2011-03-10, 20:01
Medlem
Så här ligger det till i stora drag:

I april 2010 lade jag ut en dator på Blocket och fick snabbt en intresserad köpare. Jag lovades två inbetalningar om 2500 respektive 3500 kr och till nästa dag fanns pengarna inbetalade från två olika konton (precis som sagt från köparen). Datorn hämtades personligen och sedan var det inte mer med det. Trodde jag.

I förra veckan blev jag kallad på polisförhör om misstanke för bedrägeri med hjälp av internet. Det visade sig att pengarna som sattes in på mitt konto kom från två olika personer, en i Uppsala och en i Höör. Båda hade svarat på Blocket-annonser som lades ut strax efter min egen datorannons. När de inte fick sina pengar gjordes polisanmälan och nu året efteråt så spårades pengarna till mitt konto.

Här är min enkla teori kring det hela.

1. Köparen av min dator såg min annons, tog kontakt och lovade pengar.

2. Han skapar två egna annonser om 2500 resp. 3500 kr och ger köparna mina kontouppgifter.

3. Dessa båda köpare sätter in pengarna på mitt konto, jag tror de kommer från min köpare och levererar datorn.

4. Polisen tar emot polisanmälan, spårar till mitt konto, jag åker dit och min köpare får datorn gratis.

Nu är den stora frågan - eftersom jag aldrig har lagt ut några bluffannonser och tog emot pengarna i god tro om att de är min köpares, vad är risken att jag åker dit i domstol? Det går ju inte att spåra varken ip-adresser, emailkonversationer eller telefonnr till mig på något sätt. Jag har inte rört något med annonserna överhuvudtaget! Kan jag istället flyga på egenmäktigt förfarande?

Jag har nekat alla former av brott men lovat att betala tillbaka pengarna till de drabbade (det är trots allt två insättningar med pengar som inte är mina och åtminstone för att själv kunna må bra så har jag lovat att betala, men att bli dömd tänker jag f*n inte gå med på).

Tacksam för era kommentarer och funderingar kring hela denna sörja.
Citera
2011-03-10, 20:05
Medlem
Robinson-Merals avatar
Har du gjort en motanmälan? God tro finns inte längre, antagligen åker du inte dit, men pengarna får du nog betala tillbaka.
Citera
2011-03-10, 20:06
Medlem
cammos avatar
Det där är en klassisk blocket blåsning, har stått om det i alla dagstidningar senaste åren.

Du lär inte åka dit för nånting alls.

Sälj eller köp aldrig något utan att kontrollera identitet först, prata aldrig med någon som inte har ett registrerat telefonnummer.
Senast redigerad av cammo 2011-03-10 kl. 20:14.
Citera
2011-03-10, 20:20
Medlem
SB-1070s avatar
Säljer själv dyrare saker på Tradera och jag blev faktiskt tipsad om just en sån här scam när det gäller kontoinsättning. Därför har jag alltid REK som leveranssätt. Dvs dom måste legitimera sig och skulle det bli polisutredning så går det t.o.m. att få fram foto på den som löste ut försändelsen.
Är också noga med att det finns en "referens" som stämmer på betalningen.

Vet inte riktigt hur man ska lösa det om man säljer saker som väger över 2kg dock. Man ska ju visa LEG även när man hämtar ut postpaket, tror dock inte det registreras på samma sätt som för REK.
Citera
2011-03-10, 20:20
Bannlyst
Om bedragaren hämtade datorn personligen borde du ju kunna identifiera honom!
Citera
2011-03-10, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robinson-Meral
Har du gjort en motanmälan? God tro finns inte längre, antagligen åker du inte dit, men pengarna får du nog betala tillbaka.

OSANNING! God tro är och förblir en oerhört viktig juridisk term. Du som påstår detta har missuppfattat den lagändring som skedde för en tid sedan.
Citera
2011-03-10, 20:51
Medlem
Har själv åkt dit på detta för 3 år sedan

Sålde en Xbox för 1700:- killen prutade 200:- förskottsbetalade hämtade varan.

2 månader senare ringer en sur gubbe och undrar var hans PS3 är (360 kostade 2500 ny:- PS3 5000:-)

Enligt lag var jag skyldig för det är jag som var skyldig att kolla vart dom 2000:- kom ifrån men vem tänkte på sånt (detta var ett nytt sätt att blåsa folk på).

