• 1
  • 2
2011-03-09, 10:51
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Kanske skall vara lite mer utforlig och konstruktiv:

varfor oxfillet? Det smakar ju ingenting. Prova en ribroast, eller entrecote istallet.
Sotpotatis med bearnaise sas gillar inte jag, men det ar en smaksak.
Creme brulee med hjortron, helt OK, men lite standard. Prova creme brulle med line istallet.

Avocado med lojrom, det ar verkligen ordentligt trakigt. Prova vasterbotten plattar med creme fraiche och lojrom istallet.

För att oxfilé har ju inte sin charm menar du? Är det bara mycket smak skulle jag rekomendera vinnarinerad högrev som får gotta sig i ugnen i 8-12 h på 60 grader, där kan vi snacka smakexplosion

Till TS låter som en trevlig meny, rätt "standard" lyx men inget är väl fel med det.

Personligen hade jag nog inte valt sötpotatis till det här men det är ju en smaksak.

Skulle jag komponera en 3rätters till massa vänner i samma stuk som din skulle det nog bli

Västerbottenplättar med löjrom (som tidigare nämnt, gudomligt gott)

Lågtemperaturtillagad oxfilé med potatissuffle och hemmasmiskad bea.
Serveras med en sallad och lite hembakt bröd (ett måste för mig vid en ordentlig middag!)

Chokladmousse på hallonspegel med en liten kula hemmagjord vaniljglass.
Citera
2011-03-09, 12:27
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
För att oxfilé har ju inte sin charm menar du? Är det bara mycket smak skulle jag rekomendera vinnarinerad högrev som får gotta sig i ugnen i 8-12 h på 60 grader, där kan vi snacka smakexplosion

Till TS låter som en trevlig meny, rätt "standard" lyx men inget är väl fel med det.

Personligen hade jag nog inte valt sötpotatis till det här men det är ju en smaksak.

Skulle jag komponera en 3rätters till massa vänner i samma stuk som din skulle det nog bli

Västerbottenplättar med löjrom (som tidigare nämnt, gudomligt gott)

Lågtemperaturtillagad oxfilé med potatissuffle och hemmasmiskad bea.
Serveras med en sallad och lite hembakt bröd (ett måste för mig vid en ordentlig middag!)

Chokladmousse på hallonspegel med en liten kula hemmagjord vaniljglass.

joda, oxfillet har sin charm. Men det kanns lite fantasilost, finns ju manga bitar oaf djuret som smakar mycket battre, till en mindre peng. Oxfillet kanns, for mig, som ett satt att kompensera for bristande kunskap, sa lyxar man med dyrt kott istallet.

Hogrev..oh yes....rib eye...mmm.....rump...mmmmmm......

Eller varfor inte visa att man vekrligen vet vad man sysslar med, och ordna riktigt flasklagg med rotmos, heminlagd gurka, och hemgjord senap...

Schysst dessert.....fan vad gott.
Citera
2011-03-10, 05:25
Medlem
Citat:
Kanske skall vara lite mer utforlig och konstruktiv:

varfor oxfillet? Det smakar ju ingenting. Prova en ribroast, eller entrecote istallet.
Sotpotatis med bearnaise sas gillar inte jag, men det ar en smaksak.
Creme brulee med hjortron, helt OK, men lite standard. Prova creme brulle med line istallet.

Avocado med lojrom, det ar verkligen ordentligt trakigt. Prova vasterbotten plattar med creme fraiche och lojrom istallet.

Sötpotatis och bearnaise är en klockren kombo enligt min smak och oxfilé är ju det som gäller om man ska impa på medelsvensson, men resten kan jag däremot hålla med om!
Citera
2011-03-10, 06:15
Medlem
Citat:

Citat:
Hogrev..oh yes....rib eye...mmm.....rump...mmmmmm......
Du vet väl om att entrecôte och rib-eye är samma sak? Rib-roast är också samma styckdel som entrecôte. Vill du låta kultiverad, eller har du en anledning att nämna samma styckdel i tre olika benämningar annat än att visa att du minsann inte är svennebanan? Tips i all välmening. Sen är knappast oxfilé smaklöst. Jag förstår inte folk som tar en entrecôte över en oxfilé. Förmodligen för att det senare är "mainstream" och man vill distansiera sig från folk som gillar "vanlig" mat
Citera
2011-03-10, 09:06
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natogandalf
Du vet väl om att entrecôte och rib-eye är samma sak? Rib-roast är också samma styckdel som entrecôte. Vill du låta kultiverad, eller har du en anledning att nämna samma styckdel i tre olika benämningar annat än att visa att du minsann inte är svennebanan? Tips i all välmening. Sen är knappast oxfilé smaklöst. Jag förstår inte folk som tar en entrecôte över en oxfilé. Förmodligen för att det senare är "mainstream" och man vill distansiera sig från folk som gillar "vanlig" mat

Kan handa att du har ratt, fast jag ar lite osaker.

Framifran och bak pa djuret (fran nacken och bakat): Chuck, Fore Rib, Sirloin, Rump, Topside.

Sirloin ar det som jag kallar for Entrecote (men det ar mojligt att det heter samma sak hela vagen pa svenska), och Ribeyen kommer fran fore rib. Alltsa kommer ribeyen lite langre fram pa djuret an vad entrocoten gor.

Men, det kanske ar lost in translation. Jag menar i alla fall olika delar av djuret, och skillnaden mellan ribeye och ribroast ar tillagningen (ribeye i panna, ribroast i ugnen, och pa en ribroast ar det ben med).

