Citat:
http://www.expressen.se/debatt/1.2359067/morgan-johansson-beatrice-ask-maste-porta-rasistdomarna#comments
Det är inte rimligt att personer med extremistiska åsikter kan sitta i domstolar och döma. Det undergräver förtroendet för domstolarna. Domstolarna ska vara opartiska och ge alla en rättvis prövning. Därför måste regelverket ses över.
Nyligen utnämndes två nationaldemokrater till nämndemän i Södertälje tingsrätt. Nationaldemokraterna är ett utbrytarparti ur Sverigedemokraterna. De anser att alla invandrare ska kastas ut ur Sverige, pläderar för rasåtskillnad och hyser djup avsky mot homosexuella. Företrädare har dömts för våldsamt upplopp efter angrepp mot deltagare i Prideparaden. I en tv-intervju uttalade sig en nationaldemokratisk nämndeman uppskattande om Adolf Hitler. Samme nämndeman anser att homosexualitet är en sjukdom, och hans kollega vill inte svara på frågan om hon tror att förintelsen ägt rum. Detta reser den principiella frågan: ska politiska extremister få vara nämndemän i svenska domstolar? Mitt svar är nej.
Nyligen utnämndes två nationaldemokrater till nämndemän i Södertälje tingsrätt. Nationaldemokraterna är ett utbrytarparti ur Sverigedemokraterna. De anser att alla invandrare ska kastas ut ur Sverige, pläderar för rasåtskillnad och hyser djup avsky mot homosexuella. Företrädare har dömts för våldsamt upplopp efter angrepp mot deltagare i Prideparaden. I en tv-intervju uttalade sig en nationaldemokratisk nämndeman uppskattande om Adolf Hitler. Samme nämndeman anser att homosexualitet är en sjukdom, och hans kollega vill inte svara på frågan om hon tror att förintelsen ägt rum. Detta reser den principiella frågan: ska politiska extremister få vara nämndemän i svenska domstolar? Mitt svar är nej.
Vad anser ni om Morgan Johanssons förslag? Skall man kunna porta politiskt tillsatta nämndemän bara för att de råkar tillhöra Nationaldemokraterna?
Själv tycker jag förslaget är aningen vagt och obefogat. Att inte tillhöra, enligt dem, ett "rasistiskt" parti garanterar ju inte att personen är idealisk. Det är snarare ett förakt mot demokratin att stänga ute ett folkligt valt parti från nämndemannasystemet, oavsett partiets ideologiska inriktning.
Är det inte ett tecken på etablissemangets teknokratiska synsätt?