2011-03-08, 14:31
Administrator
admins avatar
Forumet "Tv-serier och tv-program" har fått ett subforum som heter "Tv-kommentatorerna".

Hit flyttas trådar om program som har problem med många OT-inlägg, och där användarna regelbundet skriver s.k. "chat-inlägg".

Vi har idag en chat på IRC där man kan diskutera olika tv-program i realtid.

Forumet är endast till för inlägg som har ett historiskt värde. Den som postar s.k. "chat-inlägg" kommer att få en varning för detta. Upprepade varningar kan resultera i avstängning.

För att kunna skriva i "Tv-kommentatorerna" så måste man ha varit medlem i minst en månad och skrivit minst 50 inlägg i forumet.

Orsaken till detta är för att användarna ska lära sig att förstå skillnaden mellan chat-inlägg och forum-inlägg.

Tar vi ett tv-program som "Melodifestivalen" så har tråden om programmet flera hundra inlägg under sändning, men majoriteten av dem borde publicerats i chatten.

Syftet med chatten är just för att man ska slippa skriva inlägg av hög kvalitet. Där kan de som tittar på programmet diskutera med andra som tittar på programmet under sändningen. Vi har tidigare valt att låsa tråden under sändning, och då har detta fungerat bra. Tyvärr så fungerar det bara ifall vi låser tråden.

Vi väljer nu att flytta "problem-trådarna" till detta nya subforum, och de som "råkar" publicera ett chat-inlägg kommer nu att få varning för detta.

Vi anser inte att trådarna bör låsas, och anser inte att dessa ämnen bör vara förbjudna att diskutera på Flashback. Däremot så bör inlägg av chat-karaktär publiceras i chatten, och inte i forumet.

Den som är intresserad av att läsa vad som hänt i Big Brother senaste dygnet kan på Flashback få en bra uppdatering. Det kommer även i framtiden vara tillåtet att diskutera vad som hänt i programet. Men inlägg som inte har ett historiskt värde, som inte tillför övriga användare någonting, och som mer är en dialog med övriga personer som tittar på programmet just nu i realtid, bör alltid publiceras i chatten.

admin
Citera
2011-03-08, 15:09
Medlem
Detta är väldigt bra!

Tack Flashback.
Citera
2011-03-08, 15:45
Medlem
Jag tror inte jag riktigt förstod skillnaden på detta forum och det vanliga TV-forumet. Reglerna för inlägg är ju ändå samma, och tillsägelser går väl lika bra att dela ut i vanliga forumet?

Om jag förstod det rätt är detta subforum inte som sportforumets "matchprat"?
Citera
2011-03-08, 18:11
Medlem
lendrygghs avatar
Låter som en vettig idé! Jag utgår ifrån att postcounten inte berörs av det forumet?
Citera
2011-03-08, 18:18
Medlem
turk.i.burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeathMagnetic
Jag tror inte jag riktigt förstod skillnaden på detta forum och det vanliga TV-forumet. Reglerna för inlägg är ju ändå samma, och tillsägelser går väl lika bra att dela ut i vanliga forumet?

Om jag förstod det rätt är detta subforum inte som sportforumets "matchprat"?
"För att kunna skriva i "Tv-kommentatorerna" så måste man ha varit medlem i minst en månad och skrivit minst 50 inlägg i forumet."
Där är skillnaden
Senast redigerad av turk.i.burk 2011-03-08 kl. 19:04.
Citera
2011-03-08, 18:59
Medlem
Afros avatar
Så själva poängen med detta är bara att hindra nya medlemmar ifrån att diskutera big brother och melodifestivalen? Eller varför ska vissa trådar skickas till ett nytt delforum med samma gamla regler som i Tv-serier och tv-program?

Varför får hockey och fotboll ha ett delforum där det är tillåtet att "chatta", medan TV inte får det?

Varför inte istället öppna en ny tråd i Tv-kommentatorerna där man får chatta under tiden programmet sänder, när programmet är slut låser ni tråden och hänvisar till den "riktiga" tråden.
Citera
2011-03-08, 19:01
Medlem
TireFires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afro
Så själva poängen med detta är bara att hindra nya medlemmar ifrån att diskutera big brother och melodifestivalen? Eller varför ska vissa trådar skickas till ett nytt delforum med samma gamla regler som i Tv-serier och tv-program?

Varför får hockey och fotboll ha ett delforum där det är tillåtet att "chatta", medan TV inte får det?

