2011-03-10, 22:34
Bannlyst
Hej, har fått en diagnos på en svår depression denna vecka. Då jag har nyss hämtat ut Cipralex, ska börja med en halv tablett om dagen (Känner inte till om hur mycket det är) efter 5-6dagar beroende på bi-effekter ska jag börja ta en tablett om dagen.

Kommer även ta Atarax, om jag får svårare ångest vilket kan vara en bieffekt av escitalopram preparat.
  • Vad kommer jag uppleva de första dagarna?
  • Kan jag fortsätta arbeta + studera?
  • Ska jag berätta för min familj om att jag har fått en djup depression konstaterat?

eftersom frågan är komplex, vill jag höra om personer som har erfarenhet/kunskap om medicinernas effekt och hur de upplevde den första tiden med medicinen?

Även ni som har använt Cipralex under en längre tid och hur ni mår idag?
Citera
2011-03-10, 22:41
Medlem
handsfrees avatar
Jag har använt både Atarax och Cipralex men mest mot sömnsvårigheter och oro.
Cipralex gjorde mig bara lugn... kände inget som hindrade mig från jobb eller liknande.
Atarax tog jag enbart några nätter, men slutade använda det för jag ville inte bli beroende på nåt sätt.

Går inte på någon medicin idag... vem vet om jag börjar igen....
Har nog inte mer att dela med mig tyvärr
Citera
2011-03-10, 22:46
Medlem
mr.demons avatar
Vad Atarax ska hjälpa dig med har jag ingen aning om. Sockerpiller. Sånna man brukar få innan dom sätter in Benzo. Har du mycket ångest så kommer inte Ataraxen hjälpa speciellt mycket.
Citera
2011-03-10, 22:50
Medlem
Europolitans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grr03
Hej, har fått en diagnos på en svår depression denna vecka. Då jag har nyss hämtat ut Cipralex, ska börja med en halv tablett om dagen (Känner inte till om hur mycket det är) efter 5-6dagar beroende på bi-effekter ska jag börja ta en tablett om dagen.

Kommer även ta Atarax, om jag får svårare ångest vilket kan vara en bieffekt av escitalopram preparat.
  • Vad kommer jag uppleva de första dagarna?
  • Kan jag fortsätta arbeta + studera?
  • Ska jag berätta för min familj om att jag har fått en djup depression konstaterat?

eftersom frågan är komplex, vill jag höra om personer som har erfarenhet/kunskap om medicinernas effekt och hur de upplevde den första tiden med medicinen?

Även ni som har använt Cipralex under en längre tid och hur ni mår idag?

Den första tiden med en SSRI kan du bli lite svajigare än normalt. Du kan alltså må sämre och som du säger få ångest, men även må bättre. Det är här ataraxen kommer in och jämnar ut och "sänker" din närvaro så att du inte reflekterar lika mycket över att du skulle kunna må sämre. Atarax är alltså ångestdämpande. Om du tar den till kvällen, kanske en lite större dos så sover du riktigt fint.

De första tre dagarna på en SSRI mådde jag väldigt väldigt bra. Jag fick visserligen en ökad aggressivitet och konfrontativ stil. Den gjorde mig dock gott då jag ibland kan vara för snäll annars. Sen hade jag en period som gick upp och ned - inget allvarligt.

Efter 2-3 veckor märkte jag plötsligt att jag mådde bättre.

Jag har ätit SSRI nu i ungefär 4 mån och tycker att det förbättrat mitt liv avsevärt. Då har jag visserligen jobbat med vissa saker, men preparatet tar dig upp ur den värsta svackan - du börjar tänka annorlunda - "det här är ju inte så tokigt ändå" - det som var nattsvart mörker igår ter sig ändå ganska bra idag. Perspektivet förändras något - om än inte som på någon klassisk drog.

Jag tycker att fördelarna överväger nackdelarna. Jag har planerat att sätta ut det vid tillfälle då jag har mindre att göra

Biverkningar för vissa är att sexdriften och förmågan att uppnå orgasm kan ändras.

