2011-03-10, 14:47
Medlem
Prometeuss avatar
Har köpt ett RC-servo (TowerPro SG-5010) som jag tänkte styra med en AVR 168.
Mitt problem är att det anges olika frekvens precis överallt, vilket troligtvis beror på att folk blandar ihop millisekunder och mikrosekunder, hur man nu kan göra det om man jobbar med elektroniska/mekatroniska komponenter. På återförsäljarens hemsida anges DBW till 4 ms, googlar man på servonamnet så får man ungefär 45-45-10 4 ms - 4 us - 20 us.

På tillverkarens hemsida anges 20 us.

Vad ska man tro?

20 ms hade ju varit trevligt eftersom det går att testa servot genom att NOP-loopa manuellt.
Citera
2011-03-10, 15:53
Medlem
sommarlovs avatar
Hur var det nu ett standardservo fungerade??

Tror det var så att var 20:de mS kom en puls, den varierade i längd 1..2 mS beroende på önskat utslag...

Kanske finns andra standarder?
Citera
2011-03-10, 16:49
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Hur var det nu ett standardservo fungerade??

Tror det var så att var 20:de mS kom en puls, den varierade i längd 1..2 mS beroende på önskat utslag...

Kanske finns andra standarder?
De fungerar med hjälp av pulsbreddsmodulering som är ett sätt att göra om från binär spänning (5/0) och tid till realtals-spänning så att säga. Man har ett visst upprepat intervall att jobba inom (det är detta tal jag är ute efter i tråden) och andelen av den som man skickar spänning avgör vilken intern spänning som genereras och därmed var servot pekar.

Så ungefär rätt, men 20 ms (dvs millisekunder, för du menade väl egentligen inte milliSiemens? ) verkar inte stämma, det vanligaste angivna är i storlektsordningen us, dvs mikrosekunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in