2011-03-09, 16:54
Medlem
Hej,

Jag vill kunna styra min hemdator (operativsystem Windows 7 Ultimate) från arbetet (Operativsystem Mac OS X version 10.6.3). Hur gör jag detta?

Läste mig till att Remote Deskop Connection (RDC) skulle tillgodose mina behov.

Därför har jag nu (på min mac) installerat Microsoft Remote Desktop Connection Client for Mac 2.1.0
Windows-datorn ska redan ha RDC förinstallerat.

Hur ska jag nu fortskrida?
Försökt göra så som guiderna säger, men det verkar mycket mer avancerat än att fjärrstyra en dator från samma hemmanätverk. Men jag vill kunna sitta en halvmil ifrån min hemmadator och ändå kunna fjärrstyra den utan problem.

Läste att man behövde gå in i routerns avancerade inställningar och ändra någon port till ett nummer (3389, 3391, 3392 eller liknande).
Routern jag har är från D-link (modell DIR 635) med hyfsat krångliga inställningsmöjligheter.

Måste även poängtera att jag vill ha det så säkert som möjligt, jag vill inte att någon annan utom jag ska kunna fjärrstyra datorn.

Tacksam för hjälp.
Citera
2011-03-09, 16:55
Medlem
cammos avatar
Använd http://www.logmein.com istället, mycket enklare, säkrare och gratis.
Citera
2011-03-09, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cammo

Hur bra kvalité har den då? Får jag tillgång till precis alla funktioner på min hemmadator?
Och är den verkligen säkrare?
Citera
2011-03-09, 17:57
Medlem
Twofishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo

Till min kännedom finns det inga säkerhetshål i RDP.

Windows-Windows så blir det inte mycket enklare än RDP.

Citat:
Ursprungligen postat av RedOnion
Hur bra kvalité har den då? Får jag tillgång till precis alla funktioner på min hemmadator?
Och är den verkligen säkrare?

Om nu logmein är gratis är det väl bara att prova?
Citera
2011-03-09, 18:32
Medlem
Att bara testa programvaran som föreslagits ovan ger mig inte svaret på hur pass säker den är.

Såvitt jag förstått är det inte särskilt smart att låta ett icke Windowslicensierat program ta över ens dator fullständigt...
Citera
2011-03-09, 18:42
Medlem
Twofishs avatar
Citat:
Att bara testa programvaran som föreslagits ovan ger mig inte svaret på hur pass säker den är.

Såvitt jag förstått är det inte särskilt smart att låta ett icke Windowslicensierat program ta över ens dator fullständigt...

Jag föredrar ju helt klart att köra Microsoft RDP rakt igenom på de datorer jag har behov att fjärrstyra.
På jobbet kör vi RDP till Windows-servrarna (globalt jättestort företag).

Vilka problem är det du har just nu med att få RDP Client for Mac att fungera?
För att ställa in portforwarding av TCP port 3389 kan du följa denna guide:
http://portforward.com/english/route...te_Desktop.htm

Sedan måste en eventuell brandvägg på datorn tillåta inkommande anslutningar på 3389.
Citera
2011-03-11, 04:56
Medlem
Citat:

Varför skulle det inte vara säkert? Du skickar data över ett lösenordsskyddat protokoll. Det är ju inget mer märkvärdigt om än om du skulle logga in och kolla din mail på en annan persons dator.

Jag vet inte exakt hur logmein kommunicerar mellan 2 olika platser. Men det sker ju inte på en öppen oskyddad anslutning som alla kan skärskåda exakt som dom vill.
Citera
2011-04-09, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twofish
Jag föredrar ju helt klart att köra Microsoft RDP rakt igenom på de datorer jag har behov att fjärrstyra.
På jobbet kör vi RDP till Windows-servrarna (globalt jättestort företag).

Vilka problem är det du har just nu med att få RDP Client for Mac att fungera?
För att ställa in portforwarding av TCP port 3389 kan du följa denna guide:
http://portforward.com/english/route...te_Desktop.htm

Sedan måste en eventuell brandvägg på datorn tillåta inkommande anslutningar på 3389.

Ursäkt att det tog så lång tid för mig att svara på detta. Jag behöver fortfarande din hjälp, blir snart tokig på det här.
Jag har lyckats fixa port forwardingen nu, brandväggen likaså (tror jag). Men det funkar fortfarande inte! När jag går in på min mac och skriver in min IP adress får jag följande felmeddelande:

Datorn kan inte ansluta till den Windows-baserade datorn.
Det här problemet kan uppstå om:
• Den Windows-baserade datorn inte har ställts in för att acceptera fjärranslutningar.
• Den Windows-baserade datorn är avstängd.
• Den här datorn eller den Windows-baserade datorn har nätverksproblem.

Jag har försökt att följa många olika guider, alla börjar med att säga att man måste tillåta anslutningen från Windows 7 datorn genom att öppna fjärrinställningar. Där har jag valt att tillåta anslutningar via fjärrskrivbord.

Jag försökte även enkelt med att ansluta inom min hemma router. Då behövde man tydligen inte det där med port forwarding. Då skulle jag istället skriva in fullständigt datornamn (vilket jag gjorde), men det funkade ändå inte.

Trodde att jag förstod hur man skulle göra, men tydligen har jag missat något.
Här är en liten del ur en guide jag försökt följa.

1. Öppna System genom att klicka på Start-knappenBild av Start-knappen, högerklicka på Dator och sedan klicka på Egenskaper.
2. Klicka på Fjärrinställningar i fönstret till vänster. Administratörsbehörighet krävs Om du uppmanas att ange administratörslösenord eller bekräftelse, följer du uppmaningen.
3. I dialogrutan Systemegenskaper, under Fjärrskrivbord, markerar du något av tre alternativ och klickar sedan på Välj användare.
Om du är administratör på datorn läggs ditt aktuella användarkonto automatiskt till i listan med fjärranvändare, och du kan hoppa över följande två steg.
4. Klicka på Lägg till i dialogrutan Användare av fjärrskrivbord.
5. Gör följande i dialogrutan Välj användare eller grupper:
*Om du vill ange sökplatsen klickar du på Platser och anger sedan platsen du vill söka efter.
*Skriv namnet på användaren som du vill lägga till under Ange de objektnamn som ska väljas och klicka sedan på OK.
Namnet visas nu i listan över användare i dialogrutan Användare av fjärrskrivbord.

Det står att jag ska klicka på välj användare och i dialogrutan lägga till användare av fjärrskrivbord, detta fattar jag inte. . . Men jag är administratör på min dator, stämmer det att jag kan strunta i det steget då?

Alla säger att detta ska vara så simpelt, bara till att från windowsdatorn acceptera anslutningar, se till att brandväggen godkänner det och sedan skriva in IP andressen från macen. Men jag får det som sagt inte till att funka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in