2011-03-10, 21:07
Medlem
Tjena!
Till att börja med vill säga att jag är en av de större novisarna angående bilar som någonsin vistats i Sverige..

Jag ska snart köpa en första bil eftersom jag är i ett stort behov av ett annat sätt att transportera mig än cykel då jag cyklar ca 1-2 mil om dagen. Jag har typ en budget på 10 000, jag vet att man får en riktigt skitbil för de pengarna men nu till poängen:

Vad ska man fråga/tänka på när man köper bil?

Dessutom undrar jag om det är några speciella märken man ska undvika och hur långt bilen borde gått, hört att Ford är skit, likaså Volvo?

tackar
Citera
2011-03-10, 21:15
Medlem
mungs avatar
Tänk på att kolla att skatten är betald och att den är besiktigad, samt att hyfsade sommar- och vinterdäck ingår. Annars är det svårt att ha krav i den prisklassen. Alla gillar olika bilar och du kommer få svar som "Volvo är skit", "Opel är skit", "japanare är skit", "Fordar rostar" osv.

http://www.bilsmart.se/ Här kan du hitta information om de flesta bilmodeller, t.ex. hur de klarar sig vid besiktningar jämfört med medelbilen.
Citera
2011-03-10, 21:15
Medlem
sparrdals avatar
för 10lax är det inte mycket du kan tänka på... köp något och hoppas att nått inte går sönder.

gå upp några lax och du slipper kanske dyra reparationer

lycka till
Citera
2011-03-10, 21:17
Medlem
dkas avatar
https://www.flashback.org/t255196
Citera
2011-03-10, 21:25
Medlem
segims avatar
fick min första bil för några månader sen, en golf, och har även kompisar och morsan som har golf och är helt klart nöjd, jag har en golf 3a vilken är liten, smidig och bensinsnål. tips bara!
Citera
2011-03-11, 15:21
Medlem
Torulf.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparrdal
för 10lax är det inte mycket du kan tänka på... köp något och hoppas att nått inte går sönder.

gå upp några lax och du slipper kanske dyra reparationer

lycka till

För 10 papp får du en hyffsad Volvo 740 i bra skick som kanske håller några år men du gillade väl inte Volvo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in