Ja, du kan fortsätta och arbeta och studera. Förmodligen kommer du att kunna reflektera över vad som fick dig att hamna där du är idag. Att både studera och arbeta samtidigt är ju stressigt i sig och absolut inte för alla även om man idag gärna slår sig för bröstet och säger att det inte är någon match.

Det blir mycket enklare om du berättar för familjen förutsatt att du har en bra kontakt med dem. Om de vill lägga sig i ditt liv eller göra saker mot din vilja, kanske köra dig till psyket, någon terapeut du inte vill prata med då det inte passar dig just nu etc så kanske du ska hoppa över det.

Jag skulle berättat det. Säg det så slipper du ha ångest över att du har undanhåller en stor bit av din vardag för dem.
Citera
2011-03-10, 23:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Europolitan
Den första tiden med en SSRI kan du bli lite svajigare än normalt. Du kan alltså må sämre och som du säger få ångest, men även må bättre. Det är här ataraxen kommer in och jämnar ut och "sänker" din närvaro så att du inte reflekterar lika mycket över att du skulle kunna må sämre. Atarax är alltså ångestdämpande. Om du tar den till kvällen, kanske en lite större dos så sover du riktigt fint.

De första tre dagarna på en SSRI mådde jag väldigt väldigt bra. Jag fick visserligen en ökad aggressivitet och konfrontativ stil. Den gjorde mig dock gott då jag ibland kan vara för snäll annars. Sen hade jag en period som gick upp och ned - inget allvarligt.

Efter 2-3 veckor märkte jag plötsligt att jag mådde bättre.

Jag har ätit SSRI nu i ungefär 4 mån och tycker att det förbättrat mitt liv avsevärt. Då har jag visserligen jobbat med vissa saker, men preparatet tar dig upp ur den värsta svackan - du börjar tänka annorlunda - "det här är ju inte så tokigt ändå" - det som var nattsvart mörker igår ter sig ändå ganska bra idag. Perspektivet förändras något - om än inte som på någon klassisk drog.

Jag tycker att fördelarna överväger nackdelarna. Jag har planerat att sätta ut det vid tillfälle då jag har mindre att göra

Biverkningar för vissa är att sexdriften och förmågan att uppnå orgasm kan ändras.

Ja, du kan fortsätta och arbeta och studera. Förmodligen kommer du att kunna reflektera över vad som fick dig att hamna där du är idag. Att både studera och arbeta samtidigt är ju stressigt i sig och absolut inte för alla även om man idag gärna slår sig för bröstet och säger att det inte är någon match.

Det blir mycket enklare om du berättar för familjen förutsatt att du har en bra kontakt med dem. Om de vill lägga sig i ditt liv eller göra saker mot din vilja, kanske köra dig till psyket, någon terapeut du inte vill prata med då det inte passar dig just nu etc så kanske du ska hoppa över det.

Jag skulle berättat det. Säg det så slipper du ha ångest över att du har undanhåller en stor bit av din vardag för dem.

Tack för ett riktigt bra svar

Ska ta och fundera på om jag ska berätta för familjen. Har alltid varit väldigt avstängd när det gäller svårigheter. Men just nu är jag bara orolig för att börja med medicinen då jag är orolig för ovanliga bieffekter.
Citera
2011-03-10, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Vad Atarax ska hjälpa dig med har jag ingen aning om. Sockerpiller. Sånna man brukar få innan dom sätter in Benzo. Har du mycket ångest så kommer inte Ataraxen hjälpa speciellt mycket.

Ångesten är väldigt komplex då jag har det mera under vissa perioder. Men läste att en bieffekt av cipralex kan vara större ångest. Men jo, är inte direkt van vid droger så har ingen större koll.
Citera
2011-03-11, 11:01
Medlem
Charmaines avatar
Cipralex har jag ingen erfarenhet av, Atarax äter jag däremot. Den är helt ofarlig, är inte beroendeframkallande på något sätt. Somliga kallar den sockerpiller, men jag tycker den är riktigt bra. Alla är vi olika och den fungerar riktigt bra på många.

