2011-03-07, 21:16
Medlem
Om man tar en titt på folk som annsonserar om inneboende, så söker de nästan uteslutande en kvinna. Varför? Vad är det som gör att en man plötsligt blir mycket hemskare att hyra ut till? Om man nu ska sträva efter en jämställdhet mellan könen, där båda könen ska ha samma rättigheter, är detta totalt uteslutet enligt mig. Kön borde inte under några omständigheter nämnas i annonsen.
Citera
2011-03-07, 21:20
Medlem
CureMes avatar
För att inte tala om kontaktannonser! Välja kön på sin partner sådär. är man jämställd ligger man lika mycket med båda könen!
Citera
2011-03-07, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skattefifflarn
Om man tar en titt på folk som annsonserar om inneboende, så söker de nästan uteslutande en kvinna. Varför? Vad är det som gör att en man plötsligt blir mycket hemskare att hyra ut till? Om man nu ska sträva efter en jämställdhet mellan könen, där båda könen ska ha samma rättigheter, är detta totalt uteslutet enligt mig. Kön borde inte under några omständigheter nämnas i annonsen.

Kan ju vara brottstatistiken som gör det.

Och ja jag tycker man ska gifta sig med en man och en kvinna samtidigt också. Annars är det inte jämlikt i samhället. Och man måste hyra ut två rum om man ska hyra ut, en till en kvinna och en till en man. Allt annat är dumt.
Citera
2011-03-07, 21:27
Medlem
woords avatar
Vilket liv det skulle bli om man endast skulle hyra ut till män
Citera
2011-03-07, 21:39
Medlem
hostvinds avatar
Givetvis är det rimligt. Precis som att det borde vara OK att endast göra det till män. Tror dock som snubben ovanför att det skulle bli ett himla liv, i alla fall om det skedde i någon större utsträckning. Ja, ja. Nog finns det bra mycket viktigare saker att klaga över.
Citera
2011-03-07, 21:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hostvind
Givetvis är det rimligt. Precis som att det borde vara OK att endast göra det till män. Tror dock som snubben ovanför att det skulle bli ett himla liv, i alla fall om det skedde i någon större utsträckning. Ja, ja. Nog finns det bra mycket viktigare saker att klaga över.
Det är helt okej att hyra ut endast till män när det rör sig om inneboende.

Man har rätt att välja vem man skall dela lägenhet (hem) med - tack och lov.
Citera
2011-03-07, 22:22
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är helt okej att hyra ut endast till män när det rör sig om inneboende.

Man har rätt att välja vem man skall dela lägenhet (hem) med - tack och lov.

Frågan är dock varför man väljer bort alla män innan man ens gett dom chansen? Tänk om man istället skulle skriva "Uthyres endast till svenskar" - då är man plötsligt rasist och en hemsk människa och jag kan garantera att annonsen hade plockats bort/blivit anmäld för rasism eller liknande.
Men när man istället direkt väljer bort alla män så får man "tack och lov välja vem man vill bo med". Dubbelmoral? Absolut.

Såklart ska man leta efter den som man passar bäst ihop med - oavsett kön. Att då direkt välja bort halva befolkningen baserat på fördomar är ju helt klart regelrätt diskriminering. Men jag antar att du tycker det är helt okej att skriva "Uthyres endast till svenskar" i annonsen också?

Citat:
Diskriminering är, i sin bredaste definition, när en person eller grupp av personer gör åtskillnad mellan olika människor, inte på grund av meriter eller kvalitéer utan på grund av mer grundläggande egenskaper, delar av den diskriminerades identitet. I begreppet är underförstått att åtskillnaden innebär något negativt, inte positivt, för den diskriminerade. Egenskaper som kan anses diskriminerande att göra åtskillnad på grund av är sådana egenskaper som anses medfödda, förvärvade eller ibland valda, men i så fall så grundläggande för den kulturella identiteten att de bör skyddas. Sådana egenskaper kan anses vara till exempel kön, etnicitet, funktionsnedsättning, ålder, hudfärg, inkomst, övervikt, sexuell läggning och religiös eller politisk åsikt.
Citera
2011-03-07, 22:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Frågan är dock varför man väljer bort alla män innan man ens gett dom chansen? Tänk om man istället skulle skriva "Uthyres endast till svenskar" - då är man plötsligt rasist och en hemsk människa och jag kan garantera att annonsen hade plockats bort/blivit anmäld för rasism eller liknande.
Men när man istället direkt väljer bort alla män så får man "tack och lov välja vem man vill bo med". Dubbelmoral? Absolut.

Såklart ska man leta efter den som man passar bäst ihop med - oavsett kön. Att då direkt välja bort halva befolkningen baserat på fördomar är ju helt klart regelrätt diskriminering. Men jag antar att du tycker det är helt okej att skriva "Uthyres endast till svenskar" i annonsen också?
Ja, jag anser att det är helt okej att skriva uthyres endast till svenskar, eller endast till jugoslaver, italienare, somalier etc också .. Det handlar om en person som skall tillsammans med i ens eget hem - dit har man absolut rätt att välja vem man släpper in - ovillkorligen.

Att skriva endast kvinnor eller endast män är odiskutabelt helt okej.

Det vore tvärtom hårresande att tvingas ta emot någon man inte vill ha i sitt eget hem - samtidigt som man själv bor där - tycker du inte själv det?
Man talar om en inneboende - inte en andra handsuthyrning, eller uthyrning.
Senast redigerad av micro113 2011-03-07 kl. 22:44.
Citera
2011-03-09, 13:45
Medlem
Kvinnor är i regel under tonåren mer ordentliga av sig. Jämför en lägenhet där några kvinnor i 20-årsåldern bor och en lägenhet där några män i 20-årsåldern bor. Vilken är stökigast? I vilken bor enligt statistik flest kriminella? Det jag försöker säga är : Hur stor är chansen att människan jag kommer hyra ut ett rum till är en fuckup som kommer gå mig på nerverna?

Det är anledningen tror jag. Och vadå jämställdhet? Visst om det är ett hyresbolag, men inte om det är privatperson. Precis som om du måste få välja om en ung, gammal, arbetande etc, ska bo i din lägenhet.
Citera
2011-03-09, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tiny dancer
Kvinnor är i regel under tonåren mer ordentliga av sig. Jämför en lägenhet där några kvinnor i 20-årsåldern bor och en lägenhet där några män i 20-årsåldern bor. Vilken är stökigast? I vilken bor enligt statistik flest kriminella? Det jag försöker säga är : Hur stor är chansen att människan jag kommer hyra ut ett rum till är en fuckup som kommer gå mig på nerverna?

Det är anledningen tror jag. Och vadå jämställdhet? Visst om det är ett hyresbolag, men inte om det är privatperson. Precis som om du måste få välja om en ung, gammal, arbetande etc, ska bo i din lägenhet.
Om jag hade hyrt ut till inneboende hade jag kunnat tänka mig hyra ut till båda könen. Bara för att en alkis råkar vara tjej så är det väl inte henne man ska hyra ut till för att hon är tjej? Hyr hellre ut till en lugn kille på KTH, som inte gör mycket väsen av sig på hemmaplan.
Citera
2011-03-09, 14:45
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti

Frågan är definitivt intressant, hurvida du kunnat åka dit för diskriminering för du endast vill ha svenskar.

För övrigt håller jag med micro om att det är ens eget hem och jag tar in vem fan jag vill!
Citera
2011-03-09, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattefifflarn

Inte det minsta orimligt

Däremot borde det vara olagligt i Sverige med tanke på hur lagarna ser ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in