2011-03-10, 17:05
Medlem
Hej!

För en tid sedan installerade jag ubuntu på hårddisken och bestämde mig igår för att formatera och installera windows igen. Jag har försökt att sätta in windows xp skivan och formatera därifrån och det slutar bara med att datorn slocknar direkt. Har även försökt att köra ubuntu direkt från skivan och formatera därifrån dock utan framgång.

Jag är rätt ny på detta så jag vänder mig nu till mig nu till flashback! Hur ska jag gå tillväga?

Mvh// DAC
Citera
2011-03-10, 19:51
Medlem
Alfaslangs avatar
Vad menar du med att "det slutar med att datorn slocknar direkt?" Du får utveckla det lite.
Citera
2011-03-10, 22:36
Medlem
Jag sätter helt enkelt in xp skivan i datorn och så snabbt allting ska starta så dör datorn direkt. Däremot när jag tar ut skivan så flyter allt på vet inte riktigt vad det beror på
Citera
2011-03-11, 07:45
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazedandconfused
Jag sätter helt enkelt in xp skivan i datorn och så snabbt allting ska starta så dör datorn direkt. Däremot när jag tar ut skivan så flyter allt på vet inte riktigt vad det beror på

Prova att starta med din XP-CD på en annan dator, för att se om du får samma problem.
Alltså verifiera att inget är fel på din CD.
Citera
2011-03-11, 16:22
Medlem
Det har jag redan provat har tom flera windows skivor men det blir samma problem ändå får väl lämna in datorn till någon dator meck eller något och se vad dom har att säga helt enkelt
Citera
2011-03-11, 17:44
Medlem
Testa skivan med datorn startad i Ubuntu, fungerar skivan då så är DVD spelaren som den ska, har du diskettstation starta datorn med en startdiskett o formatera om hårddisken.

http://www.google.se/#hl=sv&source=h...c95591a23400b3
Citera
2011-03-11, 18:30
Medlem
eliras avatar
Om jag var i din situation skulle jag prova att stress-testa minnet i datorn. Detta kan man enkelt göra från skivan du använde när du installerade Ubuntu. Det skall finnas ett menyval på den CD-skivan som heter "memtest" eller liknande, om de inte har tagit bort det på de senare varianterna.

Sedan låter man det programmet stå och puttra en timma eller mer, för att se ifall det inte är något vajsing med datorn.
Citera
2011-03-17, 21:53
Medlem
Nu har jag provat alla tips här! Lyckades formatera med disketten men nu till det skumma. Datorn hittar inte hårddisken nu helt plötsligt. Kollade med ubuntu skivan och där står det att hårddisken finns

Jag installerade ubuntu igen och testade ta in xp skivan och då är jag tillbaka på ruta ett. Vette fan vad det är för vajsing med denna dumburk
Citera
2011-03-29, 19:38
Medlem
Otympligs avatar
Jag har samma problem. Har kört Ubuntu på laptopen nu i nästan ett år, men nu vill jag ha bort det helt och lägga in windows 7. Att stoppa in windows7 skivan och förvänta sig att installationen ska starta upp som vanligt är lönlöst. Jag har ingen diskettstation och jag blir fan galen.
Citera
2011-03-29, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazedandconfused
Nu har jag provat alla tips här! Lyckades formatera med disketten men nu till det skumma. Datorn hittar inte hårddisken nu helt plötsligt. Kollade med ubuntu skivan och där står det att hårddisken finns

Jag installerade ubuntu igen och testade ta in xp skivan och då är jag tillbaka på ruta ett. Vette fan vad det är för vajsing med denna dumburk
Kommer du in i Windows-installationen men du kan ej se hårddisken?

Citat:
Ursprungligen postat av Otymplig
Jag har samma problem. Har kört Ubuntu på laptopen nu i nästan ett år, men nu vill jag ha bort det helt och lägga in windows 7. Att stoppa in windows7 skivan och förvänta sig att installationen ska starta upp som vanligt är lönlöst. Jag har ingen diskettstation och jag blir fan galen.
Har du kollat i BIOS så att datorn startar upp CD/DVD spelaren innan HDD?
Citera
2011-03-31, 20:54
Medlem
Otympligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b3ngt
Har du kollat i BIOS så att datorn startar upp CD/DVD spelaren innan HDD?

Japp.

Slutade med att jag i ren frustration, istället för att släppa skiten från hög höjd, slängde in en Live CD och tog delete på hela partitionen. På något djäkla magiskt sätt så godtog den windows-skivan efter det. Jag vet inte varför eller hur det hör ihop, men nu har jag iaf windows på laptopen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in