2011-03-10, 22:33
Medlem
Bakteriens avatar
Har ett tag läst en massa "Mac Vs PC" trådar här på Flashback o andra ställen. Verkar vara ett battle utan slut
Hur som helst, vill minnas att jag läste någonstans att hårdvaran i Mac är byggt på ett sätt så att allting fungerar ihop bättre än på en PC. Alltså om vi har en Mac och en PC (iaf laptop) med helt identisk hårdvara, så fungerar de bättre på en Mac. Stämmer detta?
Citera
2011-03-10, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakterien
Har ett tag läst en massa "Mac Vs PC" trådar här på Flashback o andra ställen. Verkar vara ett battle utan slut
Hur som helst, vill minnas att jag läste någonstans att hårdvaran i Mac är byggt på ett sätt så att allting fungerar ihop bättre än på en PC. Alltså om vi har en Mac och en PC (iaf laptop) med helt identisk hårdvara, så fungerar de bättre på en Mac. Stämmer detta?

Inte om den är Helt identisk då kommer dom fungera helt lika.
Citera
2011-03-10, 22:40
Medlem
sommarlovs avatar
Så behöver det inte vara.
Om bara tillverkaren har gjort ordentliga drivers eller dokumenterat funktionen fungerar allt perfekt, både för Win, OSX och Linux.

Det är när tillverkarna fuskar som det blir problem.

En projektor som säljs på Apple-store fungerar inte som den ska under OSX, om du inte använder VGA-kabel, ingen verkar veta varför, min kompis fick lämna tillbaka den...
Citera
2011-03-10, 22:41
Medlem
patiponkens avatar
Apple testar sin egen mjukvara på sin egen hårdvara så det är ett logiskt antagande.
Säger inte att det är så, men det borde vara så.

Jag hade pc i 3 år först, några olika burkar med olika operativ, men har haft mac nu senaste 4 åren, 3 olika maskiner. Måste säga att jag är sinnessjukt nöjd med macarna jag haft.
Citera
2011-03-10, 22:48
Medlem
Även om hårdvaran är identisk så är det ju ändå mycket kvar i en dator som kopplar samman denna hårdvara och sköter kommunikations och dataflöden mellan dessa, och där kan det ju göras på olika sätt vilket kan ha för och nackdelar. Sen har vi operativsystemen som kan påverka det hela.

T ex så är ju minneshanteringen inte identisk i en Mac med OS X och en Windows-maskin.

Därför kan det fortfarande vara skillnader även om hårdvaran är lika.

Dr Tinnitus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in