2011-03-06, 23:46
Medlem
MüsliMannens avatar
Tjenare!

Det är så att jag funderar på att privatimportera en bil ifrån Tyskland. Min fråga är kort och gott hur mycket andrahandsvärdet i Sverige påverkas av det faktum att kärran då är importerad.

Tack på förhand!
Citera
2011-03-06, 23:50
Avslutad
Beror på. Många har förutfattade meningar gentemot importbilar därför att:

- Folk tror att de är sämre skötta
- Skruvade/fifflade mätare

En fördel är att det inte är rost pga saltfria vägar i Tyskland.

Det finns nog en skepsis gentemot importbilarna pga problem förut. Jag vet en fin Mercedes som en kompis köpte för 54.000 kr som var import och den går kanon fortfarande efter många år.

Men räkna med att värdet sjunker om du skall sälja den ändå. Du förlorar nog 10-20.000 kr skulle jag tro om du säljer den i Sverige.

Varför vill du importera? Det är inte billigare i Tyskland... priserna har planat ut. Gjorde de redan för flera år sedan.. priserna på vissa bilar kan tom vara dyrare än i Sverige.
Citera
2011-03-06, 23:59
Medlem
Brutes avatar
Det är statistiskt fastställt att det förekommer mer motorhaverier på bilar sålda i t ex Tyskland än svensksålda, här i sverige. Så de flesta (för att inte säga alla) försäkringsbolag har rejält förhöjd självrisk på just motorskada. Det blev klassat som marknadshämmande då de först ville höja försäkringspremierna generellt på privatimporter. Men motorskadorna var tydligt överrepresenterade, så höjning där var ok.

//Brute
Citera
2011-03-07, 00:00
Medlem
Han kanske vill importera en modell som inte finns på den svenska marknaden eller som är sällsynt i sverige. Vissa modeller/märken finns ju i begränsat antal i Sverige medans det finns större utbud i andra länder.

Gäller det en vanligt förekommande modell så är det nog inte några pengar att tjäna på att importera. Och du kommer få ett lägre andrahandsvärde om den är importerad, det i sig behöver inte automatiskt betyda att bilen är sämre för att den är importerad.
Citera
2011-03-07, 00:17
Medlem
MüsliMannens avatar
Detta var ju intressant, jag trodde Sverige skiljde ganska mycket i pris mot Tyskland, speciellt med nuvarande valutaläge. Jag kikade runt lite på http://www.mobile.de/home/index.html och jämförde med blocket, verkade skilja 20-30 % men kan ju visserligen vara svårt att få rättvis bild genom annonser.
Citera
2011-03-08, 00:35
Medlem
elektronikfreaks avatar
Visst går det att göra fynd i bl a Tyskland o i synnerhet om man har som plan att behålla bilen i Sverige ett antal år. Har själv letat bil ett par månader i Sverige o hade lite lite plan på att åka ner till Tyskland o leta efter en Saab 9-5 Aero kombi.

Nu fick jag se den här bilen på Mobile.de.
Saab 9-5 Kombi 2.3 Turbo Aero -06 7.125 mil 191 KW/260 hk
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=142792825&__lp=1&scopeId=C&mak eModelVariant1.makeId=21800&makeModelVariant1.mode lId=6&fuels=PETROL&minFirstRegistrationDate=2005-01-01&maxPrice=5001&maxMileage=150000&lang=de&pageNum ber=1
Pris: €4.800.-
Enl Bilpriser.se ligger den på 120K - 130K som privatpris. Bilhandlarpris: 142K.

Så visst finns fynden.
Citera
2011-03-08, 21:46
Medlem
elektronikfreaks avatar
***WARNING***

Jag har försökt att radera länken ovan men inte lyckats. Anledningen är att det visar sig vara BEDRAGARE!!!

Inledningsvis verkar allt seriöst.

I've attached you more pictures. The car is in good condition, NEVER been in accidents, no technical problems, no hidden defects. The car is still registered in Germany. I have worked in Germany for the last year and I've purchased the car there. My company wanted me back home, so currently I'm in Liverpool, England. I've brought the car home with me and it's now located in Liverpool, England.
The car is already deposited at 24 CD Transport Ltd. (United Kingdom transport company). I've already paid this company to take care about the transaction. The company can deliver the car directly to your address. I WILL PAY THE TRANSPORT TAXES. You will have 5 to 10 days for inspection so you can make sure the car is in perfect condition.
If you are still interested to buy it let me know where are you from. ( City, Country )

Men i sitt andra mail skriver säljaren...

Yes, the car is located in Liverpool, England. The total price with transport included to your address is 4.800 euro. No other taxes. For this transaction we will use 24 CD Transport Ltd. as shipping company. You will have 5 to 10 days for inspection and test. The car is already deposited at 24 CD Transport Ltd. and ready for shipping.
To be a 100% secure transaction for buyer and seller, you will have to make a 50% deposit ( 2.400 euro ) at 24 CD Transport Ltd. The Company will HOLD the money until you receive and inspect the car.
After the inspection is done you will have to confirm at the shipping company if you will keep the car or not. In case you don't want the car, 24 CD Transport Ltd. will return your deposit back. If you like the car they will send me the money. Also along with the car will come all the car papers and the bill of sale.

If you are ready to start the transaction let me know so I can give you more information.

Men när jag krävde att få bilens VIN (Vehicle Identification Number) dvs bilens chassinummer samt att jag skulle skicka över en svensk kille som befinner sig i Southport strax norr om Liverpool som är proffs på bilar i allmänhet o på Saab i synnerhet så blev det dödstyst från bedragaren. Krävde även att få bilens tyska reg nummer för att kunna kolla med tyska myndigheter för att kunna få ut en tysk exportlicens samt få en fotokopia av säljarens pass för att se om det verkligen är han som är registrerad ägare i tyska register.

Annars om bilen hade existerat i verkligheten så hade det onekligen varit ett fynd. Så en VARNING är på sin plats när man letar bil på nätet!
Citera
2011-03-09, 19:46
Medlem
City69s avatar
När något verkar för billigt för att vara sant så är det oftast så.

Visst är det billigare med en del bilar i Tyskland, och då speciellt lite dyrare bilar. Sen är ju utbudet enormt jämnfört med Sverige. Bilarna i Tyskland är oftast mer välutrustade än svensksålda dito.

Jag står i begrepp att importera en Porsche 997 från Tyskland eller eventuellt från Italien där priserna är avsevärt mkt billigare, men lite struligare att importera ifrån. Kolla lite på italienska blocket: www.subito.it

Lycka till
Citera
2011-03-11, 02:00
Medlem
elektronikfreaks avatar
Frågan är bara vad det är för lustig tomte som fortsätter att annonsera ut bilar som ligger mellan 100.000 - 150.000 kronor för under 50.000 kronor???

http://suchen.mobile.de/haendlerfahrzeug/Saab-9-5-142939203.html

??????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in