Varför inte istället öppna en ny tråd i Tv-kommentatorerna där man får chatta under tiden programmet sänder, när programmet är slut låser ni tråden och hänvisar till den "riktiga" tråden.

mm, märkligt subforum att starta tycker jag när det finns andra som skulle behövts istället. Känns lite meningslöst. Missuppfattar kanske något här men..
Citera
2011-03-08, 19:04
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Nytt subforun: TV-kommentatorerna
Forun?

Nåja... detta är väl okej, kan jag tro...gäller detta även sport, så som Hockey-VM, Curling och Rodel?
Citera
2011-03-08, 19:33
Bannlyst
Citat:
Forumet "Tv-serier och tv-program" har fått ett subforum som heter "Tv-kommentatorerna".

Hit flyttas trådar om program som har problem med många OT-inlägg, och där användarna regelbundet skriver s.k. "chat-inlägg".

Vi har idag en chat på IRC där man kan diskutera olika tv-program i realtid.

Nej och Nej för i helvete. Lär dig ordet "OT-inlägg". Offtopic betyder att ett inlägg har inget med ämnet och göra men i det här laget vi som har hängt i BB tråden har blivit avstängda p.g.a att vi har smått diskuterat kring BB deltagarna men sen så raderas det allt och sen får man upp till 4-5 tillsägelse. Finns en tråd där det handlar om Big Brother 2011 så ska det diskuteras allt som har med Big Brother och göra.

Ni är bara knähundar till jude kanalen TV4.
Citera
2011-03-09, 09:19
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Låter som en vettig idé! Jag utgår ifrån att postcounten inte berörs av det forumet?

Postcount är bortplockad.
Syftet är att få ner chattandet, och få bort chat-inläggen, från forumet.
Då postcount kan påverka detta i fel riktning, så har postcount plockats bort från forumet.

admin
Citera
2011-03-09, 09:31
Administrator
admins avatar
Citat:

Poängen är inte att få användarna att sluta diskutera Big Brother och Melodifestivalen. Syftet är att skilja på chat-inläggen (som bör skrivas i chatten) och forum-inläggen som fortfarande ska publiceras i forumet.

Den som går in i exempelvis Big Brother-tråden vill veta vem som gjort vad sedan sist. har någon bråkat, har någon haft sex, har någon fått ett utbrott osv. Dessa inlägg ska fortfarande publiceras i forumtråden, liksom länkar till relaterade artiklar m.m.

Tar vi Melodifestivalen så postas flera hundra inlägg under sändning, men majoriteten borde postats i chatten. Eftersom vi upprepade gånger sagt till om detta och hänvisat till chatten, men chatten senare är tom under sändning, så måste vi ta till vissa drastiska åtgärder.

Orsaken att vi har en gräns är för att göra det svårare att ignorera reglerna, bli avstängd och sedan registrera ett troll och komma tillbaka som inget hänt.

Citat:

Detta är en separat diskussion, och vi tittar regelbundet på den avdelningen och gör utvärderande ifall det funkar. Det finns mycket delade åsikter gällande det forumet.

Citat:

Flera orsaker. Dels så kommer detta uppmuntra chat i forumet (vilket kan sprida sig till fler forum ifall det är tillåtet i vissa), och dels så måste forumet modereras. Inlägg i chatten försvinner automatiskt, medan inlägg i forumet är kvar efteråt.

Forumet och chatten har två helt olika syften. Vi startade detta subforum för att understryka detta.

admin
Citera
2011-03-09, 17:26
Medlem
Afros avatar
Citat:
Syftet är att skilja på chat-inläggen (som bör skrivas i chatten) och forum-inläggen som fortfarande ska publiceras i forumet.
Men hur hjälper det att lägga dessa trådar i en ny separat del? Kommer dessa "chatt-inlägg" vara kvar i tråden och på så sätt hjälpa folk att förstå vad ni menar med chatt-inlägg, eller kommer tråden modereras precis som förut? Du skrev att man fortfarande kommer få tillsägelser för chatt-inlägg, så jag antar att de kommer tas bort..

Citat:
Flera orsaker. Dels så kommer detta uppmuntra chat i forumet (vilket kan sprida sig till fler forum ifall det är tillåtet i vissa), och dels så måste forumet modereras. Inlägg i chatten försvinner automatiskt, medan inlägg i forumet är kvar efteråt.
Men ni har kommit fram till att matchprat (fotboll/hockey chatten) inte hjälper till att sprida chatt-inlägg till resten av forumet? Visst det kanske är en annan diskussion.. men jag tycker det är väldigt konstigt att matchprat får finnas.. eller att ni inte ger en liknande del i TV en chans.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in