Jag håller med dig helt om vad självkänsla är för något, och också hur viktigt det är att man inte grundar sin självkänsla på några externa förgängliga omständigheter, typ prestationen av att äga saker.
Och där skiljer sig fågelkvitter och grönska från platt-tv och serier. I just ägandet. Och det är illa om man baserar sin självkänsla däri, men det är ju verkligen inte en förutsättning för att man ska tycka om att äga mycket saker av andra anledningar.
Men när det kommer till hur de förhåller sig till oss är de precis lika förgängliga och externa som ägandet.
I det avseendet är det ingen skillnad, därför förstår jag inte distinktionen.
Citat:
Ursprungligen postat av versio-vulgato
Verklig lycka är inte kopplad till materiella ting och är helt oberoende av yttre villkor. Den är baserad på en villkorslös kärlek till livet.
När det kommer till lycka verkar vi ha helt skilda uppfattningar. Min lycka baseras till stor del på yttre villkor, min kärlek till livet är inte villkorslös. Just nu uppfyller den dock villkoren med råge. Men om jag skulle bli allvarligt sjuk, tappa hörseln och synen, eller förlora mitt hem, min familj och mina vänner skulle jag säkerligen omvärdera min kärlek till livet.
Jag kan bara få det till att fågelkvitter och grönska egentligen inte skiljer sig från att äga en platt-tv. Det handlar i båda fallen om en bit tillfällig lycka. Jag tycker inte något av dem är varken bättre eller sämre på något sätt.