2011-03-10, 22:15
Medlem
sjuktrandoms avatar
Vad gör tjejen utanför köket?

Skämt å sido: Givetvis skall tjejen kunna gå var än hon känner för. Synd att dessa kåta dödsknarkarpedofilnazistvåldtäcktsmän lurkar överallt.
Citera
2011-03-10, 22:16
Medlem
CocaineCaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exotiic
Egentligen letade jag efter ett forum under kategorin "etik&moral" men hittade inget..
Så jag antar att Juridik passar bäst..

Scenario: Ensam tjej, påväg hem från krogen. Hon är skapligt berusad & bestämmer sig för att ta en genväg. Där finns täta buskar, men hon tänker inte mer på det. Vips som det är så dyker en okänd man upp och våldtar henne.

Anser du att tjejen får "skylla sig själv", för att hon var berusad och gick ensam i mörkret? Eller är detta helt och hållet mannens fel?
Självklart helt och hållet mannens fel, men också naivt eller korkat av henne att ta risken att gå hem den "farligare" vägen.

I en perfekt värld kunde man gå varsomhelst utan risk, men verkligheten ser tyvärr helt annorlunda ut. Det gäller som alltid att ta det smartaste beslutet i varje situation.
Citera
2011-03-10, 22:19
Medlem
KaptenHadocks avatar
hur fan kan det vara hennes fel. man ska väll ändå kunna röra sig fritt på gatorna här i sverige utan att det dyker upp en turk och våldtar en
Citera
2011-03-10, 22:24
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Anser du att tjejen får "skylla sig själv", för att hon var berusad och gick ensam i mörkret? Eller är detta helt och hållet mannens fel?

Har TS våldtagit, kommit undan, och har nu dåligt självförtroende?? Om inte, så förstår jag mig inte på frågan.

. Ett exempel: Jag som man går hem en sen natt. Jag är full, blir knivhuggen, är det mitt fel för att jag är full??
Citera
2011-03-10, 23:14
Medlem
Exotiics avatar
Det är absolut inte kvinnans fel, det tycker inte jag heller. Men disskuterade detta med en vän som tyckte att offret borde skylla sig själv och att det är hennes fel att hon valt att dricka alkohol för att sen berusad gå hem helt ensam...

Helt fel enligt min mening
Citera
2011-03-10, 23:24
Medlem
rootswallers avatar
Ur normativ synvinkel anser jag inte offret gjort fel. Däremot empiriskt blir situationen betydligt svårare. Låt säga offret känner till att våldtäkt är ganska vanligt i miljön hon överväger vistas i, därmed tar hon en risk genom att aktivt välja vistas i den miljön. Jag skulle vilja påstå att offret (om denne besitter vetskapen om att miljön är potentiell våldtäktsmark) inte helt kan ställas ansvarslös för våldtäkten. Är inte detta antagande en självklarhet?
Citera
2011-03-10, 23:54
Medlem
Dr.Dres avatar
Helt självklart svar, haha.
Frågan är ju egentligen "borde hon tänkt sig för innan hon valde den vägen?"
Svar: Ja, det borde hon, men vad fan spelar det för roll?
Citera
2011-03-11, 10:51
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Egentligen letade jag efter ett forum under kategorin "etik&moral" men hittade inget..

Scenario: Ensam tjej, påväg hem från krogen. Hon är skapligt berusad & bestämmer sig för att ta en genväg. Där finns täta buskar, men hon tänker inte mer på det. Vips som det är så dyker en okänd man upp och våldtar henne.

Är du på riktigt? Är du i total avsaknad av sans och vett? Hur kan du över huvud taget komma på en idé att ställa en sådan fråga? Du menar alltså att du någonstans skulle kunna tänka dig tanken att tjejen har minsta del i detta?

Sök vård!
Citera
2011-03-12, 18:27
Medlem
VenomXs avatar
"Felet" är ju alltid förövarens, situationen är irrelevant. Någon som gör något emot en annan person mot dennes vilja, bär skulden för händelsen, punkt.

Däremot hade ju tjejen kunnat UNDVIKA situationen genom att t.ex inte vara full, inte ta den vägen hem, etc. Det är ju två olika frågor men det blir ju på sätt och vis relevant ändå eftersom hon själv och hennes beslut till en liten del är en del av orsaken till att det hände, men "fel" är ju fel ord att använda.

Det är ju lite som att gå över ett övergångsställe på en trafikerad väg utan att titta åt båda hållen, det där. Det är bilistens "fel" att de körde på dig, men situationen hade kunnat undvikits genom en hälsosam dos "street smarts" och man kanske inte har så jävligt stor nytta av vetskapen att det var den andres "fel" när man ligger på sjukhuset och har ont.

Ja, alla borde kunna röra sig på exakt alla gator på vilket sätt som helst mitt i natten utan att behöva bli rånad eller våldtagen, så ser ett utopiskt samhälle ut. Tyvärr fungerar inte VÅRT samhälle så, så vill man undvika otrevligheter så gör man ju klokast i att lära sig spelreglerna och undvika att framstå som en fet liten smaskig kanin om man ska röra sig i trakter där det finns mycket varg
Citera
2011-03-12, 18:49
Medlem
Beror på hur man menar med "fel". Visst, klantigt av henne, men det är inte hon som ska bestraffas.
Citera
2011-03-12, 19:26
Medlem
Mike007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rommelstein
Jag undrar nu.. Finns det någon tjej som faktiskt råkat ut för detta men nån gång var så extremt kåt så att hon faktiskt njöt av det?

Nästa gång du är extremt kåt så klär du ut dig till tjej, super dig full och går ut och promenerar tills du blir våldtagen. Återkom sedan med svar på din fråga.
Citera
2011-03-16, 21:17
Medlem
Citat:

en man (man1) är på väg till bussen en morgon för att ta sig till jobbet under rusningstiden på morgonen. då springer en annan man (man2) ifatt och oprovocerat sticker en kniv i ryggen på man1. dessa män har aldrig haft med varandra att göra tidigare, de har aldrig delat en blick med varandra.
får man1 skylla sig själv eftersom han råkade vara på fel plats vid fel tidpunkt eller är det man2 som bär skulden.

anser du att det är mannens (man1) fel som står i vägen för en pistolkula, eller den andre mannens (man2) fel som står och taktiskt siktar mot den förstnämnda mannen från 1 m avstånd och trycker av?

anser du att människorna som befann sig i world trade center fick skylla sig själva när ett flygplan kraschade in i tornen, just eftersom dom befann sig där? eller var det kaparna i planet?

det finns inga dumma frågor... men nu är det ordspråket spräckt, tack TS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in