2011-03-09, 22:12
Medlem
DenLedes avatar
Vad är vetenskapens förklaring till liv här i vårt universum. Det universum som vi som människor kartlagt enligt bästa förmåga.
Vill gärna veta vad vetenskapen kommit fram till gällande vårt existentiella medvetande, eller liv rent generellt?

Vill verkligen veta vad scientisterna har för förklaring?
Citera
2011-03-09, 22:14
Medlem
Jag tror inte att meningen med livet behandlas av någon vetenskapsinriktning det hamnar nog snarare på det Filosofiska planet. Personligen anser jag att det inte finns någon universal mening med livet, så det är upp till var och en att skaffa en mening till sitt eget liv.
Citera
2011-03-09, 22:18
Medlem
Numbeds avatar
Skulle tro att det är ingen anledning. Vi lever endast för att vi varelser lyckades på något sätt bli beroende av andra organismer och ämnen.
Citera
2011-03-09, 22:25
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Vad är vetenskapens förklaring till liv här i vårt universum. Det universum som vi som människor kartlagt enligt bästa förmåga.
Vill gärna veta vad vetenskapen kommit fram till gällande vårt existentiella medvetande, eller liv rent generellt?

Det kanske inte finns någon mening med livet? Förutom rent subjektivt då.

Men varför måste just vetenskapen ha en förklaring? Varför är det bättre att, som religioner gör, låtsas ha en förklaring? Är det inte bättre att vara ärlig med att man inte vet?
Citera
2011-03-09, 22:26
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Jag tror inte att meningen med livet behandlas av någon vetenskapsinriktning det hamnar nog snarare på det Filosofiska planet. Personligen anser jag att det inte finns någon universal mening med livet, så det är upp till var och en att skaffa en mening till sitt eget liv.
Jag tror ju inte att vår känsla av vår existens är helt betydelselös.

Borde det inte finnas någon liten betydelse av vår existensens nu när vi inte egentligen borde finnas. I det här enorma universum vi lever i, av någon märklig anledning?
Citera
2011-03-09, 22:33
Medlem
Citat:
Jag tror ju inte att vår känsla av vår existens är helt betydelselös.

Förstår inte vad du menar var snäll och förtydliga.

Citat:
Borde det inte finnas någon liten betydelse av vår existensens nu när vi inte egentligen borde finnas. I det här enorma universum vi lever i, av någon märklig anledning?

Vad menar du med att vi inte borde existera?
Citera
2011-03-09, 22:59
Medlem
CAXAPs avatar
Man kan egentligen inte säga att liv är betydelselöst eller betydelsefullt. Man kan inte säga att något är rätt eller fel för existensen ÄR bara. Vi har skapat nån slags uppfattning att utanför våran värld så finns det något annat, nån programmerare som uppfunnit allt. Vi har egentligen NOLL förståelse för världen och det finns ingen chans att vi någonsin kommer få det heller. Det är helt enkelt omöjligt för oss att veta eller förstå.
Citera
2011-03-09, 23:09
Bannlyst
Citat:

Vad är en "scientist"? Vad jag vet är det bara ett skällsord troende har på folk som kräver bevis av dem för deras flummiga påståenden.

Våra liv har ingen som helst betydelse i universum, troligtvis finns det massor med andra planeter med liv på i universum.

Solar tänds brinner och dör, bildar nya gasmoln där nya stjärnor tänds brinner och dör. Att den här lille plutt planeten skulle vara unik på något sätt finner jag väldigt osannolikt.

Liv uppkommer och avslutas, det finns ingen större mening, vi skapar själva vår egen mening med våra liv.
Citera
2011-03-09, 23:16
Medlem
Varför lägger du den i religion? Den bör väl ligga under vetenskap av självklara anledningar.

Som alla redan har sagt, det behöver ej finnas en mening med livet. Många verkar ta livet för givet, som om det vore en självklarhet. För att ens komma i närheten av den frågan (som vi själva har skapat, för att någon mild form av dödsångest ligger i luften) måste vi veta allt om det vi kallar universum.
Citera
2011-03-10, 00:13
Medlem
Mening kan endast vara subjektivt aldrig objektivt. Mening for vem???

Finns vi har for att underhalla gud? Ar det var mening? Varfor finns da gud? Vad ar det for mening med att han finns??? Varfor finns nagot istallet for ingenting??? Detta ar meningslosa fragor som inte har nagra svar.

Som sagt, det finns ingen objektiv mening med nagonting oavsett om man ar troende eller inte.
Citera
2011-03-10, 00:20
Medlem
Hmm efter lite eftertanke så slog det mig att man eventuellt skulle kunna kalla behovet av överleva och föra gener vidare som "meningen" med livet. Detta är ju trots allt någonting som allting med liv strävar efter.

Vad säger ni andra "scientister" om detta skulle man kunna se detta som en evolutionär mening med livet?
Citera
2011-03-10, 00:58
Medlem
Aliennas avatar
Citat:

Detta är en fråga efter ett svar som inte finns, och aldrig kommer att finnas.
Vetenskapen har inte en förklaring. Så det är meningslöst att fråga efter den...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in