv, jag vill absolut inte moralisera andras beteende men för mig klarar jag mig med de basala materiella tingen föruton att jag har en gedigen samling av litteratur, Men sedan är jag lycklig när jag en vårdag kan gå ut och se livet komma tillbaka med grönska och fåglar som kvittrar och sedan lägga sig på rygg på en bädd av vitsippor och bara filosofera.
Jag förstår dina argument om att lyckan kan föändras av sjukdomar. Dock har jag en nära vän som dök i havet och slog i en sten och bröt ryggen och kan inte röra sig frpn midjan och nedåt. Men han har en enastående metal hälsa och hopp om framtiden.
Citera
2011-03-17, 11:53
Medlem
N-dawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelvraaael
Varför söker vi efter yttre materiella ting när vi har allt inom oss?

du menar varför agerar vi inte som prärievargar? eller björnar? en av de saker en människa snabbast anpassar sig till är sin levnadsstandard, när man har en lägenhet som är varm och trygg kan det kännas lite surt att behöva släppa den standarden, men visst, han man alldrig haft något finns ingenting att sakna, men kampen fortsätter så länge du lever och saker du finner kan ge ett "ha begär". för vissa är det något så basalt som vatten och något att äta, för mig är det lägenhet och bil.

Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ
För att det är nice.

Citat:
Ursprungligen postat av skorpinjonen
håller med

jag me!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera