Citat:
Ursprungligen postat av natogandalf
Du vet väl om att entrecôte och rib-eye är samma sak? Rib-roast är också samma styckdel som entrecôte. Vill du låta kultiverad, eller har du en anledning att nämna samma styckdel i tre olika benämningar annat än att visa att du minsann inte är svennebanan? Tips i all välmening. Sen är knappast oxfilé smaklöst. Jag förstår inte folk som tar en entrecôte över en oxfilé. Förmodligen för att det senare är "mainstream" och man vill distansiera sig från folk som gillar "vanlig" mat

Kan handa att du har ratt, fast jag ar lite osaker.
Framifran och bak pa djuret (fran nacken och bakat): Chuck, Fore Rib, Sirloin, Rump, Topside.
Sirloin ar det som jag kallar for Entrecote (men det ar mojligt att det heter samma sak hela vagen pa svenska), och Ribeyen kommer fran fore rib. Alltsa kommer ribeyen lite langre fram pa djuret an vad entrocoten gor.
Men, det kanske ar lost in translation. Jag menar i alla fall olika delar av djuret, och skillnaden mellan ribeye och ribroast ar tillagningen (ribeye i panna, ribroast i ugnen, och pa en ribroast ar det ben med).
Och jo, jag tycker att en fillet smakar mindre an en entrecote. Och det har inget att gora med att jag vill distansiera mig fran nagon alls. Jag forsoker sla ett slag for andra kottdelar an fillet. Jag delar min tid mellan sydamerika och norge, I norge kan du i stort sett bara kopa fillet och entrecote pa affaren, fan vet vad dom gor med resten. I Sydamerika ar det skillnad pa Ribeye och Sirloin.
Kan visa ett exempel pa en meny fran min favoritrestaurant i London:
http://www.gauchorestaurants.co.uk/menus/food/mains.php
BIFE DE CUADRIL Rump
BIFE DE CHORIZO Sirloin (Det har ar den som jag trodde kallades for Entrecote, ratta mig om jag har fel)
BIFE DE LOMO Fillet
BIFE ANCHO Rib eye
PICANA Topside of rump
Tack for ditt valmenade tips, du kanske kan hjalpa mig att reda ut begreppen? Ar det sa enkelt att pa svenska heter Ribeye och Sirloin Entrecote, fast resten av varlden skiljer pa dom?
Lagger med en pedagogisk teckning ocksa:
http://www.google.no/imgres?imgurl=h...w=1180&bih=692