• 1
  • 2
2011-03-07, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persson121
Men hur fungerar en TA då om man inte kan räkna sannolikhet?
Jag personligen tror att det fungerar bäst kortsiktigt på att alla andra tror samma sak. Agerar tillräckligt många därefter och likadant kommer ju saker och ting ske som de agerar, såklart. Ju fler som gör det och ju mer överdriven den resulterande kursrörelsen blir desto fler som inte agerar på TA kommer ju dock justera tillbaka det eftersom de tycker att kursen är helt åt helvete fel och de väljer därför att utnyttja läget ..
Citera
2011-03-07, 21:16
Medlem
Citat:
Nej, i sannolikhet.
Liksom sannolikheten är att "Nu vänder trenden uppåt".
T.ex. när aktien har sjunkit så finns det en sannolikhet att aktien ökar.
Minskar aktien 10 kr av 100, så ökar den igen.
Här har du ju något system:
http://stockcharts.com/help/doku.php...e_directional_

Fast där har du ju inte samma effekt som du frågar efter. Jag vet inte hur man skall begränsa att det blir som i period ett i exempel ett där trenden vänder nedåt. Gå ur så snart SMA 50 korsas? Gå ur när ADX-indikatorn har minskat säg 5% från senaste topp? Något annat? Jag har ingen aning.
Citera
2011-03-08, 06:07
Medlem
Är det något relaterat till optioner? Volatilitet? Det är ju så optionerna prissätts men det innebär inte att marknaden har rätt.
Citera
2011-03-08, 08:47
Medlem
kanske fibbinacci?? dow-theory?
Citera
2011-03-08, 13:56
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ja, jag är rätt så envis efter PM:et jag fick om att jag ska inte lyssna på pessimister.
Tycker du inte det är ett ovanligt korkat råd?
Helst som du faktiskt kommer förlora pengar om ger dig in på något som kanske visar sig vara dömt att misslyckas.

Citat:
Men hur fungerar en TA då om man inte kan räkna sannolikhet?
Med tanke på din andra tråd, förstår jag att du är ute efter metoder att använda till ditt program.

Exempel på modeller som används är t.ex. RSI, momentum och MACD.

Här är en antal olika modeller du kan titta närmare på: http://user.tninet.se/~sjx942j/modellindex.htm

Dock känner jag inte till någon som är tillräckligt bra för att den ska vara användbar i praktiken

Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Problemet är väl att ju att om du kollar under hela veckans tid så följer ju egentligen att ju mer den har gått ner och desto kraftigare desto större risk att det fortsätter.. Trots allt.
Om så vore fallet, borde väl den sannolikheten gå att beräkna, precis som persson121 är ute efter?
Citera
2011-03-08, 18:24
Medlem
Citat:
BS

Dina teorier funkar på en studsboll där man kan räkna ut var den komma hamna nästa gång genom att använda fysikens lagar.

Du kommer kunna bygga en tidsmaskin och ta dig fram i tiden och titta för att sedan ta dig tillsbaks innan du kommer på en ekvation som löser en olösbar gåta.

Hade det funnits ett vettigt och lagligt sätt att ta reda på hur börsen skulle se ut imorgon så kan du väl förstå hur det skulle se ut i världen.
Citera
2011-03-09, 19:20
Medlem
Menar du att rita ut stöd och motstånd? Varje gång aktien tenderar att falla tillbaks är ett motstånd och varje gång aktien tenderar att gå uppåt är det ett stöd. Om föregående stöd ligger lägre än det sista stödet är det en uppåtgående trend och vice versa.

Rita sedan en linje genom alla stöd och en linje genom alla motstånd så får du två trendlinjer. När grafen bryter någon av linjerna indikerar det ett trendbyte.

Det är inte mycket sannolikhet i detta, en trend kan förändras när som helst. Sök lite på tekniska oscillatorer om du vill läsa mer om hur trender fungerar.
Citera
2011-03-09, 19:57
Medlem
Apocryphas avatar
Jag har skrivit ett program som räknar ut precis det du söker. Självklart kan jag sälja en kopia om priset är rätt.
Citera
2011-03-09, 20:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Realiserad
Menar du att rita ut stöd och motstånd? Varje gång aktien tenderar att falla tillbaks är ett motstånd och varje gång aktien tenderar att gå uppåt är det ett stöd. Om föregående stöd ligger lägre än det sista stödet är det en uppåtgående trend och vice versa.

Rita sedan en linje genom alla stöd och en linje genom alla motstånd så får du två trendlinjer. När grafen bryter någon av linjerna indikerar det ett trendbyte.

Det är inte mycket sannolikhet i detta, en trend kan förändras när som helst. Sök lite på tekniska oscillatorer om du vill läsa mer om hur trender fungerar.

Okej. Bästa inlägget i denna tråd iallafall
Citera
2011-03-10, 00:47
Medlem
Knaffells avatar
Som det tidigare sagts så finns det ju inget som kan göra exakt det du efterfrågar. Det närmaste du kan komma en sådan "analysmodell" är genom att kombinera stöd/mostånd med olika indikatorer/oscillatorer som MACD,RSI,Stochastics, Fibonacci retracement. Men detta är knappast något "nytt" eller garanterat vinstgivande i längden.
Senast redigerad av Knaffell 2011-03-10 kl. 01:18.
Citera
2011-03-10, 01:14
Medlem
Närmaste jag kan komma på vad du söker är Regression Channels. TA programmet räknar automatiskt ut en median linje utifrån historiskt pris och sen läggs standardavvikelser som tak och golv så det bildar en kanal.

http://www.onlinetradingconcepts.com...egChannel.html
Citera
2011-04-20, 23:14
Medlem
annanmedlems avatar
persson121: Varför inte köpa Brummer & Partners Futuris, Nektar och Lynx? Du får ju visserligen betala för dem men de har antagligen kommit längre i modellskapandet än vad du skulle göra.

De gör visserligen inga 1% om dagen de heller ..

Personligen tycker jag att Futuris verkar mest intressant men minsta investering är väl en miljon, för nektar en halv och för lynx 100.000. För 20.000 kan man köpa multi-strategy som kör en mix av deras olika hedgefonder, stabil utveckling men inga jättesiffror.

Hade du väl de pengarna ifrån början så. Typ om du kunde lagt en miljon i respektive. På längre sikt går ju aktiemarknaden bra dock och vid motsvarande investering kanske du hade kunnat skita i kursutvecklingen och fokuserat på utdelningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in