2011-03-07, 18:04
Medlem
Hej!

Jag har en iPhone4 från Frankrike (utan simlock ) som jag använder med Telenor Surfa Plus (3mbit). Det fungerade väldigt bra i typ 4-5 månader men nu börjar internet på iPhonen att inte koppla med sidor ibland. Det händer på både iphone och dator (med internet tethering). Men när jag är kopplad med exempelvis rapidshare ladder jag ner med ca. 300kb/sec som är ganska bra. Min kompis som har iPhone4 från Telenor med Sverige FastPris har haft samma problem den senaste tiden.

APN på iPhone är services.telenor.se. Jag har försökt internet.telenor.se också som var bättre på iPhone, men då kunde jag inte aktivera internet tethering längre.

Har ni någon aning om vad problemet kan vara?

PS: Ursäkta min svenska - jag är tysk och studerar svenska just nu :-)

~ short add-on in English:
the main problem is that the iphone sometimes really just does not connect at all to pages and fails with a timeout. it is not really slow or anything but it just doesn't do anything.
Citera
2011-03-08, 16:12
Medlem
Apn adressen för mobiltelefoner hos telenor ska vara (Services.telenor.se) Internet.telenor.se är för mobila bredband och ska inte användas för mkobiltelefoner då du kan bli feldebiterad.

Problemet med internet och tethering kan eventuellt bero på att din iphone är köpt i Frankrike och du använder dig av en svensk operatör. Jag rekommenderar dig att kontakta Telenors kundtjänst så kan dom hjälpa dig med problemet.
Citera
2011-03-09, 09:14
Medlem
Tack för svaret!

Jag tror inte att det är ett problem med min franska iPhone för att det fungerade bra förut. Men sedan igår går allt bra igen för mig och min kompis (Telenor också). Därför tror jag att det var nångting med Telenors internet.
Citera
2011-03-09, 09:28
Medlem
services.telenor.se är cappad, internet.telenor.se är inte cappad.
Det finns en operatörsprofil installerad på telefonen (du fick förmodligen frågan första gången du stoppade i sim-kortet om du ville installera operatörsinställningarna) som regulerar detta med tethering om du byter APN.

Som tur är så finns det möjlighet att installera modifierade operatörsprofiler som låter dig nyttja internet.telenor.se samt tethering.

Jag använder detta själv, och har inte blivit feldebiterad en enda gång.

Dra iväg ett PM så får du en länk utav mig.
Citera
2011-04-19, 09:32
Medlem
telenor har problem med sin tetheringtjänst just nu då apple har ändrat i programvaran
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in