Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-03-09, 13:59
Medlem
Min dator har stått orörd och avslagen under en längre tid, senaste gången jag startade den så funkade den utan problem, nu när jag startar den så går den inte ens in i Windows...

Vad jag får upp är:

Main processor: AMD Athlon blabla....
Memory Testing: 123... OK

IDE Primary Master: ... DVD RW
IDE Primary Slave: NONE
IDE Secondary Master: NONE
IDE Secondary Slave: NONE

IDE Third Master: ST.... 3.42
IDE Fourth Master: SAMSUNG HD401LJ ZZ100-15

IDE Fifth Master: NONE
IDE Sixth Master: NONE

Keyboard error or no keyboard present.

Press F1 or DEL to enter setup.

Tilläggas att musen inte heller lyser så den fungerar antagligen inte heller.
Citera
2011-03-09, 14:35
Medlem
Datorn har alltså bara 1 DVD och 1 hårddisk eller ska det vara flera?

Vilken typ av mus och tangentbord har du (USB eller vanliga PS/2)?
Testa dom med en annan dator.
Citera
2011-03-09, 15:13
Medlem
Det ska vara 2 hårddiskar, ena hittas inte också verkar det som, något jag inte tänkte på förrut, mus och tangentbord är USB och dom funkar på annan dator.
Citera
2011-03-09, 21:15
Medlem
MrHumpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elefanter
Det ska vara 2 hårddiskar, ena hittas inte också verkar det som, något jag inte tänkte på förrut, mus och tangentbord är USB och dom funkar på annan dator.

Är USB-portarna integrerade på moderkortet eller är de dragna med sladd till en extern USB-hub?

Känns som att det kan vara kabelfel bara, kolla efter lösa kablar i datorn till att börja med.
Citera
2011-03-09, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrHumpe
Är USB-portarna integrerade på moderkortet eller är de dragna med sladd till en extern USB-hub?

Känns som att det kan vara kabelfel bara, kolla efter lösa kablar i datorn till att börja med.
Integrerade på moderkortet.
Citera
2011-03-10, 17:39
Medlem
MrHumpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elefanter
Integrerade på moderkortet.

Har du kikat på kortet? Leta efter brända kretsar eller poppade kondensatorer, återkom med rapport!
Citera
2011-03-14, 14:06
Medlem
Har kikat på kortet och kan inte se något fel, därefter prova jag återställa BIOS genom att dra ut batteriet en stund, sedan när jag gick in i BIOS fungerade tangentbordet, dock fungerar det inte i windows.... är lösningen så enkel att göra en ny installation av windows?
Citera
2011-03-14, 15:33
Medlem
Ja
Lite svårt att göra annat när de inte funkar i Windows.
Citera
2011-09-26, 00:33
Medlem
Min dator har stora problem med allting, någon som kan lösa mysteriet?

Hej Flashback!

För ett tag sedan startade jag denna tråd: https://www.flashback.org/t1480586

Lösningen blev att med hjälp av ett PS/2 tangentbord installera om windows, sedan dess har allting fungerat, tills nu!, Nu har jag stött på ett ännu värre problem, först hände samma sak med tangentbordet, sedan när jag satte i ett PS/2 tangentbord och försökte lösa problemet så hakade datorn upp sig när den skulle ladda windows, och nu hittar den inte hårddiskarna! Vad skulle problemet kunna vara?

fel på BIOS?
fel på hårdvaran?
Virus?

Hur ska jag kunna lösa detta?
Citera
2011-09-26, 00:38
Medlem
Jag skulle köpte nytt moderkort om jag var du. Låter ju som att det håller på att sacka ihop totalt. Jag är dock ingen expert, men det är mest logiskt.
Citera
2011-09-26, 00:50
Medlem
En intressant iaktagelse som jag precis gjorde, är tangentbordet inte ikopplat så hittar hårddiskarna, är däremot tangentbordet ikopplat så hittar den inte hårddiskarna!, Märkligaste på länge?!
Citera
2011-09-26, 07:24
Medlem
mungos avatar
Låter som att du behöver köpa nytt moderkort, alternativt nytt nät-agg då de olika delarna som är inkopplade inte får tillräckligt med ström.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in