2011-03-09, 12:08
Bannlyst
Hej FB!
Jag gör en bokredovisning på engelska, och behöver hjälp med följande ord:
Genre, Body, Theme, Summarize, Setting, Protagonist, Climax, Resolution, Foreshadowing.
Jag kan vissa av orden, men om jag kan få en helhet med det hela skulle det vara snällt.
T ex: Body är inte kropp.
Detta ska vara klart på fredag. Jag har idag på mig.
Citera
2011-03-09, 12:12
Medlem
oneTones avatar
Använd google? Annars väldigt lätta ord haha trodde de va 18års gräns.
Citera
2011-03-09, 12:17
Bannlyst
Jag har använt google, men Google Translate är nästan värdelöst eftersom man kan lägga in egna översättningar, så att det bara blir dåligt.
Jag använder de vanliga, typ lexikon24.nu och ordlista.se men de ger olika resultat på orden. Och jag får bara ut att Body betyder kropp, vilket är fel.
Citera
2011-03-09, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av headpiker
Hej FB!
Jag gör en bokredovisning på engelska, och behöver hjälp med följande ord:
Genre, Body, Theme, Summarize, Setting, Protagonist, Climax, Resolution, Foreshadowing.
Jag kan vissa av orden, men om jag kan få en helhet med det hela skulle det vara snällt.
T ex: Body är inte kropp.
Detta ska vara klart på fredag. Jag har idag på mig.

Citat:
Jag har använt google, men Google Translate är nästan värdelöst eftersom man kan lägga in egna översättningar, så att det bara blir dåligt.
Jag använder de vanliga, typ lexikon24.nu och ordlista.se men de ger olika resultat på orden. Och jag får bara ut att Body betyder kropp, vilket är fel.

Jag antar att det har med literatur att göra, med tanke på de orden du behöver hjälp med. Genre är samma ord som det svenska order är. "Body", dock, är lite mer komplicerat. "Body of a text", till exempel, är huvudtexten, alltså inte rubriker eller liknande. I en bok är "the body" huvuddelen av boken. "Body of work" är en författares samlade skrifter; "Shakespeares body of work" är allt han har skrivit, till exempel.
Citera
2011-03-09, 12:44
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:

Det beror på att du söker på fel ställen:

Body -The content of a book or document exclusive of prefatory matter, codicils, indexes, or appendixes.

Således "stommen" i verket.

Protagonist - The main character in a drama or other literary work.
Citera
2011-03-09, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1

Body -The content of a book or document exclusive of prefatory matter, codicils, indexes, or appendixes.

Yes! En bra engelsk ordbok förklarar alla ord du behöver hjälp med.
Citera
2011-03-09, 12:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Goose521
Jag antar att det har med literatur att göra, med tanke på de orden du behöver hjälp med. Genre är samma ord som det svenska order är. "Body", dock, är lite mer komplicerat. "Body of a text", till exempel, är huvudtexten, alltså inte rubriker eller liknande. I en bok är "the body" huvuddelen av boken. "Body of work" är en författares samlade skrifter; "Shakespeares body of work" är allt han har skrivit, till exempel.

Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1

Protagonist - The main character in a drama or other literary work.

Har frågat min kära engelskalärare nu(varför gjorde jag inte det från början?) och hon har förklarat för mig.
Body ska vara brödtext, dvs huvudtexten.
Protagonist är den goda personen och huvudpersonen, antagonisten är den onda, ofta protagonistens raka motsats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in