2011-03-07, 12:04
Medlem
Verlaines avatar
Hallå!

Behöver lite hjälp på traven här, såg ett inslag på teven för några månader sedan då man tillagade en maträtt som tydligen var väldigt vanlig på Balkanhalvön. Hann knappt göra mer än att ta en mental notis över namnet på rätten, vilket jag nu helt glömt bort. Det jag dock kommer ihåg är att rätten innehöll köttfärs som stektes och kryddades, för att sedan skjutsas in i ugnen med grönsaker, däribland aubergine.

Skulle vara ytterst tacksam om någon kan hjälpa mig på traven här, blev helt plötsligt väldigt sugen på denna maträtt!
Citera
2011-03-07, 12:07
Medlem
cevapcici?

Eller vänta cevapcici är ju bara själva köttfärsdolmarna. Du menar kanske Moussaka?
Senast redigerad av inmystic 2011-03-07 kl. 12:20.
Citera
2011-03-07, 12:29
Medlem
Verlaines avatar
Rätt säker på att det inte var Moussaka, då hade jag nog kommit ihåg namnet. Vad jag minns så var det i stort sett bara stekt köttfärs och olika grönsaker och rotfrukter som hackades och varvades i en långpanna som man sedan körde in i ugnen.
Citera
2011-03-07, 12:33
Medlem
Verlaines avatar
Skulle också tillägga att jag är ganska säker på att rätten kom från antingen Serbien eller Bosnien.
Citera
2011-03-07, 12:36
Medlem
XzCaliberRs avatar
Det är moussaka
Citera
2011-03-07, 13:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verlaine
köttfärs som stektes och kryddades, för att sedan skjutsas in i ugnen med grönsaker, däribland aubergine.
Eftersom du skriver att det förekommer diverse grönsaker så kan det mycket väl handla om Raznici.

Cevapcici är ju en annan variant.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in