2011-03-07, 17:57
Medlem
Rottweilerns avatar
Denna frågan dök upp förut inom mig! Finns det några icke muslimska dokument för Muhammeds existens och som bekräftar att han har existerat? Anledningen till att jag undrar detta - beror på att jag nog aldrig har läst några Icke muslimska dokument som nämner honom. För jag vet att han omnämns i Koranen - men koranen är ju en väldigt partisk bok till Muhammeds existens. Men det borde väl finnas icke muslimska dokument - eftersom Muhammed verkar anses av de flesta som historisk?

Nu är jag ute efter icke Muslimska dokument - som talar om Muhammed eller nämner honom!

OBS: Jag har letat efter en liknande tråd men inte funnit någon. Därför skapade jag denna tråden!
Citera
2011-03-07, 18:00
Medlem
Som jag har förstått det så är historikerna ganska överens om att muhammed har funnits
Citera
2011-03-07, 18:03
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Som jag har förstått det så är historikerna ganska överens om att muhammed har funnits

Finns det några icke muslimska dokument som nämner Muhammed? För visst är det väl efter opartiska dokument som historiker går efter?
Citera
2011-03-07, 18:14
Medlem
Nja historiker utgår nog från alla möjliga partiska källor men läser dem och jämför mot andra för att försöka få fram en trovärdig bild (spekulation). Jag har inte riktigt koll på källorna jag har aldrig hört att det skulle finnas några tvivel på att han skulle ha funnits (Kan ha fel). Men källor jag kan tänka mig ha funnits är Judiska det fanns judiska folkgrupper där källor från Persiska och Osmanska riket dessutom så fanns kristendomen i vart fall i det Persiska riket i viss utsträckning och där tror jag med att man kan hitta källor om man vill.
Citera
2011-03-07, 18:37
Medlem
overseer101s avatar
En intressant artikel, jag tar inget ansvar för sanningshalten.
http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s?id=54&vid=143
Citera
2011-03-07, 18:38
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Nja historiker utgår nog från alla möjliga partiska källor men läser dem och jämför mot andra för att försöka få fram en trovärdig bild (spekulation). Jag har inte riktigt koll på källorna jag har aldrig hört att det skulle finnas några tvivel på att han skulle ha funnits (Kan ha fel). Men källor jag kan tänka mig ha funnits är Judiska det fanns judiska folkgrupper där källor från Persiska och Osmanska riket dessutom så fanns kristendomen i vart fall i det Persiska riket i viss utsträckning och där tror jag med att man kan hitta källor om man vill.

Hmm får ta och kolla upp detta! :P Men vet inte helt hur jag skall söka! Enligt Wikipedia så Var det en Kristen person vid namn Humphrey Prideaux och som levde under tiden 1648-1724 och han skrev detta:

"He pretended to receive all his revelations from the Angel Gabriel, and that he was sent from God of purpose to deliver them unto him. And whereas he was subject to the falling-sickness, whenever the fit was upon him, he pretended it to be a Trance, and that the Angel Gabriel comes from God with some Revelations unto him."

Men det är den äldsta (från vår tid) som en icke muslim skriver något om Muhammed! De andra var från 1900 - 2000 talet - av vad jag kunde se! Jag kollade här - http://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Muhammad
Citera
2011-03-07, 18:48
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av overseer101
En intressant artikel, jag tar inget ansvar för sanningshalten.
http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s?id=54&vid=143

naah kände inte direkt att den gav mig något! Tappade faktiskt förtroendet då jag läste detta:

"Men hur är det: kan vi vara fullständigt övertygade om att Muhammed är en historisk person?

– Det råder det ingen tvekan om, konstaterar Jan Hjärpe, professor i islamologi vid Lunds universitet. Källmaterialet är Koranen, som jag vill se som en primärkälla; en del av Koranens teser utgör ju en del av skeendet under Muhammeds egen tid. Den biografiska traditionen är också så pass tidig. Men sedan finns det en stor debatt, som har pågått i många decennier, om det historiska värdet av källmaterialet och hur det ska tolkas. Ingen enighet finns om de olika källornas trovärdighet.

Varför kan inte historiker idag då isåfall även tänka: Det råder ingen tvekan om att Jesus har existerat - Källmatrialet är Bibeln, som jag vill se som en primärkälla?
Citera
2011-03-07, 18:49
Medlem
Ja men nu var ju frågan om han var en historisk person eller inte. Inte ifall han var full av skit. Så att leta under kritik mot muhammed tro jag inte kommer leda dig på rätt väg.
Citera
2011-03-07, 18:51
Medlem
Jag skulle tippa på att katolska kyrkan kan sitta inne på lite historiska dokument om honom ifall man ger sig in i deras arkiv.
Citera
2011-03-07, 18:52
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ja men nu var ju frågan om han var en historisk person eller inte. Inte ifall han var full av skit. Så att leta under kritik mot muhammed tro jag inte kommer leda dig på rätt väg.

Nej alltså tanken var att där kunna finna icke muslimska dokument för hans existens - och den senaste jag kunde finna var från 1600 talet!
Citera
2011-03-07, 18:55
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Jag skulle tippa på att katolska kyrkan kan sitta inne på lite historiska dokument om honom ifall man ger sig in i deras arkiv.

Nu börjar jag hitta rätt - fann denna! http://en.wikipedia.org/wiki/Historicity_of_Muhammad
Citera
2011-03-07, 18:59
Medlem
Xploits avatar
Mohammed är med största sannolikhet en historisk person. Inte minst eftersom han dog som en mäktig man med ett inte helt obetydligt landområde under sin direkta kontroll; som så föddes han visserligen som både okänd och obetydelsefull (som många gör) men dog som mycket betydelsefull (som inte så många gör). Någonting hände ju uppenbarligen kring 600-talet e.kr. på den arabiska halvön.

Men när det gäller icke-muslimska källor finns han omnämnd i exempelvis det till den kristne biskopen Sebeos tillskrivne historiska verk som beskriver Armeniens historia och som skrevs någon gång under 600-talet e.kr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in