Citat:
Ursprungligen postat av grr03
Hej, har fått en diagnos på en svår depression denna vecka. Då jag har nyss hämtat ut Cipralex, ska börja med en halv tablett om dagen (Känner inte till om hur mycket det är) efter 5-6dagar beroende på bi-effekter ska jag börja ta en tablett om dagen.
Kommer även ta Atarax, om jag får svårare ångest vilket kan vara en bieffekt av escitalopram preparat.
- Vad kommer jag uppleva de första dagarna?
- Kan jag fortsätta arbeta + studera?
- Ska jag berätta för min familj om att jag har fått en djup depression konstaterat?
eftersom frågan är komplex, vill jag höra om personer som har erfarenhet/kunskap om medicinernas effekt och hur de upplevde den första tiden med medicinen?
Även ni som har använt Cipralex under en längre tid och hur ni mår idag?
Den första tiden med en SSRI kan du bli lite svajigare än normalt. Du kan alltså må sämre och som du säger få ångest, men även må bättre. Det är här ataraxen kommer in och jämnar ut och "sänker" din närvaro så att du inte reflekterar lika mycket över att du skulle kunna må sämre. Atarax är alltså ångestdämpande. Om du tar den till kvällen, kanske en lite större dos så sover du riktigt fint.
De första tre dagarna på en SSRI mådde jag väldigt väldigt bra. Jag fick visserligen en ökad aggressivitet och konfrontativ stil. Den gjorde mig dock gott då jag ibland kan vara för snäll annars. Sen hade jag en period som gick upp och ned - inget allvarligt.
Efter 2-3 veckor märkte jag plötsligt att jag mådde bättre.
Jag har ätit SSRI nu i ungefär 4 mån och tycker att det förbättrat mitt liv avsevärt. Då har jag visserligen jobbat med vissa saker, men preparatet tar dig upp ur den värsta svackan - du börjar tänka annorlunda - "det här är ju inte så tokigt ändå" - det som var nattsvart mörker igår ter sig ändå ganska bra idag. Perspektivet förändras något - om än inte som på någon klassisk drog.
Jag tycker att fördelarna överväger nackdelarna. Jag har planerat att sätta ut det vid tillfälle då jag har mindre att göra
Biverkningar för vissa är att sexdriften och förmågan att uppnå orgasm kan ändras.
Ja, du kan fortsätta och arbeta och studera. Förmodligen kommer du att kunna reflektera över vad som fick dig att hamna där du är idag. Att både studera och arbeta samtidigt är ju stressigt i sig och absolut inte för alla även om man idag gärna slår sig för bröstet och säger att det inte är någon match.
Det blir mycket enklare om du berättar för familjen förutsatt att du har en bra kontakt med dem. Om de vill lägga sig i ditt liv eller göra saker mot din vilja, kanske köra dig till psyket, någon terapeut du inte vill prata med då det inte passar dig just nu etc så kanske du ska hoppa över det.
Jag skulle berättat det. Säg det så slipper du ha ångest över att du har undanhåller en stor bit av din vardag för dem.