Erbjöd gubben att få sina 2000:- tillbaka mot att han gav ut sina mail med den som sålde PS3an (i mitt namn) men han vägrade så jag sa dra åt helvete.

2 år senare ringer en gubbe från polisen upp mig och vill prata om en anmälan förklarar hela storyn men han verkade inte vara så intresserad han skulle göra av sig igen har väl gått 1,5 år sen dess
Citera
2011-03-10, 21:30
Medlem
Anonymflashbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swe-legion

Tacksam för era kommentarer och funderingar kring hela denna sörja.
Du har blivit utsatt för en scam som dessvärre blivit ganska vanlig. Till och med jag som aldrig handlar på Blocket känner till den.

Du frågar om du kan bli dömd för det hela. Jag skulle säga nej med den bevisning du presenterat men säker kan man aldrig vara. Domstolarna gör en rätt skönsmässig bedömning och de består av människor som kan ha haft en dålig dag. Beror också på om åklagaren är skicklig eller ej.

Jag tror dock inte att en åklagare skulle väcka åtal i det här fallet förutsatt att du inte är straffad för brottslighet tidigare.
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
2 år senare ringer en gubbe från polisen upp mig och vill prata om en anmälan förklarar hela storyn men han verkade inte vara så intresserad han skulle göra av sig igen har väl gått 1,5 år sen dess
Om du delgivits misstanke om brott och inte fått ett beslut om avskrivning av brottsmisstanke så är du alltjämt misstänkt.
Citera
2011-03-10, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymflashbackare
Jag tror dock inte att en åklagare skulle väcka åtal i det här fallet förutsatt att du inte är straffad för brottslighet tidigare.

Helt rent register utan prick eller dom.
Citera
2011-04-18, 14:46
Medlem
Crossb0ws avatar
Fy fan, svår sits. Detta har dock hänt mig också, eller iallafall nästan precis samma sak. Sålde en Nokia mobil till en muslimsk kille i Sthlm (jag bor i södra Sverige) som jag aldrig fick namnet på. Han satte in pengar på mitt konto, lite mer än vad mobilen kostade eftersom han ville att jag skulle agera "kurir" till en av hans kusiner. Jag skulle alltså ge kusinen kontanter. Jag träffade kusinen och räckte över mobil och pengar. Sen trodde jag allt var bra och att affären var avslutad.

3 månader senare kallades jag på polisförhör. Killen hade alltså anmält mig och påstod att han aldrig fått varken mobil eller pengar. Va faaan.

Ärendet lades ner i brist på bevis, tack och lov. Vad han ville få ut av detta kan jag fortfarande inte fatta.
Citera
2011-04-18, 18:07
Medlem
terms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crossb0w
Fy fan, svår sits. Detta har dock hänt mig också, eller iallafall nästan precis samma sak. Sålde en Nokia mobil till en muslimsk kille i Sthlm (jag bor i södra Sverige) som jag aldrig fick namnet på. Han satte in pengar på mitt konto, lite mer än vad mobilen kostade eftersom han ville att jag skulle agera "kurir" till en av hans kusiner. Jag skulle alltså ge kusinen kontanter. Jag träffade kusinen och räckte över mobil och pengar. Sen trodde jag allt var bra och att affären var avslutad.

3 månader senare kallades jag på polisförhör. Killen hade alltså anmält mig och påstod att han aldrig fått varken mobil eller pengar. Va faaan.

Ärendet lades ner i brist på bevis, tack och lov. Vad han ville få ut av detta kan jag fortfarande inte fatta.
Han fick både din mobil och kontanter i handen. Pengarna kom från någon annan som i sin tur blivit blåst, precis som diskuterats i tråden.
Citera
2011-04-20, 21:45
Medlem
Crossb0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av term
Han fick både din mobil och kontanter i handen. Pengarna kom från någon annan som i sin tur blivit blåst, precis som diskuterats i tråden.

Vet du vad, du har nog rätt

Till TS: Ta med så mycket "bevis" du kan till polisförhöret. Kontoutdrag, brev där du förklarar allt som hände, telefonnumret på den som ringde om du har det. Jag kontaktade blockets personal och de hjälpte mig genom att skicka kvittot på annonsen jag lade upp. Ta med detta också!

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in