2011-03-10, 16:58
Medlem
Hej! Jag har formaterat en Acer Aspire 5315 från Vista Home Basic till Windows XP (Enligt en väns specifika instruktioner) och nu saknar datorn alla drivrutiner. Jag laddader ner winrars exe-fil och Everest Home till datorn jag använder nu, lade över på en hårddisk och tänkte lägga över, installera och sedan kika på vad jag behöver och genomföra samma process med rutinerna, men jag saknar rutinerna till USB-portarna så jag kan inte koppla in hårddisken. Förutom att nita min vän

Vad gör jag?
Citera
2011-03-10, 16:59
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Har du även lagt in servicepaket 3?
Citera
2011-03-10, 17:01
Medlem
Jag har fått en "Windows XP"-skiva med en (ickefungerande !?) CD-key. Det är allt jag vet. Jag tror inte att det existerar något SP på den versionen, något som "råkade" utelämnas. Jag hittade en CD-key med denna datorn via internet och fortsatte enligt instruktion (jag är inte van vid detta).
Citera
2011-03-10, 17:02
Medlem
BenAsslicks avatar
Skaffa en cdskiva och bränn ut alla drivrutiner från en annan dator och installera allt genom den.
Kolla upp på Aspire's hemsida så du har alla drivrutiner för WinXP.
Citera
2011-03-10, 17:05
Medlem
Men det är väl "designat" för Vista. Fungerar samma drivrutiner för XP?
Du menar att jag ska utgå från datormodellen, strunta i att jag bytt standard OP och ladda över alla tillgängliga drivrutiner (finns inte paket? så det blir en process va?) till min andra dator, bränna över dessa på CD och sedan installera (speciell ordning) på den formaterade datorn?
Citera
2011-03-10, 17:07
Medlem
Snusets avatar
Citat:
Kolla upp på Aspire's hemsida så du har alla drivrutiner för WinXP.

Var inte alltför säker på det. Att nedgradera kan vara riktigt knepigt.

http://www.laptopdrivers.net brukar vara en enorm resurs vid sånt här arbete. Lycka till!
Citera
2011-03-10, 17:09
Medlem
Snusets avatar
Citat:
Men det är väl "designat" för Vista. Fungerar samma drivrutiner för XP?
Du menar att jag ska utgå från datormodellen, strunta i att jag bytt standard OP och ladda över alla tillgängliga drivrutiner (finns inte paket? så det blir en process va?) till min andra dator, bränna över dessa på CD och sedan installera (speciell ordning) på den formaterade datorn?

För det mesta så brukar samma rutiner funka, de som strular brukar höra ihop med grafikkort och moderkort. Men gå in på länken jag postade ovanför, sök på din modell så bör det ordna sig. Jag håller tummarna.
Citera
2011-03-10, 17:11
Medlem
Snusets avatar
Du har tur, min vän. Allting verkar finnas.
http://www.laptopdrivers.net/acer-as...ws-xp-drivers/

Finns även instruktioner, så det är bara att köra på!
Citera
2011-03-10, 17:14
Medlem
Jag såg precis samma länk. Helt underbart, och du är en ny form av "civil hero" i mitt liv.
Jag ska försöka lokalisera en fräsch cd-skiva och sedan bränna över alla rutiner och förhoppningsvis kunna skriva ett "Det är fixat!" meddelande från den andra datorn inom en snar framtid.

Fantastiskt mycket tack!
Citera
2011-03-10, 17:30
Medlem
"File not found" på alla länkar.. Jag får nog leta manuellt. En liten setback
Citera
2011-03-10, 18:50
Medlem
Snusets avatar
Attans osis. Prova dessa:
http://www.laptopdrivers.net/downloa...tion_32bit.htm

Jag testade att ladda ner chipset-rutinerna och de funkade iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in