• 1
  • 2
2011-03-09, 18:46
Medlem
DenErEckligs avatar
Som både DIF OCH Liverpoolfan var detta en ganska intressant fråga. I ärlighetens namn tror jag inte dagens DIF skulle vinna, även om LFC spelade med 7 man...
Citera
2011-03-10, 00:16
Medlem
Vicious_s avatar
Djurgården bör vinna lätt. Precis som ett skapligt lag i div 3 borde göra över Djurgårn i samma situation.

Visst kan Liverpool göra en bra match defensivt om man köttmurar hemmåt och verkligen offrar sig i alla dueller, men det kommer de aldrig orka längre än 15 minuter.
10 mot 6 utespelare går lixom inte. Ingen orkar jaga boll så mycket.
DIF kan spela med tvåbackslinje då Pool inte skulle orka sig över halva plan.
Citera
2011-03-10, 01:09
Medlem
Pool skulle kanske inte skämma ut sig men de skulle inte gå så bra. Allsvenskan är dålig men så dålig är den inte.

Två spelare mindre och det skulle vara svårare att sia om utgången.
Citera
2011-03-10, 01:50
Citat:
Ursprungligen postat av Spitmeout
Jag har hört att Englands div 5 är som Allsvenskan, Allsvenskan är en väldigt dålig fotbollsserie i jämförelse med resten av Europas. Premier League spelarna är flera flera flera klasser bättre fotbollsspelare både i kroppen och i huvet.

Om Liverpool spelade 3-3-2 och verkligen försökte hålla boll.. Jag tror pojkarna i Djurgården skulle få problem mot dessa miljon-euro spelarna.

Jag räknar Liverpool som ett CL lag fortfarande hehe ;o
Du menar alltså att Blue Square Premier där lag som York City, Altrincham och Kettering spelar skulle bara likvärdig med Allsvenskan? Nja, det är väl och ta i. Jag skulle vilja säga att BSQ Premier möjligen är någorlunda likvärdig med svensk division ett.

Däremot så motsätter jag mig feldgraus funderingar om att ett lyckosamt svenskt lag skulle överleva i Premier League. Svenska lag saknar både pengar och spelarmaterial för att klara av att ens slå sig fram i Championship. Det handlar om 50-60 matcher per säsong lite beroende på cupframgångar och den bredden och de ekonomiska musklerna har inte svenska lag. Lag som exempelvis QPR, Middlesboro, Millwall och Reading har många gånger större plånbok och det finns tio-femton sådana lag bara i Championship. Ett allsvenskt lag skulle som du skriver möjligen hänga kvar i Championship men inte ha någon chans på topp-tio. Däremot skulle ett allsvenskt topplag säkert kunna springa hem League One ganska lätt. Det går nämligen en ekonomisk vattendelare nånstans i mitten av Championship, lagen på nedre halvan är fullt jämförbara med lag som Göteborg och Elfsborg och lagen på övre halvan har spelare som Tobias Hysén och bröderna Elm på avbytarbänken.

Det är få nordiska lag som skulle vara kapabla att verkligen utmana i Championship eller till och med hänga kvar i Premier League. FC Köpenhamn, självfallet. Rosenborg. Bröndby. Det är väl på rak arm de jag kan tänka mig.

On topic så kan jag tänka mig att DIF möjligen hade vunnit med ett mål eller så om turen man hade haft turen på sin sida men att det blivit betydligt jämnare än vad många här tror. Vad man lätt glömmer är att de europeiska toppklubbarna ofta är grymt bollskickliga och kan transportera boll mellan lagdelarna under långa perioder utan att låta motståndaren röra bollen. Jag såg en Youtubevideo för lite i höstas från Liverpool-Wolves där Pool passade bollen 31 gånger innan Torres helt frispelad kunde rulla in bollen. 31 passningar utan att Wolves fick röra bollen, och det var 11 mot 11. Tänk er själva hur det hade sett ut mot ett betydligt beskedligare Djurgården.
Citera
2011-03-10, 02:16
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saccard
Däremot så motsätter jag mig feldgraus funderingar om att ett lyckosamt svenskt lag skulle överleva i Premier League. Svenska lag saknar både pengar och spelarmaterial för att klara av att ens slå sig fram i Championship. Det handlar om 50-60 matcher per säsong lite beroende på cupframgångar och den bredden och de ekonomiska musklerna har inte svenska lag. Lag som exempelvis QPR, Middlesboro, Millwall och Reading har många gånger större plånbok och det finns tio-femton sådana lag bara i Championship.

Nu hittar jag tyvärr inte några exakta siffror för 2009–10 men Blackpool lyckades ta sig upp till Premier League med en omsättning på runt 100 mkr (motsvarande ungefär en svensk toppklubb). Med bakgrund av det kan man så klart tycka att ett allsvenskt lag med motsvarande budget och med mycket tur (som Blackpool) skulle lyckas ta sig upp. Sen förutsätter så klart antagandet om att de skulle kunna överleva PL att de får samma ekonomiska fördelar som Blackpool fick när de gick upp.

