Citat:
Ursprungligen postat av Spitmeout
Jag har hört att Englands div 5 är som Allsvenskan, Allsvenskan är en väldigt dålig fotbollsserie i jämförelse med resten av Europas. Premier League spelarna är flera flera flera klasser bättre fotbollsspelare både i kroppen och i huvet.
Om Liverpool spelade 3-3-2 och verkligen försökte hålla boll.. Jag tror pojkarna i Djurgården skulle få problem mot dessa miljon-euro spelarna.
Jag räknar Liverpool som ett CL lag fortfarande hehe ;o
Du menar alltså att Blue Square Premier där lag som York City, Altrincham och Kettering spelar skulle bara likvärdig med Allsvenskan? Nja, det är väl och ta i. Jag skulle vilja säga att BSQ Premier möjligen är någorlunda likvärdig med svensk division ett.
Däremot så motsätter jag mig feldgraus funderingar om att ett lyckosamt svenskt lag skulle överleva i Premier League. Svenska lag saknar både pengar och spelarmaterial för att klara av att ens slå sig fram i Championship. Det handlar om 50-60 matcher per säsong lite beroende på cupframgångar och den bredden och de ekonomiska musklerna har inte svenska lag. Lag som exempelvis QPR, Middlesboro, Millwall och Reading har många gånger större plånbok och det finns tio-femton sådana lag bara i Championship. Ett allsvenskt lag skulle som du skriver möjligen hänga kvar i Championship men inte ha någon chans på topp-tio. Däremot skulle ett allsvenskt topplag säkert kunna springa hem League One ganska lätt. Det går nämligen en ekonomisk vattendelare nånstans i mitten av Championship, lagen på nedre halvan är fullt jämförbara med lag som Göteborg och Elfsborg och lagen på övre halvan har spelare som Tobias Hysén och bröderna Elm på avbytarbänken.
Det är få nordiska lag som skulle vara kapabla att verkligen utmana i Championship eller till och med hänga kvar i Premier League. FC Köpenhamn, självfallet. Rosenborg. Bröndby. Det är väl på rak arm de jag kan tänka mig.
On topic så kan jag tänka mig att DIF möjligen hade vunnit med ett mål eller så om turen man hade haft turen på sin sida men att det blivit betydligt jämnare än vad många här tror. Vad man lätt glömmer är att de europeiska toppklubbarna ofta är grymt bollskickliga och kan transportera boll mellan lagdelarna under långa perioder utan att låta motståndaren röra bollen. Jag såg en Youtubevideo för lite i höstas från Liverpool-Wolves där Pool passade bollen 31 gånger innan Torres helt frispelad kunde rulla in bollen. 31 passningar utan att Wolves fick röra bollen, och det var 11 mot 11. Tänk er själva hur det hade sett ut mot ett betydligt beskedligare Djurgården.