2011-03-08, 12:47
Medlem
Har ni ngra knep att dela med er?

Jag har frskt med att ndra upplsning via skrivbordet, i spelet och tillochmed frskt med REGEDIT, fast ven om jag skriver in 1200 x 1000 s fr jag 1600 x 1200 nr jag vl startar programmet.

Str mig ngot otroligt p att allt blir ovalt och utdraget helt ur proportion.

Fr sakens skull har jag ett Nvidia-kort och skrmen klarar av 1920 x 1080

Jag vill allts ha de dr svarta kanterna istllet fr att att r utsmetat.
Citera
2011-03-08, 18:33
Medlem
Steg 1. Oppna nVidia control panel och aktivera GPU scaling till att behalla skarmstorleken.
Steg 2. Configurera Wc3 att anvanda refresh rate pa 60 hz, detta maste goras fran registret.
Nagonting under HKCU\Software\Blizzard IIRC
Citera
2011-03-08, 20:12
Medlem
-ELF-s avatar
Din skrm kanske kan hantera det.
P min skrm har jag en instllning som heter Bildstorlek och dr kan jag vja Auto och Wide.
Citera
2011-03-08, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -ELF-
Din skrm kanske kan hantera det.
P min skrm har jag en instllning som heter Bildstorlek och dr kan jag vja Auto och Wide.

Det har inte jag tyvrr.

Citat:
Ursprungligen postat av arekku
Steg 1. Oppna nVidia control panel och aktivera GPU scaling till att behalla skarmstorleken.
Steg 2. Configurera Wc3 att anvanda refresh rate pa 60 hz, detta maste goras fran registret.
Nagonting under HKCU\Software\Blizzard IIRC

Jag har ingenting som heter GPU scaling och det funkar inte att ndra med registret fr mig.
Citera
2011-03-08, 20:55
Medlem
Att f en 4:3-upplsning att visas med sorgkanter under en 16:9-upplsning r nog specifikt fr grafikkortet och dess drivrutiner, skulle jag gissa p.... P min laptop kan jag stlla in detta p ungefr samma stt som ngon annan beskrev. Man gr in kontrollprogrammet som tillhr grafikkortet och dr gr det att kryssa fr "scale", s blir t.ex. 800x600 utstrckt och ser helt cp-skadat ut. Lter man bli att kryssa i s hamnar det istllet p mitten med sorgkanter p sidorna. Vad har du fr grafikkort och vad heter kontrollprogrammet?
Citera
2011-03-08, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kada
Att f en 4:3-upplsning att visas med sorgkanter under en 16:9-upplsning r nog specifikt fr grafikkortet och dess drivrutiner, skulle jag gissa p.... P min laptop kan jag stlla in detta p ungefr samma stt som ngon annan beskrev. Man gr in kontrollprogrammet som tillhr grafikkortet och dr gr det att kryssa fr "scale", s blir t.ex. 800x600 utstrckt och ser helt cp-skadat ut. Lter man bli att kryssa i s hamnar det istllet p mitten med sorgkanter p sidorna. Vad har du fr grafikkort och vad heter kontrollprogrammet?

Nvidia Geforce GTS 450 och programmet heter Nvidia Control Panel. Har inte lyckats hitta ngot "scale" i det.
Citera
2011-03-08, 21:45
Medlem
Leif-Oskars avatar
Det lter som ngonting skrmen bestmt sig fr. Datorn kanske skickar ut en signal i 4:3-format som skrmen sen skalar om till 16:9 eller vad din skrm nu r. Prova att ndra instllningarna i skrmen, mnga skrmar har en 4:3-16:9 knapp, alternativt s gr det att vlja i OSD:n

Edit: Sg att liknande freslagits tidigare.
Till TS: r du sker p att du inte har ngon sn funktion dold i en obskyr undermeny fr skrmen? Nstan alla skrmar som r Wide har ngon liknande funktion.

Skriv grna ut skrm-modell s kan vi andra snoka lite ocks
Citera
2011-03-08, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-Oskar
Det lter som ngonting skrmen bestmt sig fr. Datorn kanske skickar ut en signal i 4:3-format som skrmen sen skalar om till 16:9 eller vad din skrm nu r. Prova att ndra instllningarna i skrmen, mnga skrmar har en 4:3-16:9 knapp, alternativt s gr det att vlja i OSD:n

Edit: Sg att liknande freslagits tidigare.
Till TS: r du sker p att du inte har ngon sn funktion dold i en obskyr undermeny fr skrmen? Nstan alla skrmar som r Wide har ngon liknande funktion.

Skriv grna ut skrm-modell s kan vi andra snoka lite ocks

22'' Samsung EX2220 LED Simple

Ja det knns som om skrmen r en envis jvel. Har faktiskt inte tnkt p de "fysiska" menyknapparna p skrmen. Ska titta runt lite.
Citera
2011-03-08, 22:25
Medlem
Leif-Oskars avatar
http://downloadcenter.samsung.com/co...990D-02Swe.pdf

Kolla sid. 96. Det str under "strl & position"... i OSD-menyn
Citera
2011-03-08, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-Oskar
http://downloadcenter.samsung.com/co...990D-02Swe.pdf

Kolla sid. 96. Det str under "strl & position"... i OSD-menyn
Stort tack!
Det funkade nr jag bytte Wide till Auto, stort tack. (Och tack fr att du tillochmed googlade mig bruksanvisningen )

Hoppas det hller i sig nu bara
Senast redigerad av Kabelbounse 2011-03-08 kl. 23:03.
Citera
2011-03-09, 20:45
Medlem
Leif-Oskars avatar
Det ska den gra!

S lite s!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem