2011-03-07, 23:46
Medlem
Jag har börjat bli missunsam. Jag tycker inte om det. Önskar jag kunde få någons filosofiska syn på varför jag har börjat känna mig missunsam emot mina vänner. Det är speciellt än vän som får mig att känna jag önskar du fick en kris, en riktig lång depression, så du får en inblick i vad livet handlar om! när hon berättar att hon fått ett överpris på sin husförsäljning.

Jag är missunsamm. Jag vill inte vara det, jag bryr mig aldrig om sånt här annars, nu är jag avundsjuk.

Hur blir man sig själv nog - och förblir nöjd?
Citera
2011-03-07, 23:51
Medlem
Ja!s avatar
Själv kan jag vara ganska missunnsam, men då beror det på att jag anser att någon oförtjänt fått något medan jag själv egentligen gjort mig förtjänt av det, men inte får det.
Det är inte vanlig avundsjuka alltså.
Kan det inte vara något liknande för dig? Att det egentligen handlar om synen på rättvisa och inte avundjuka.
Citera
2011-03-07, 23:59
Medlem
Jag är lite rättsvisenörd, blir rabiat vid uppenbara orättvisor. Men jag borde kunna glädjas över min väns pengar, jag kände det som att det var mina pengar som gått in på hennes konto!
Citera
2011-03-08, 00:00
Medlem
Rene.Descartess avatar
känner igen mig, protip är att hålla det inom sig tills man kommer på bättre tankar, hur länge har det hållt i sig?
Citera
2011-03-08, 00:06
Medlem
Vanligtvis känner jag att "det kommer nya pengar". Jag är inte det minsta intresserad av status. Jag försöker bara må bra varje dag och jag vill att alla andra ska må bra. Nu har jag blivit bitter och avundsjuk.
Citera
2011-03-08, 00:06
Medlem
Rene.Descartess avatar
sry dubbelpost :[
Citera
2011-03-08, 11:16
Medlem
Ja!s avatar
När jag tänker efter lite så blir jag mer missunnsam när jag själv mår dåligt. Varför ska jag glädjas åt någon annans lycka när mitt eget liv är skit liksom. Men när jag mår bra och är glad så har jag väldigt lätt att unna andra glädje. Kan inte göra något åt det, jag kan ju inte tvinga mig själv att unna folk saker när jag själv är ledsen, det skulle kännas väldigt falskt.
Citera
2011-03-08, 23:10
Medlem
Kan det vara att du tycker att hennes liv ibland är lite "på en räkmacka" och du tycker inte att hon är medveten om det, utan hon t.o.m. skryter om sin "duktighet" (som om det vore hennes förtjänst att det gått så bra)? Hon borde vara tacksam och ödmjuk istället?
Citera
2011-03-09, 01:36
Medlem
Det låter som avundsjuka blandat med vad du beskriver som rättvisenörd. Hur botar man det har jag dock ingen aning om. Men använd standardmetoden för problemlösning: Identifiera och behandla orsaken och sedan om det behövs behandlar du effekten d.v.s. ditt trista humör, varför inte med kodein?

Hur du identifierar och behandlar orsaken bör du nog prata med en psykolog eller åtminstone de i psykologi delen av forumet. Vi filosofer är nog inga bra psykologer vi brukar ju själva inte må så bra...

PS. TS, din signatur är verkligen genialisk, nej jag skojar inte.
Citera
2011-03-09, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ja!
När jag tänker efter lite så blir jag mer missunnsam när jag själv mår dåligt. Varför ska jag glädjas åt någon annans lycka när mitt eget liv är skit liksom. Men när jag mår bra och är glad så har jag väldigt lätt att unna andra glädje. Kan inte göra något åt det, jag kan ju inte tvinga mig själv att unna folk saker när jag själv är ledsen, det skulle kännas väldigt falskt.

Känner precis så men önskar jag hade varit mer storsint.

Citat:
Ursprungligen postat av Bi2ter
Kan det vara att du tycker att hennes liv ibland är lite "på en räkmacka" och du tycker inte att hon är medveten om det, utan hon t.o.m. skryter om sin "duktighet" (som om det vore hennes förtjänst att det gått så bra)? Hon borde vara tacksam och ödmjuk istället?

Precis så, hur vore tacksam och ödmjuk?!

Citat:
Ursprungligen postat av Soffbord
Det låter som avundsjuka blandat med vad du beskriver som rättvisenörd. Hur botar man det har jag dock ingen aning om. Men använd standardmetoden för problemlösning: Identifiera och behandla orsaken och sedan om det behövs behandlar du effekten d.v.s. ditt trista humör, varför inte med kodein?

Hur du identifierar och behandlar orsaken bör du nog prata med en psykolog eller åtminstone de i psykologi delen av forumet. Vi filosofer är nog inga bra psykologer vi brukar ju själva inte må så bra...

PS. TS, din signatur är verkligen genialisk, nej jag skojar inte.

Känns som att jag delvis identifierat orsaken nu.
Tar mig en funderare på kodein.
Önskade en filosofisk syn på detta.
Tack,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in