Och jo, jag tycker att en fillet smakar mindre an en entrecote. Och det har inget att gora med att jag vill distansiera mig fran nagon alls. Jag forsoker sla ett slag for andra kottdelar an fillet. Jag delar min tid mellan sydamerika och norge, I norge kan du i stort sett bara kopa fillet och entrecote pa affaren, fan vet vad dom gor med resten. I Sydamerika ar det skillnad pa Ribeye och Sirloin.

Kan visa ett exempel pa en meny fran min favoritrestaurant i London:

http://www.gauchorestaurants.co.uk/menus/food/mains.php

BIFE DE CUADRIL Rump
BIFE DE CHORIZO Sirloin (Det har ar den som jag trodde kallades for Entrecote, ratta mig om jag har fel)
BIFE DE LOMO Fillet
BIFE ANCHO Rib eye
PICANA Topside of rump

Tack for ditt valmenade tips, du kanske kan hjalpa mig att reda ut begreppen? Ar det sa enkelt att pa svenska heter Ribeye och Sirloin Entrecote, fast resten av varlden skiljer pa dom?

Lagger med en pedagogisk teckning ocksa:

http://www.google.no/imgres?imgurl=h...w=1180&bih=692
Senast redigerad av barkeeper 2011-03-10 kl. 09:35.
Citera
2011-03-10, 14:03
Medlem
Citat:
Kan handa att du har ratt, fast jag ar lite osaker.
Förmodligen har engelskan fler namn för olika bitar av entrecôten då? Jag har alltid levt i tron att rib-eye är entrecôte och sirloin steak är ryggbiff. Dom sitter ju en bit ifrån varandra på kossan hur som helst.

Fast nu när jag googlar på det verkar det som om definitionen av vad som sitter vart varierar också? Här blir man inte klokare.
Citera
2011-03-10, 14:22
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Förmodligen har engelskan fler namn för olika bitar av entrecôten då? Jag har alltid levt i tron att rib-eye är entrecôte och sirloin steak är ryggbiff. Dom sitter ju en bit ifrån varandra på kossan hur som helst.

Fast nu när jag googlar på det verkar det som om definitionen av vad som sitter vart varierar också? Här blir man inte klokare.

Alltsa, som de flesta andra ar jag alltid saker som fan pa att jag har ratt, men i det har fallet maste jag erkanna att jag inte vet sakert vilken som ar vilken. Jag vet bara att nar jag bestaller Rib Eye far jag nagot annat an nar jag bestaller Sirloin. Gillar inte att bli beskyllen for att forsoka vara markvardig.
Citera
2011-03-10, 14:32
Medlem
Citat:
Alltsa, som de flesta andra ar jag alltid saker som fan pa att jag har ratt, men i det har fallet maste jag erkanna att jag inte vet sakert vilken som ar vilken. Jag vet bara att nar jag bestaller Rib Eye far jag nagot annat an nar jag bestaller Sirloin. Gillar inte att bli beskyllen for att forsoka vara markvardig.
Att vara märkvärdig var inte riktat mot dig specifikt utan allmänt. Det känns som om det är lite fult att gilla oxfilé för att det är svennebanan, helst ska man propsa för en annan styckdel.

Men ja, styckdetaljsöversättningar verkar vara lite av en djungel. Och om det är som jag hade för mig så ska du få något annat när du beställer sirloin än rib-eye, den första trodde jag var ryggbiff och den andra entrecôte.
Citera
2011-03-10, 14:43
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Att vara märkvärdig var inte riktat mot dig specifikt utan allmänt. Det känns som om det är lite fult att gilla oxfilé för att det är svennebanan, helst ska man propsa för en annan styckdel.

Men ja, styckdetaljsöversättningar verkar vara lite av en djungel. Och om det är som jag hade för mig så ska du få något annat när du beställer sirloin än rib-eye, den första trodde jag var ryggbiff och den andra entrecôte.

Nej, det ar inte fult att gilla oxfillet, gillar man det sa gillar man det. Men personligen tycker jag att det ar fantasilost att bjuda pa det. Svennebanan eller inte (jag vet faktiskt inte ens vad Svennebanan betyder, ar det ett nedsattande ord for svensk det, eller ar det en speciell typ av svensk?)
Citera
2011-03-10, 17:42
Medlem
christerys avatar
Idé

Gör upplevelser, typ följande:

Får man undra om ett hembakt bröd och lite Nikkaloutkasoppa serverad på renskinn ute på balkongen och en värmande "kom in och värm dig" varmrätt av valfritt slag skulle vara nåt.

Jag grillade i kåtan (kött med köpes potatissallad) vi har (inte same eller så, råkar bara ha en) varmrätten, efter lite kaffe och glasstårta till förrätt. Men då var det ca en timme emellan "eventen".
Efterrätt var bastu.

Gick hem hos 20-55 åringar.

Lite ideér, ha kul. Lek med att vi har det kallt och kan göra det varmt. Äre 20 åringar så är dom nog nöjda bara dom slipper diska.
Senast redigerad av christery 2011-03-10 kl. 17:44.
Citera
2011-03-10, 19:25
Medlem
GILikeYourPantss avatar
Menyn:

Råraka med löjrom, gräddfil samt finhackad rödlök

Helstekt oxfile med rostad sötpotatis, hemgjord bearnaise

Creme brulee

Jag ändrade den lite. Varför wok och rostad sötpotatis? Varför inte bara rosta lite rotfrukter eller något tillsammans med potatisen. Sen hade jag inte slösat på löjrom och oxfilé på ungdomar som kanske inte uppskattar det. Det brukar vara svårt att tillfredsställa alla med oxfilé då vissa vill ha den rare och en del genomstekt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in