2011-03-08, 16:15
Medlem
DrugsAreSads avatar
Är det dåligt för ögonen att ha rätt hög ljusstyrka på skärmen?
Citera
2011-03-08, 16:31
Medlem
Jag har fått nedsatt syn pga av att jag sitter för nära datorskärmen på min stationära. Så ja, jag antar att det skulle kunna va "farligare" med ökad ljusstyrka.
Citera
2011-03-08, 18:02
Medlem
TangbuaTs avatar
http://stereopsis.com/flux/
Citera
2011-03-09, 06:59
Medlem
Eliza CTs avatar
Ha alltid en annan ljuskälla i närheten av datorn så det inte är enbart det starka ljuset. Däremot inte så det lyser dej i ögonen utan mjukar upp ljuset runt skärmen.
Mvh
Citera
2011-03-09, 11:02
Medlem
Snoppzors avatar
Det kan bli väldigt uttröttande för ögonen om inte annat. Du har redan fått några tips, ett annat som du kanske redan följer som bör anpassas ihop med ex. att undvika reflektioner från lampor och fönster etc. är att ha rätt avstånd från dig till skärmen. Saxar en text från en ergonomisida från ett av landets universitet:

"Datorskärm - avståndet till den ska vara 55-70 cm dvs ca en armlängds avstånd. En stor skärm kräver längre avstånd. Hela skärmen ska finnas med i ditt synfältet. Tänk på hur du placerar skärmen i förhållande till fönster. Undvik att få reflexer i skärmen. Skärmen ska stå rakt framför dig så att du inte behöver vrida på huvudet för att se den. Blickriktning rakt fram eller helst lätt nedåt . Ett lätt sänkt ögonlock skyddar ditt öga från att torka ut. Känner man att man blir torr i ögonen finns det speciella tårvätskesubstitut att köpa på apoteket eller hos optiker".
Citera
2012-10-11, 19:33
Medlem
Erik-Balcks avatar
Har alltid haft problem med datorskärmens ljus. Känns som den sliter på synen. Den bästa datorn jag hade var en Dell D400, kunde sitta hur länge som helst vid den utan att bli trött i ögonen av någon anledning. Funderar på att återskaffa en sån modell bara för mina ögons skull. Alla nya datorer känns som de har mycket skarpare ljus på något vis.. det liksom skär i ögonen.

Det kan ibland hjälpa att köra med glasögon istället för linser också, linserna torkar ju ut ögonen på samma gång som de blir ansträngda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in