2011-03-07, 17:03
Medlem
Joomlas avatar
tjo

Asus laptop med trackpad/touchplatta, går det att ändra så den stängs av när jag skriver? Jag har dessutom en extern bluetoothmus som jag använder i vanliga fall. Har provat Fn+F9 som till synes borde stänga av den, men icke.

Samtidigt frågar jag: datorn har lite multimediakontrollknappar.
t.ex Fn+höger/vänsterpil för nästa resp. föregående låt. Dessa verkar inte fungera, iallafall inte med Spotify.

Bild på liknande Asus-tangentbort från Google: http://images.anandtech.com/reviews/...v-keyboard.jpg

Mvh
Joomla

Edit: Datorinfo:
Windows 7 home premium x64, ELAN någonting drivers installerade... Provade kontrollpanel -> Mus -> ELAN -> inaktivera när extern USB-mus ansluts men det hjälpte inte.
Senast redigerad av Joomla 2011-03-07 kl. 18:02.
Citera
2011-03-07, 17:39
Medlem
christerys avatar
Min hp har en knapp för att stänga av dendäringa pekplattatan. Men då har jag styrpinne åxå på HPn

Ovanför tangentbordet under skärmen finn en "knapp" som inte är en knapp, en plastskiva som lyser i olika färger om fanstyget är igång.

Annars så under kontrollpanelen kan det finnas fiffiga verktyg för att styra upplevelsen.
Citera
2011-03-07, 18:01
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Min hp har en knapp för att stänga av dendäringa pekplattatan. Men då har jag styrpinne åxå på HPn

Ovanför tangentbordet under skärmen finn en "knapp" som inte är en knapp, en plastskiva som lyser i olika färger om fanstyget är igång.

Annars så under kontrollpanelen kan det finnas fiffiga verktyg för att styra upplevelsen.
Någon sådan knapp har jag då inte. om du kollade bilden på tangentbordet såg du förhoppningsvis att F9-knappen har en blå bild för att stänga av trackpaden...
Citera
2011-03-07, 18:42
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Någon sådan knapp har jag då inte. om du kollade bilden på tangentbordet såg du förhoppningsvis att F9-knappen har en blå bild för att stänga av trackpaden...

Nä, kollar inte bilder i onödan. Provat trycka ner en (gissar vilt) typ "Fn" tangent och sen F9...

Jag kollar inte bilder och läser inte manualer, du verkar vara likadan.. "Skakar hand"...

Har du kvar problemet så får jag väl kolla lite mer.. men, RTFM...
Citera
2011-03-07, 19:33
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Nä, kollar inte bilder i onödan. Provat trycka ner en (gissar vilt) typ "Fn" tangent och sen F9...

Jag kollar inte bilder och läser inte manualer, du verkar vara likadan.. "Skakar hand"...

Har du kvar problemet så får jag väl kolla lite mer.. men, RTFM...
...RTFM? Vad menas med det?

Självklart har jag provat Fn+F9 men inget händer.
Citera
2011-03-07, 21:07
Medlem
Ehfraims avatar
Citat:
...RTFM? Vad menas med det?

Självklart har jag provat Fn+F9 men inget händer.
Read the fucking manual .

Testa följande:
Kontrollpanelen->Maskinvara och Ljud->Mus->Enhetsinställningar->Välj touchpaden och klicka på inaktivera.

/Ehfraim
Citera
2011-03-07, 23:12
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehfraim
Read the fucking manual .

Testa följande:
Kontrollpanelen->Maskinvara och Ljud->Mus->Enhetsinställningar->Välj touchpaden och klicka på inaktivera.

/Ehfraim
Kommer inte det att helt inaktivera trackpaden? Jag vill bara stänga av den när jag skriver, eller ännu hellre när ext. mus är ikopplad.
Citera
2011-03-08, 08:54
Medlem
Ehfraims avatar
Citat:
Kommer inte det att helt inaktivera trackpaden? Jag vill bara stänga av den när jag skriver, eller ännu hellre när ext. mus är ikopplad.
Mycket riktigt, jag som inte läste korrekt. En "ful-lösning" kanske kan vara att ändra sensitiviteten för touchpaden? Inställningen finns på samma ställe som innan, där kan man avaktivera diverse saker m.m.
Citera
2011-03-08, 16:06
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehfraim
Mycket riktigt, jag som inte läste korrekt. En "ful-lösning" kanske kan vara att ändra sensitiviteten för touchpaden? Inställningen finns på samma ställe som innan, där kan man avaktivera diverse saker m.m.
Det egentliga problemet är att trackpaden sitter alldeles för "högt" upp, för nära själva tangentbordet. När jag skriver lyckas jag alltid klicka utanför textrutan, eller någonstans i texten så det jag skriver hamnar på fel ställe och förstör texten.
Citera
2011-03-08, 16:24
Medlem
Kaustis avatar
Nej, det går inte att temporärt stänga av den när du skriver. Jag hittar i alla fall inget program för det. Hade du kört Ubuntu hade det ev. funnits en lösning.
Alternativet är, som någon ovan nämnt, att helt enkelt disabla den när du har externa musen ikopplad.
Citera
2011-03-13, 15:21
Medlem
Joomlas avatar
bumpar tråden lite för att fortsätta om min sidofråga...

Går det att ta till vara på mediaknapparna på tangentbordet, som även syns på bilden i förstainlägget på ett liknande tangentbord? Är det ett problem med drivrutiner, eller vad? Volym +/- knappar som sitter under högtalarna funkar som de ska, men inte play/pause eller nästa/föregående låt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in