2011-03-10, 18:23
Bannlyst
Hej!

Tänkte spara runt en tusenlapp i månaden, minst, i minst 16 år. Nu undrar jag därför vilket alternativ som är bäst. Jag vet att man kan låsa konton och därigenom få högre ränta osv. Sedan kan man ju spara i fonder etc. Jag har aldrig engagerat mig i det här så jag har absolut ingen aning. Jag vill heller inte engagera mig så mycket, men jag förstår ju att om jag lyssnar på dem på SEB så får jag enbart partisk information, vad de anser är bäst för mig behöver således inte vara det bästa alternativet, eller hur?

Så, några tips?

Kravet är att det inte skall innebära någon större risk.

Finns det några andra alternativ?

Och hur fungerar det med ränta, är den anpassad efter tiden så att säga, 200 000 kr kommer ju inte vara värda lika mycket som de är idag om 10 - 20 år, eller? Och blir det som FN siar om, att Sverige kommer att befinna sig på Lybiens nivå då man ser till BNP etc, då kanske man skall växla in pengarna till E istället? Sparkonto i Norge? Jag har nämligen för avsikt att bosätta mig där permanent.

Ja, jag pysslar med design/färg och form och musik, så det säger sig självt, jag är helt borta i den här världen...

Tacksam för svar!
Citera
2011-03-10, 18:52
Medlem
som med en del annat så beror det på hur myket man vill satsa, dvs risken. Fonder är som lotteri, ibland går det bra och ibland gpr det dåligt.

Jag kan rekomendera Akelius Spar, de har högst ränta i sverige(17% på 3 år). De omfattas inte av bankgarantin, men det är inte troligt att 3:e största bostadsföretaget går omkull. Akelius har jag valt.

Lite säkrare är sparkontoplus från bluestep finans, de har insättningsgaranti, men deras förbannade konton driver mig till vansinne. sparar du på 90-dagarskontot och känner att du vill låsa pengarna i 1-5 år så är det åt skogen. Man tror att första steget är att öppna det nya kontot, vilket enbart är öppet för insättning den första månaden, vilket resulterar i att pengarna aldrig hamnar på tilltänkta kontot.

Ska du spara i fonder så kan det vara klokt att sprida riskerna i många fonder. tänk på att det är en jäkla massa avgifter varje gång du köper och säljer en fond. Avanza zero är en "gratis" fond om man vill slippa avgifter.
Sverige är på tillväxt så du kan satsa på svenska intressen utan risk just nu, men hur det ser ut om 16 år är svårt att säga, som ghana i värsta fall kanske. Du vill självklart ha så myket pengar du kan få om 16 år. Om du ränteplacerar så kommer garanterat värdet av pengarna följa inflationen, men bara ett eventuellt om du fondsparar.
Citera
2011-03-10, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mildestro
Ska du spara i fonder så kan det vara klokt att sprida riskerna i många fonder. tänk på att det är en jäkla massa avgifter varje gång du köper och säljer en fond. Avanza zero är en "gratis" fond om man vill slippa avgifter.
Sverige är på tillväxt så du kan satsa på svenska intressen utan risk just nu, men hur det ser ut om 16 år är svårt att säga, som ghana i värsta fall kanske. Du vill självklart ha så myket pengar du kan få om 16 år. Om du ränteplacerar så kommer garanterat värdet av pengarna följa inflationen, men bara ett eventuellt om du fondsparar.

Det är väldigt få fonder som tar köp/säljavgift. Generellt sett kostar det inget att sälja och köpa en fond, däremot är det en förvaltningsavgift.

Stockholmsbörsen är absolut inte "utan risk just nu", att investera med aktier som underliggande är aldrig utan risk.

Har du 16 års sparhorisont ska du absolut investera i aktiemarknaden. Eftersom du bara sparar en tusing i månaden så är det bättre att köpa fonder än aktier då courtaget skulle äta upp för mycket vid köp av aktier.
Citera
2011-03-10, 19:35
Medlem
Citat:
Sverige är på tillväxt så du kan satsa på svenska intressen utan risk just nu
Citera
2011-03-10, 19:39
Medlem
Änsålänge har ju räntesparande varit sämre än aktier. Vad som sker i framtiden med alltsammans är ju svårt att sia om.

