2011-03-09, 19:28
Medlem
hejdamans avatar
Går detta att göra utan att förlora allt man har på datorn? Jag har massor med grejer som går att skaffa igen. Program osv, men jag orkar inte en gång till. det är så att jag har köpt mig en midisynth idag och det finns inga drivrutiner till windows 7 än till den. Men jag har hittat en driver som kan fungera om jag byter min 64 bit till 32 bit.

Men jag har ingen aning om hur man ska göra. Är det nån som kan hjälpa mig att räta ut några frågetecken?

/F.
Citera
2011-03-09, 19:38
Medlem
Jag tror att du måste formatera om hårddisken eftersom 32-bitar respektive 64-bitars operativsystem bygger på två olika datorarkitekturer.
Citera
2011-03-09, 19:53
Medlem
GL.Terrors avatar
Skaffa en till partion på hårdisken och kör in 32 bitars där så kan du köra med den när du ska spela midisynth kanske
Citera
2011-03-09, 20:19
Medlem
hejdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GL.Terror
Skaffa en till partion på hårdisken och kör in 32 bitars där så kan du köra med den när du ska spela midisynth kanske

Tack för svaren. Okej, vad är en partion och var köper man en sådan? Om detta fungerear vore det super alltså!
Citera
2011-03-09, 20:28
Medlem
Leif-Oskars avatar
En partition är en del av hårddisken. Det är ingenting du behöver köpa, utan det finns ett inbyggt verktyg i Windows Diskhantering där du kan sköta sådana saker.

Det man gör är att man krymper ihop den nuvarande partitionen (Den du har windows på). Detta förutsätter att du har ledigt utrymme på din dator. Därefter skapar du en ny partition av det fria utrymmet.

http://windowstips.nu/utoka-en-partition/ där ser du principen.

Sen gäller det ju att du har ett 32-bit system att lägga på din nya partition!

Får man fråga vad synthen heter/modell?
Citera
2011-03-09, 20:34
Medlem
Sigma:Rs avatar
Jag föreslår att du köper en till Hårddisk. Dom billigaste kostar inte många hundralappar.
Citera
2011-03-09, 20:39
Medlem
Eller också så kör man en maskin virtuellt.

Tex en XP maskin under exempelvis Virtualbox och lira midisynthen på den virtuella
Citera
2011-03-09, 21:49
Medlem
hejdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-Oskar
En partition är en del av hårddisken. Det är ingenting du behöver köpa, utan det finns ett inbyggt verktyg i Windows Diskhantering där du kan sköta sådana saker.

Det man gör är att man krymper ihop den nuvarande partitionen (Den du har windows på). Detta förutsätter att du har ledigt utrymme på din dator. Därefter skapar du en ny partition av det fria utrymmet.

http://windowstips.nu/utoka-en-partition/ där ser du principen.

Sen gäller det ju att du har ett 32-bit system att lägga på din nya partition!

Får man fråga vad synthen heter/modell?

Okej, är det svårt att göra detta? Jag kan nada om datorer. Tror du att jag klara detta?

Annars funkade det att bara köpa en billig extern hårddisk och köra den på 32 bit? Det låter som det enklaste för mig egentligen.

Det är en CME UF5.

/H.
Citera
2011-03-09, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejdaman
Okej, är det svårt att göra detta? Jag kan nada om datorer. Tror du att jag klara detta?

Annars funkade det att bara köpa en billig extern hårddisk och köra den på 32 bit? Det låter som det enklaste för mig egentligen.

Det är en CME UF5.

/H.

OM man gör på detta vis så måste man starta om datorn mellan "sessionerna" av det normala användandet och midisynthandet.

Kör du istället i Virtualbox är det bara att starta programmet, starta upp den virtuella datorn. koppla över synthanslutningen till den virtuella maskinen, antar att den är kopplad till datorn via usb så det är väldigt enkelt att göra.

Själva installationen är densamma, enda saken extra du måste göra är att skapa maskinen, men det är väldigt lätt att göra i gränssnittet.

Skulle tro att detta sätt är lättare för dig, och så slipper du ev bekymmer med MBR, och dylikt som strular.

Med andra ord bara att avinstallera virtualbox programmet när du inte behöver den maskinen för att spela på synthen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in