Såhär står de till, jag bor själv med mor och under min gymnasietid fick vi bostadsbidrag. När jag tog studenten var vi längre inte berättigade till bostadsbidrag, hur kommer det sig? Styvmorsan nämnde något med att försäkringskassan tittar på hyran och kvadraten. Jag förstod inte riktigt vad hon menade men det ska tydligen gå att "räkna bort" mitt rum?
1. Dina föräldrar är försörjningsskyldiga för digg tills du är 18 år, alternativt längre om du studerar på gymnasienivå, dock högst 21 år.
När du tagit studenten är inte din mamma försörjningsskyldig och därmed upphör det dåvarande beslutet om bostadsbidrag. Din mamma har inte ensam rätt till bostadsbidrag(eftersom hon är över 30. då bidraget för unga ensamma vuxna upphör).
i princip gäller samma sak för underhållsstöd som betalats via försäkringskassan, om sånt funnits, det upphör också efter studenten, alternativt när CSN slutar betala ut studiebidrag, i fall man hoppar av eller så.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!