2011-03-10, 07:28
Medlem
www.wolframalpha.com

Galet bra sökmotor om ni missat den, visar svaret grafiskt osv.

Exempel, söker på: 2x^3-x^2
http://www.wolframalpha.com/input/?i=x^3-x^2

Jag har kört massa jobbiga samband mellan trigonometriska funktioner i den, t.ex. om man vill veta när cos(x+pi)-sin(x)=0.5 så skriver man in det, kolla svaret:
http://www.wolframalpha.com/input/?i=cos(x%2Bpi)-sin(x)%3D0.5

Klarar integraler och allt möjligt, det svåra är att hitta uttrycken för det du vill göra.
Absolutbelopp: abs(x-2) = |x-2|
roten ur: squareroot()
derivering: d/dx(), (Om du deriverar med avseende på x, bara o byta ut xet om du vill derivera med avseende på någonting annat)

Du kan även köra diffekvationer osv, bara o skriva in typ
dy/dx = x^2
lägg till begynnelsevillkor genom att bara skriva till typ:
dy/dx = x^2, y(0)=0

Klarar även integraler, exempel:
integral(x^3), from 3 to 10
blir integralen av x^3 från 3 till 10 ofc.

Det finns en bättre integralsökmotor, också av wolframalpha, här: http://integrals.wolfram.com/index.jsp
Bara o skriva in vad du vill integrera så får du fram den primitiva funktionen osv, galet bra när jag gjorde en mekanikkurs och fick konstiga integraler att räkna ut.

Hursomhelst, riktigt jävla bra sökmotor, hojta om ni behöver hjälp med vad ni ska skriva för att få in div. uttryck så ska jag göra mitt bästa. Jag tror den använder samma uttryck som matlab gör i princip.
Senast redigerad av onaqui 2011-03-10 kl. 07:35.
Citera
2011-03-10, 07:34
Medlem
För det finns ju inga trådar redan...
Citera
2011-03-10, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskmas1

Jo jag vet att det finns såna trådar, men det är också galet mycket folk som har problem med typ enkla olikheter och annan gymnasiematte, och de skapar trådar för att få hjälp med svar på såna enkla uppgifter. Då är det ju bra om de får lite hjälp till självhjälp och kör wolframalpha istället för att belasta forumet med tråkiga trådar.
Citera
2011-03-10, 08:52
Medlem
pontusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskmas1
Positiviteten flödar!

Yes, wolfram alpha är riktigt behändig!
Citera
2011-03-10, 09:15
Bannlyst
får man se uträkningarna eller bara svaren ?
Citera
2011-03-10, 09:26
Medlem
Dafels avatar
Synd att det inte går att beräkna dubbel/trippelintegraler genom att ange integrationsområdet som ett gäng olikheter.
Citera
2011-03-10, 09:42
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dafel
Synd att det inte går att beräkna dubbel/trippelintegraler genom att ange integrationsområdet som ett gäng olikheter.

Exempel
Citera
2011-03-10, 10:16
Medlem
klasklätters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skorpinjonen

Man brukar kunna se uträkningarna, men oftast är de på en högre nivå än vad man är ute efter.

Exempelvis så vid vanlig integration så görs det alltid* variabel substitution även om det inte är onödigt, vilket gör att det ibland kan vara lite svårt att hänga med.

* De integraler jag har kollat upp på wolfram.
Citera
2011-03-10, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Exempel

PWN!
Citera
2011-03-10, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skorpinjonen

Vanligtvis så presenteras svaret både i "ekvationsform" och även grafiskt, bara att se svaret grafiskt borde hjälpa ordentligt. Men generellt så följer uträkningar med, ja.

Detta kan ju vara till stor hjälp när man sitter med uppgifter utan facit osv, att få ett svar visar ju om du räknat rätt eller fel, varpå du kan räkna om (eller bara jämföra ditt svar med rätt svar, generellt brukar det ju skilja med en faktor pi eller någon faktor 2 xD )
Citera
2011-03-10, 19:31
Medlem
Dafels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Exempel

Fast axelparallella integrationsområden är oftast inget bekymmer. Tänkte mer på denna som inte fungerar: double integral x^2 + y^2 dx dy where 2<x<4 and 2<y<x
Citera
2011-03-10, 23:54
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dafel
Fast axelparallella integrationsområden är oftast inget bekymmer. Tänkte mer på denna som inte fungerar: double integral x^2 + y^2 dx dy where 2<x<4 and 2<y<x

Exempel 2

Exempel 3
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här