Citat:
Ursprungligen postat av Ja!
När jag tänker efter lite så blir jag mer missunnsam när jag själv mår dåligt. Varför ska jag glädjas åt någon annans lycka när mitt eget liv är skit liksom. Men när jag mår bra och är glad så har jag väldigt lätt att unna andra glädje. Kan inte göra något åt det, jag kan ju inte tvinga mig själv att unna folk saker när jag själv är ledsen, det skulle kännas väldigt falskt.
Känner precis så men önskar jag hade varit mer storsint.
Citat:
Ursprungligen postat av Bi2ter
Kan det vara att du tycker att hennes liv ibland är lite "på en räkmacka" och du tycker inte att hon är medveten om det, utan hon t.o.m. skryter om sin "duktighet" (som om det vore hennes förtjänst att det gått så bra)? Hon borde vara tacksam och ödmjuk istället?
Precis så, hur vore tacksam och ödmjuk?!
Citat:
Ursprungligen postat av Soffbord
Det låter som avundsjuka blandat med vad du beskriver som rättvisenörd. Hur botar man det har jag dock ingen aning om. Men använd standardmetoden för problemlösning: Identifiera och behandla orsaken och sedan om det behövs behandlar du effekten d.v.s. ditt trista humör, varför inte med kodein?
Hur du identifierar och behandlar orsaken bör du nog prata med en psykolog eller åtminstone de i psykologi delen av forumet. Vi filosofer är nog inga bra psykologer vi brukar ju själva inte må så bra...
PS. TS, din signatur är verkligen genialisk, nej jag skojar inte.
Känns som att jag delvis identifierat orsaken nu.
Tar mig en funderare på kodein.
Önskade en filosofisk syn på detta.
Tack,