• 1
  • 2
2011-03-11, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Ska vi sluta säga saker som att "jag önskar att x aldrig hänt" och vad tycker ni om hemska händelser, ska vi betrakta dessa på detta sätt, som nödvändiga för vår blotta existens och tillvaro och något som i slutändan är positivt?
När jag såg rubriken tänkte jag att det är en vanlig nazisttråd på FB om hur vi ska tacka Hitler för att han bidragit till att stoppa föroreningen av den rena ariska rasen eller liknande och tänkte då svara med exakt det din tråd handlar om. Håller med dig helt och hållet - till en viss del - vi får inse att Hitlers handlande och är en del av en större fjärilseffekt.. Hade t.ex. Bismarck av någon anledning aldrig blivit politiker hade troligen Hitler aldrig heller blivit det.

Att sitta och säga att man önskar x aldrig hänt om man inte vet exakt vad som hänt som en följd av att x inte hände är endast idiotiskt, om inte Hitler funnits hade denna jord kanske varit en mörkare plats idag än den är eller bli det i framtiden. Syftar här på indirekta följder av Hitlers handlande, alltså inte att något bra kommit direkt ur ett massmord på judar. Egentligen kan vi inte tacka Hitler för något då han som sagt fått makt som en del av en större fjärilseffekt, men ser man endast till följderna från att han tog makten och inte vad som hände innan dess så visst - tack Hitler för att jag existerar som en indirekt följd av ditt sinnessjuka handlande...
Senast redigerad av Mawizda 2011-03-11 kl. 01:10.
Citera
2011-03-11, 01:31
Medlem
Dr.Dres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffbord
Trodde verkligen du skulle förstå Jag menar givetvis att tills du bevisat motsatsen ska Hitlers påverkan av din existens betraktas som falsk.

Jag menar hur troligt den må vara så ska det inte behandlas som sanning innan det är bevisat. Denna typ av sanningsteori fungerar i vardagen t.ex. min mat är grön, den är troligtvis möglig så jag slänger den. Men som du förstår har den sin brister och ska verkligen inte användas i seriösa sammanhang som vetenskap och filosofi.

Räcker inte detta kan vi ju alltid dra till med relativism och hävda att objektiv kunskap inte är möjlig p.g.a våra sinnen vilket min signatur råkar handla om.
I vetenskap ska det inte användas nej, eftersom utgången att någonting kommer hända härnäst är 100%, men det finns så många miljarder, miljarder faktorer och saker som kan hända att varje enskilt event kan räknas som nästan omöjlig. Som att jag säger att jag ska plocka ett sandkorn ur Sahara, och du gissar på ett av dem. Att jag plockar upp ett sandkorn är 100% säkert, men att det är just ditt är nästan omöjligt. Därför tycker i alla fall jag det är rimligt inom filosofi.

Men det är ju såklart som du säger, man måste betrakta det som falskt eftersom Hitler bara är en av miljarder, miljarder faktorer som resulterat i att vi lever.
Citera
2011-03-11, 12:56
Medlem
DiviCs avatar
Visst ska vi tacka Hitler. Inte för att det är tack vare honom som vi alla existerar. Utan helt enkelt bara för att tack vare Hitler så fick Doktor Mengele, hemsk man, dom resurser han behövde för att göra sina experiment vilket har betytt OERHÖRT mycket för sjukvården i hela världen
Citera
2011-03-12, 14:25
Medlem
versio-vulgatos avatar
Menglers sk framsteg inom det medicinska området är absurt. Det finns säkert tusentals andra forskare som givit mänskligheten mer matnyttigt inom medicinen. Hitlers aggression är givetvis förkastlig, han orsakande miljontals månniskors död och satte sitt land i ruiner. Han skulle inte gett sig på västeuropa utan fokuserat på Ryssland då hade vi intee haft det kalla kriget men samtidigt ett stortyskland. Ryssarna är ett opålitligt land med en ostabil ledning. Det är väl den ryska skråcken som vi svenskar har som gör att jag har fördomar om Ryssland. Men det är ett land som aldrig har haft demokrati och en stor kärnvapenarsenal som inte är i säkra händer.
Citera
2011-03-14, 23:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Hitler har påverkat hela ekosystemet

AHHAHAHAH Skrattade som fan av detta!
Citera
2011-03-17, 01:15
Medlem
Har själv flera gånger tänkt på samma sak - alltid också med Hitler som exempel!

Sätter knut på hjärnan när jag sedan tänker vidare - hur låga oddsen är att just "jag" är den som upplever det här "jaget", om nu allt hänger på en enda spermie per generation. Känns ju fan inte troligare då att jag fötts än att en apa vid skrivmaskin råkar skriva Odyséen inom en timme - även om det inte bör vara otroligt för alla som inte är jag, förutom vad gäller dem själva och sina "jag". Typ.
Citera
2011-03-17, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiviC
Visst ska vi tacka Hitler. Inte för att det är tack vare honom som vi alla existerar. Utan helt enkelt bara för att tack vare Hitler så fick Doktor Mengele, hemsk man, dom resurser han behövde för att göra sina experiment vilket har betytt OERHÖRT mycket för sjukvården i hela världen

Eller hur? Vad vore den vetenskapliga genforskningen utan Dr Mengele? DNA-analys hade inte funnits om inte det hade varit för Mengeles ”vetenskapliga trial and error metoden”.
Citera
2011-03-17, 17:44
Medlem
therebells avatar
historien speglar den vi är idag! ett avtryck på ett stycke lera, kan visa hur våra gener fungerade för tusentals år sedan. samma sak gäller nutida organism. att tacka Hitler, för det han åstadkomma är till överdrift. Men, ja visst så har all historik en påverkan på nutida historia: allt följer ett samma mönster, där nutid går hand i hand med dåtiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in