2011-03-09, 00:43
Medlem
Infinitums avatar
Såhär står de till, jag bor själv med mor och under min gymnasietid fick vi bostadsbidrag. När jag tog studenten var vi längre inte berättigade till bostadsbidrag, hur kommer det sig? Styvmorsan nämnde något med att försäkringskassan tittar på hyran och kvadraten. Jag förstod inte riktigt vad hon menade men det ska tydligen gå att "räkna bort" mitt rum?

Kan någon förklara lite utförligare?

Tacksam för all hjälp!
Citera
2011-03-09, 00:58
Medlem
1. Dina föräldrar är försörjningsskyldiga för digg tills du är 18 år, alternativt längre om du studerar på gymnasienivå, dock högst 21 år.

När du tagit studenten är inte din mamma försörjningsskyldig och därmed upphör det dåvarande beslutet om bostadsbidrag. Din mamma har inte ensam rätt till bostadsbidrag(eftersom hon är över 30. då bidraget för unga ensamma vuxna upphör).
Citera
2011-03-09, 03:38
Medlem
Knotknets avatar
Ni har båda rätt att skaffa er ett jobb.
Citera
2011-03-09, 16:06
Medlem
leprasjuklings avatar
Innan du tog studenten var ni en barnfamilj. Nu ses du som en vuxen som är sambo med sin mamma.
Citera
2011-03-29, 22:30
Medlem
i princip gäller samma sak för underhållsstöd som betalats via försäkringskassan, om sånt funnits, det upphör också efter studenten, alternativt när CSN slutar betala ut studiebidrag, i fall man hoppar av eller så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in