/feldgrau
Citera
2011-03-10, 16:35
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Nu hittar jag tyvärr inte några exakta siffror för 2009–10 men Blackpool lyckades ta sig upp till Premier League med en omsättning på runt 100 mkr (motsvarande ungefär en svensk toppklubb). Med bakgrund av det kan man så klart tycka att ett allsvenskt lag med motsvarande budget och med mycket tur (som Blackpool) skulle lyckas ta sig upp. Sen förutsätter så klart antagandet om att de skulle kunna överleva PL att de får samma ekonomiska fördelar som Blackpool fick när de gick upp.

/feldgrau
Jag förstår hur du tänker men ser ändå inte möjligheten. Svenska lag kan inte ens jämföras head-to-head med danska lag eftersom vårt skattesystem hade gjort det omöjligt att locka till sig spelare av den klass som hade krävts för att kunna klamra sig fast vis en ostabil femtondeplats i Premier League. Det handlar om så mycket mer än att jämföra rena omsättningar. Bara en sån sak som att Malmö aldrig skulle fylla Swedbank arena en kväll i början på januari oavsett hur mycket Skånederby det än hade varit. Svenska fotbollssupportrar är klimatmässigt bortskämda och dessutom så konkurrerar ishockeyn under vinterhalvåret vilket innebär att båda sporterna hade måst dela på en begränsad skara åskådare om svensk fotboll hade spelats vintertid. Royal League var ett utmärkt exempel på en idé som fungerade i teorin men inte i praktiken och Malmös förmodade Premier League-försök hade fallerat på liknande vis.

Bortskämda svenska supportrar som förknippar allsvensk fotboll med sommarkvällar i kortbrallor samt ett skattesystem och en klubbmentalitet som fortfarande befinner sig på femtiotalet är två exempel på varför ett svenskt deltagande i en högre engelsk serie hade misslyckats kapitalt.

För att det skulle ha en chans att lyckas alls så måste ett lag som Malmö helt bolagiseras, säljas till ett engelskt bolag, överta en redan befintlig ligaplacering från ett mediokert men nu existerande League One-lag som helt enkelt upplöses eller går in i MFF och sen måste den nya klubben sakta men säkert slussas in i det engelska fotbollsformatet. Det hade tagit tio-femton år och krävt enorma resurser att ens nå en topp-tio i Championship. Tänk ungefär så som Milton Keynes övertog och svalde gamla Wimbledon och flyttade till en ny stad med en nybyggd superarena, fast den här gången är det inte ett engelskt lag utan ett utländskt lag som köper sig in. Se dessutom hur det gick med MK Dons, de harvar efter sju verksamma år i League One trots en bra start med färdig arena och en stark ekonomi i ryggen.
Citera
2011-03-12, 14:26
Medlem
mishimas avatar
Till diskussionen kan tillföras att MFF just nu träningsspelar borta mot Wigan. Den spelas på Wigans träningsanläggning och är inte öppen för media eller fans så det är svårt att uttala sig om själva matchen. MFF leder i varje med 3-0 en stund in i andra halvlek och Wigan spelar med bästa laget. Det är kanske inget man ska dra någon större slutsats av men lite intressant är det.

MFF spelade även 0-0 i en träningsmatch mot Fulham i somras. Det var dock på på Fulhams försäsong och de luftade rätt många reserver vill jag minnas.
Citera
2011-03-12, 14:50
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
Suarez skulle kunna spela oavgjort med Djurgården på egen hand Nä men jag tror också att exempelvis fjolårets MFF skulle ligga kring botten av championship, kanske skulle dom tom åka ur.

Frågan är kanske om Suarez själv skulle vinna mot FC-Z i en match över 90-minuter. Jag menar han måste ju bli trött stackarn.

Angående Liverpool så borde de få det tufft. Men med 10 man borde de väl ändå vinna ganska enkelt. 9-man är kanske det man borde pröva.
Citera
2011-03-14, 04:37
Bannlyst
DIF hade vunnit. De är trots allt proffs.
Citera
2011-03-14, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saccard
On topic så kan jag tänka mig att DIF möjligen hade vunnit med ett mål eller så om turen man hade haft turen på sin sida men att det blivit betydligt jämnare än vad många här tror. Vad man lätt glömmer är att de europeiska toppklubbarna ofta är grymt bollskickliga och kan transportera boll mellan lagdelarna under långa perioder utan att låta motståndaren röra bollen. Jag såg en Youtubevideo för lite i höstas från Liverpool-Wolves där Pool passade bollen 31 gånger innan Torres helt frispelad kunde rulla in bollen. 31 passningar utan att Wolves fick röra bollen, och det var 11 mot 11. Tänk er själva hur det hade sett ut mot ett betydligt beskedligare Djurgården.

Exakt det jag menar, liverpools individuella kvaliteeer samt bollvana, deras träningar överglänser nog även DIFS.. Jag tror på vinst för pool
Citera
2011-05-03, 11:57
Medlem
razaones avatar
Tänk dig tanken ett världslag med 7 utespelare. Som te x Messi, Ronaldo, Zlatan, Gerrard osv.. Det skulle vara en rolig syn. Får dom typ 5 byten under matchen så kan det gå hur som helst
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in