Vill du inte ha någon risk alls upp till nivån för insättningsgarantin väljer du ett så bra sparkonto som möjligt.

Köper du regelbundet blir det ju mindre viktigt att timea aktiemarknaden så det kanske är lugnt, men det är ju inget jag vågar lova det heller.

Inte mitt jobb att välja sparande för dig och ingen sitter med något facit.
Citera
2011-03-10, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
det jag menade var att svenska aktier kommer att gå upp en bra bit till för att sedan vända vid nästa lågkonjunktur, men vad händer om 16 år?
Citera
2011-03-10, 20:51
Medlem
Citat:
det jag menade var att svenska aktier kommer att gå upp en bra bit till för att sedan vända vid nästa lågkonjunktur, men vad händer om 16 år?
Och de tankegångarna ser du som helt riskfria och tvärsäkra?
Citera
2011-03-10, 21:08
Medlem
det är vad som skett tidigare statiskt sett så visst kommer det att hända igen, det är bara svårt att säga när. jag tror att bensinpriset kommer att stiga ordentligt framöver och att det kommer att påverka fonder och företag på ett negativt sett, troligen kommer importen dras ner en aning med dagens oljepris.
Citera
2011-03-10, 21:09
Medlem
Citat:
det är vad som skett tidigare statiskt sett så visst kommer det att hända igen, det är bara svårt att säga när. jag tror att bensinpriset kommer att stiga ordentligt framöver och att det kommer att påverka fonder och företag på ett negativt sett, troligen kommer importen dras ner en aning med dagens oljepris.
Men först skall det helt säkert upp en bra bit till? ...
Citera
2011-03-10, 21:39
Medlem
Citat:

Du har blivit miljonär på daytrading?
Citera
2011-03-10, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Du har blivit miljonär på daytrading?
snart så.

nä men jag kollar räntor och fonder flera gånger i veckan. ska placera ett basbelopp detta året är det tänkt, väger lite mellan fonder, men akelius väger tyngst.
Citera
2011-03-15, 02:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Det är väldigt få fonder som tar köp/säljavgift. Generellt sett kostar det inget att sälja och köpa en fond, däremot är det en förvaltningsavgift.

Stockholmsbörsen är absolut inte "utan risk just nu", att investera med aktier som underliggande är aldrig utan risk.

Har du 16 års sparhorisont ska du absolut investera i aktiemarknaden. Eftersom du bara sparar en tusing i månaden så är det bättre att köpa fonder än aktier då courtaget skulle äta upp för mycket vid köp av aktier.

Jag skall alltså köpa en ny fond i månaden? Detta är ditt förslag?

Jag skall prata med dem på banken imorgon, vi får se vad de svarar på samma fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Änsålänge har ju räntesparande varit sämre än aktier. Vad som sker i framtiden med alltsammans är ju svårt att sia om.

Vill du inte ha någon risk alls upp till nivån för insättningsgarantin väljer du ett så bra sparkonto som möjligt.

Köper du regelbundet blir det ju mindre viktigt att timea aktiemarknaden så det kanske är lugnt, men det är ju inget jag vågar lova det heller.

Inte mitt jobb att välja sparande för dig och ingen sitter med något facit.

Inte ditt jobb nej. Jag, i egenskap av novis, ber bara er om tips och lite förklaringar om hur det fungerar etc...

Jag är intresserad av aktier och skall sätta mig in i detta grundligt, men inte då det gäller just det här sparkontot emedan jag inte sparar till mig själv och då ser jag helst att pengarna fortfarande existerar om 10 - 16 år. Detta är att föredra framför annat. Så det blir nog ett sparkonto som ger så bra ränta som möjligt istället. Någon som har tips där? Kommer de normala sparkontona följa konjunkturen?

Hur vore det att öppna sparkonto i Norge istället? Jag söker just nu jobb där osv... Jag tror inte på Sverige lika mycket som jag tror på Norge ärligt talat. Och som någon tidigare skämtade lite om att vi skulle hamna på "Ghanas nivå om 16 år", det är egentligen inget skämt för min del. FN menar ju att Sverige kommer att hamna där någonstans i framtiden om vi följer nuvarande utveckling.

Citat:

Precis...

Tackar er alla för engagemanget i alla fall!
Senast redigerad av KooperativSkog 2011-03-15 kl. 02:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in