Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-09-08, 09:00
Medlem
Jag är visserligen ny här på flashback, men inte desto mindre har jag åsikter om vissa saker här.

När jag började läsa inläggen om användarna vs moderatorerna, tyckte jag att det fanns en klar "vi mot dom"-attityd. Användarna kände sig överkörda, medan moderatorerna, och i vissa fall även admin, gjorde allt för att försvara och rättfärdiga sina beslut. Det som det allt som oftast har handlat om på senare tid, är att användare här har varit missnöjda med moderatorerna sätt att låsa trådar, flytta ämnen...osv.

Till en början höll jag med om kritiken, tyckte att moderatorerna hade en alltför hårdnackad och omedgörlig attityd gentemot användarna. Tyckte att moderatorerna borde kanske lyssna mer och ha en mer ödmjuk inställning. Men jag har faktiskt börjat ändra åsikt, börjar förstå moderatorerna mer och mer.

Vad det handlar om är att, ska man t ex skriva ett svarsinlägg måste man hålla sig till ämnet. Gör man inte det, spårar det till slut ut fullständigt och det resulterar i att tråden låses (vilket föranleder vissa att skriva en ny tråd om detta, som spårar ut....osv osv).

Ska det vara så svårt att fatta??

En moderator bör (ska) låsa en tråd som avviker från ämnet eller som inte har rätt rubrik. Skulle man inte göra detta, skulle det bli en soppa utan dess like. En fullständig anarki, som ingen av oss är betjänta av. I mångt och mycke är det ju som när vi, som föräldrar, har sista ordet gentemot våra barn. Har man inte klara regler, spårar det snabbt ut. Att sen inte alla är nöjda med det, får man leva med. Admin2 skrev ju för inte så länge sen att det här är ingen demokrati.

Att en moderator ibland t ex låser en tråd felaktigt är en sak. Tycker man detta är fel, skicka denne ett PM då!! Ta det inte offentligt varenda gång!

Förstår att vissa moderatorer "tappar tålamodet" efter att behöva diskutera skitsaker som inte har skit allmänintresse, men förstår också att vissa användare, som jag tycker har mycket vettiga åsikter och förslag, känner frustration. Dessa användare blir lätt ihopklumpade med andras (meningslösa, enligt min åsikt) inlägg vilket resulterar i att man som kollektiv får stämpeln "gnällmaffian".

Att mitt inlägg här inte kommer att resultera i nåt, är jag fullt medveten om.

OBS! Ska bli intressant att se hur länge det dröjer innan den här tråden också "spårar ut".
Citera
2004-09-08, 09:02
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle Balonka
En moderator bör (ska) låsa en tråd som avviker från ämnet eller som inte har rätt rubrik. Skulle man inte göra detta, skulle det bli en soppa utan dess like. En fullständig anarki, som ingen av oss är betjänta av. I mångt och mycke är det ju som när vi, som föräldrar, har sista ordet gentemot våra barn. Har man inte klara regler, spårar det snabbt ut. Att sen inte alla är nöjda med det, får man leva med. Admin2 skrev ju för inte så länge sen att det här är ingen demokrati.

Varför ska man låsa en tråd som har felaktig rubrik? Om tråden i övrigt är vettig är det väl bättre att ändra rubriken? (som jag vet att vissa moderatorer gör föredömligt)
Citera
2004-09-08, 09:40
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Varför ska man låsa en tråd som har felaktig rubrik? Om tråden i övrigt är vettig är det väl bättre att ändra rubriken? (som jag vet att vissa moderatorer gör föredömligt)

Håller med.

Citat:
...

Problemet med en alltför ivrig låsning är att några få riskerar att förstöra för många. Att 3-4 inlägg på rad avviker från ämnet behöver inte innebära att ingen annan har nåt vettigt att säga i frågan. Det optimala vore om man kunde sätta åt de som tramsar, utan att låsa tråden för alla andra.

Visst, man bör ta klagomål direkt med berörd moderator i första hand, men det är uttalat att det är ok att ta upp klagomål här, om man inte känner att man får gehör hos moderatorn eller admin/övrig moderator. Sen är det dessvärre så att alla moderatorer inte alltid svarar när de får pm om låsningar och liknande.
Citera
2004-09-08, 09:43
Bannlyst
Lustigt att du rullar in med 24 inlägg som nån självutnämd admin och säger åt oss andra hur vi ska bete oss.
Citera
2004-09-08, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Att 3-4 inlägg på rad avviker från ämnet behöver inte innebära att ingen annan har nåt vettigt att säga i frågan. Det optimala vore om man kunde sätta åt de som tramsar, utan att låsa tråden för alla andra.

