2011-03-10, 21:39
Bannlyst
Är det okej att bada varmt när man har feber? Har ca 38 nu och 39 på kvällen.

Tänkte för att kroppen är ju redan varmt sen lägger man sig i ett varmt bad kanske inte är så smart?
Citera
2011-03-10, 21:42
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L_italian
Är det okej att bada varmt när man har feber? Har ca 38 nu och 39 på kvällen.

Tänkte för att kroppen är ju redan varmt sen lägger man sig i ett varmt bad kanske inte är så smart?
Tjejen mår bättre?

Det kan faktiskt vara BRA att bada varmt - men du måste bada varmare än febern. Feber är ett sätt för kroppen att ta död på oönskade baciller, och du kan därför hjälpa kroppen på traven genom att bada varmt. Dock INTE kallare än kroppstemperaturen pga att bacillerna då får en bättre miljö att leva (de trivs i 37c).

Ta ett bad med tjejen när hon vaknat?
Citera
2011-03-10, 21:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Tjejen mår bättre?

Det kan faktiskt vara BRA att bada varmt - men du måste bada varmare än febern. Feber är ett sätt för kroppen att ta död på oönskade baciller, och du kan därför hjälpa kroppen på traven genom att bada varmt. Dock INTE kallare än kroppstemperaturen pga att bacillerna då får en bättre miljö att leva (de trivs i 37c).

Ta ett bad med tjejen när hon vaknat?

Hon har vaknat hon försökte bara skrämma mig innan. Är du säker på att det stämmer? eller säger du bara så för jag är en "psykopat"
Citera
2011-03-10, 21:49
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Hon har vaknat hon försökte bara skrämma mig innan. Är du säker på att det stämmer? eller säger du bara så för jag är en "psykopat"
Jag säger det för att jag vet det... Jag har, om man säger så, en del erfarenhet från vården...
Citera
2011-03-10, 21:53
Medlem
Nu är det såhär att jag är både för lat och för snygg för att leta upp källa på detta men: Är det inte så att man kan svimma om man badar riiiktigt varmt när man har feber? Jävla tråkigt om man skulle drunkna tack vare en feber... Men som sagt så är det inget jag har källa på utan bara något jag har för mig.
Citera
2011-03-10, 21:59
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PilsnerKorv
Nu är det såhär att jag är både för lat och för snygg för att leta upp källa på detta men: Är det inte så att man kan svimma om man badar riiiktigt varmt när man har feber? Jävla tråkigt om man skulle drunkna tack vare en feber... Men som sagt så är det inget jag har källa på utan bara något jag har för mig.
Det kan hända - om du är ordentligt dehydrerad (vilket TS med största sannolikhet inte är). Man kan också få svimningsanfall om man har problem med lågt blodtryck, pga av att de ytliga venerna och kapilärerna ligger väldigt ytligt vid hög feber.
Citera
2011-03-10, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Det kan hända - om du är ordentligt dehydrerad (vilket TS med största sannolikhet inte är). Man kan också få svimningsanfall om man har problem med lågt blodtryck, pga av att de ytliga venerna och kapilärerna ligger väldigt ytligt vid hög feber.

Det har jag dock inte har högt blodtryck
Citera
2011-03-10, 22:04
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Det har jag dock inte har högt blodtryck
Gå nu och bada med dig - ta med din tjej...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in