2011-12-20, 21:57
Citat:
Jo, jag kan givetvis punktmarkera en användare och smälla på med en varning så fort jag ser minsta tillstymmelse till brott mot netikettreglerna. Och jag kan givetvis kontakta andra moderatorer och be dessa göra samma sak.
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Så nej, tre moderatorer kan inte bestämma sig för att hålla ett extra öga på en viss användare de inte gillar och till punkt och pricka följa regelverket i syfte att få denne avstängd?
Problemet uppstår när dessa varningar ska omsättas till en avstängning, eftersom det då finns full transparans. När vi röstar för ohörsamhet så ser vi alla inlägg som föranlett varningar och tycker man då att en varning är tveksam kan man helt enkelt underkänna den och på så vis också lyfta debatten kring en (eller flera) moderatorers tveksamma agerande.
Citat:
Netikettreglerna, och framför allt 0.02/0.03 kan man tolka ganska brett. Alla 1.xx-regler däremot kan man inte göra ett dyft med på egen hand eftersom vi rösta i de fallen. Visst kan jag hitta en meningsmotståndare, hitta ett inlägg och starta en omröstning för t ex 1.06, men kruxet är ju att övertyga resten av moderatorskåren om att rösta för åtgärd.
Och nej, tre moderatorer kan inte tyda regelverket lite annorlunda när det kommer till en användare de gillar?
Citat:
Givetvis kan man göra så men i många fall hinner tråden uppmärksammas av någon moderator innan den flippar ut så pass mycket att det är aktuellt att låsa den rakt av så jag tror faktiskt inte att det är sådär jättevanligt.
Och nej, en moderator kan inte låta en användare gå ot i en tråd varken användaren eller moderatorn gillar och låsa tråden med hänvisning till ot istället för att rensa ut ot och utdela varning och låta tråden leva?