Kan inte annat än att hålla med!
Citera
2004-09-08, 10:32
Medlem
DrLoves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizarre
Lustigt att du rullar in med 24 inlägg som nån självutnämd admin och säger åt oss andra hur vi ska bete oss.

Sedan när har någons postcount någon som helst relevans för digniteten på någons inlägg? Han har precis samma rätt att komma med förslag som någon annan.

För att återgå till ämnet så kan jag säga att jag _aldrig_ skulle låsa ett ämne som innehåller två-tre inlägg som är off topic, förutsatt att det efter dessa inlägg fortsätter att diskuteras angående det utsatta ämnet. Börjar tråden däremot medvetet drivas off topic, av t.ex. trådskaparen så tvekar jag inte en sekund att låsa den. Jag önskar många gånger att det fanns bättre sätt att "rädda" ett ämne på, än att låsa det helt. T.ex. att "banna" användare som beter sig olämpligt i tråden från att skriva fler inlägg i den, men hålla tråden öppen för alla andra. Det skulle nog underlätta en hel del. Bara en tanke.

/DrLove
Citera
2004-09-08, 10:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrLove
Sedan när har någons postcount någon som helst relevans för digniteten på någons inlägg? Han har precis samma rätt att komma med förslag som någon annan.
Den har absolut ingen som helst roll kärleks gubben.
Tycker bara inte man rullar in och försöker läxa upp och säga hur vi andra användare ska bete oss. efter 20 inlägg.
Citera
2004-09-08, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bizarre
Den har absolut ingen som helst roll kärleks gubben.
Tycker bara inte man rullar in och försöker läxa upp och säga hur vi andra användare ska bete oss. efter 20 inlägg.

Men har man som Du skrivit drygt 4500 inlägg och fortfarande inte fattat att man ska hålla sig till ämnet så är det ju nåt fel. eller hur??
Citera
2004-09-08, 10:44
Bannlyst
Citat:
Men har man som Du skrivit drygt 4500 inlägg och fortfarande inte fattat att man ska hålla sig till ämnet så är det ju nåt fel. eller hur??
Ja jag är inte lika pk som dig.
Är det nånting att börja gråta över att någon halkar av ämnet lite? Du kanske inte ska ta "datavärlden" så seriöst. Det är inte riktigt på liv & död. Som vissa verkar tro.
Citera
2004-09-08, 11:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrLove
Jag önskar många gånger att det fanns bättre sätt att "rädda" ett ämne på, än att låsa det helt. T.ex. att "banna" användare som beter sig olämpligt i tråden från att skriva fler inlägg i den, men hålla tråden öppen för alla andra. Det skulle nog underlätta en hel del. Bara en tanke.

/DrLove
Radera off topic-inlägg.
Citera
2004-09-08, 11:53
Medlem
Citat:
... Vad det handlar om är att, ska man t ex skriva ett svarsinlägg måste man hålla sig till ämnet. Gör man inte det, spårar det till slut ut fullständigt och det resulterar i att tråden låses (vilket föranleder vissa att skriva en ny tråd om detta, som spårar ut....osv osv).
Jahaja, är det så enkelt!

Frågan är väl mer... hur gör man för att användarna ska tvingas hålla sej till ämnet?

1. Modsen ska föregå med gott exempel (även när dom går ut i forumet som vanliga användare).

2a. Radera tramsinlägg,
2b. alternativt editera bort tramset men att det fortfarande syns vem som skrivit inlägget,
2c. alternativt flytta enskilda inlägg till en "papperskorg".

3. Aktivare moderering med tillsägelser osv. när en tråd börjar spåra ur.

4. Temp-bann om detta inte funkar.

Men administrationen bör också fundera över fenomenet "urspårade trådar" och kanske inse att det finns ett behov av lite trams och off-topic.
Citera
2004-09-08, 12:47
Medlem
Unbalanceds avatar
Saxad ifrån Droger - Centralstimulantia:
Amfetamin-Debut
Citat:
Ni som håller på med sånt här, slutar för eller senare som losers....
Tjafsa inte emot, ni vet att jag har rätt!
Så du Kalle, detta var att hålla sig till ämnet ??
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in