Det är ju så att vid insättning av vissa mediciner mot depression kan depressionen faktiskt förvärras, och skulle det bli så för dig och Ataraxen inte hjälper måste du naturligtvis tala om det för din läkare, direkt. Men ge Atarax en chans. Bara för att det inte är benso är det inte värdelöst.
Citera
2011-03-11, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine
Cipralex har jag ingen erfarenhet av, Atarax äter jag däremot. Den är helt ofarlig, är inte beroendeframkallande på något sätt. Somliga kallar den sockerpiller, men jag tycker den är riktigt bra. Alla är vi olika och den fungerar riktigt bra på många.

Det är ju så att vid insättning av vissa mediciner mot depression kan depressionen faktiskt förvärras, och skulle det bli så för dig och Ataraxen inte hjälper måste du naturligtvis tala om det för din läkare, direkt. Men ge Atarax en chans. Bara för att det inte är benso är det inte värdelöst.

Okej ska ge det ett försök, men ska jag bara ta det om jag har ångest? Ibland får jag sömnsvårigheter + ingen aptit även ibland svår koncentration, kan man använda den till sådana symtom med?
Citera
2011-03-11, 17:50
Medlem
Hej!

Jag har inte erfarenhet av Cipralex, men väl citalopram (cipramil) och jag tror att det finns stora likheter mellan de preparaten.

Jag har gått på ssri i flera år nu och har fått väldigt stor hjälp av dem. Den första tiden med medicinen var lite jobbig pga. ångest och störd sömn. Men det är svårt att veta vad som härstammar från medicin och vad som är depression. Min läkare gav mig xanor för att dämpa ångesten och imovane för att kunna somna. Xanoren var jag lite rädd för eftersom den är ordentligt beroendeframkallande, så jag tycker att din läkare är klok som tycker att du ska använda atarax, åtminstone till en början. Imovanen var guld, men lite arbetsam att sluta med.

De vanligaste insättningsproblemen är nog att depressionen förvärras lite grann, men den effekten avtar ganska snabbt och i stället märker man att man mår lite bättre stundvis. Sedan förlängs de stunderna allt mer.

En del personer får prova några olika typer av SSRI tills det hittar ett preparat som fungerar bra för just dem. Det finns ju så många.

Vanliga biverkningar som inte nödvändigtvis ger med sig är minskad sexlust och svårigheter att få orgasm. När man har blivit lite bättre, kan kan laborera med dosen för att hitta en så låg dos som möjligt som ger effekt och som inte ger biverkningar. Funkar bra för mig.

Lycka till!
Citera
2011-03-11, 18:05
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grr03
Okej ska ge det ett försök, men ska jag bara ta det om jag har ångest? Ibland får jag sömnsvårigheter + ingen aptit även ibland svår koncentration, kan man använda den till sådana symtom med?

Vet inte om Atarax är så bra vid koncentrationssvårigheter precis, det är ju en antihistamin och kan göra dig lite trött och dåsig. Den dämpar främst oro.

Vid sömnsvårigheter funkar den fint för mig, men jag kan bli lite seg dagen efter.

Aptiten har inte förändrats alls för mig, vare sig pga Citalopram eller Atarax. Annars är ju ökad aptit och viktuppgång vanligt när man börjar med SSRI-preparat (som Cipramil och Citalopram) så har du problem med dålig aptit löser det sig kanske via det läkemedlet!
Citera
2011-03-11, 23:17
Bannlyst
Har otrolig ångest, undrar om jag kan ta två stycken tabletter? Tog en för 20minuter sedan, kan jag ta en till?

pratar om Atarax
Citera
2011-03-11, 23:27
Medlem
ioous avatar
Klart du kan. Dom biter knappt på mig. Käkar 8st dagligen.
edit: Pröva kontakta någon nära och få lite stöd - Det kanske hjälper för stunden.
Senast redigerad av ioou 2011-03-11 kl. 23:32.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in